Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a trecut printr-un nou proces de reorganizare. Administraţiile judeţene au pierdut compartimentele care se ocupau de contribuabilii mijlocii, o parte dintre aceştia fiind preluaţi de direcţiile generale regionale. Astfel, în cazul Aradului, 406 agenţi economici vor fi puşi pe drumuri, fiind obligaţi să meargă până la Timişoara când au nevoie de anumite documente.
Mediul de afaceri este nemulţumit
Marin CrisanCum era de aşteptat, mutarea unui compartiment important din cadrul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Arad la Timişoara nu este văzut cu ochi buni de mediul economic arădean. Potrivit unor oameni de afaceri, acesta este încă un semnal că se doreşte ca instituţiile importante să fie mutate la Timişoa­ra ceea ce va duce la transformarea Aradului într-u municipiu de rang inferior, lucru care se va face simţit în cele din urmă şi în ceea ce priveşte investiţiile. „M-au contactat mai mulţi agenţi economici care mi-au spus că li se pare o ciudăţenie şi o nedreptate ceea ce se întâmplă şi se aşteaptă ca pe viitor vor întâmpina tot felul de greutăţi în a-şi desfăşura activitatea. Încetul cu încetul, instituţiile au început să fie mutate de la Arad la Timişoa­ra, astfel încât cred că se forţează regionalizarea”, a declarat Marin Crişan, preşedintele Filialei Arad a Confederaţiei Patronatului Român. Acesta susţine că a văzut cu ochii săi ce a însemnat regionalizarea pe vremea comuniştilor şi nu mai doreşte să trăiască o experienţă similară. „Toţi bani noştri vor merge la Timişoara, oraş care se va dezvolta foarte mult, iar noi arădenii vom fi nevoiţi să mergem acolo să obţinem o adeverinţă că nu avem nevoie de adeverinţă. Vom fi decapitalizaţi complet dacă vom fi nevoiţi să începem să umblăm pe la Timişoara pentru orice document. Am luat poziţie la toate întâlnirile care au fost organizate cu privire la regionalizare, încă de acum câţiva ani. La şedinţele Comisiei de Dialog Social eu şi mai multe persoane ne-am opus acestui proiect. Pe vremea în care era doar raion, Aradul nu avea industrie. Toţi banii, toate fondurile mergeau la Timişoara. Dacă trimiteai o cerere de la Arad, durau trei luni până primeai un răspuns şi nişte bani. Aşa s-a dezvoltat Timi­şoara, pentru că a luat resurse de la Arad, Deva, Alba Iulia, iar celelalte zone au regresat. Aradul, Hunedoara, Alba s-au dezvoltat doar după formarea judeţelor. Mai mult, în Zona de Vest era un singur centru universitar, la Timişoa­ra, iar tinerii noştri plecau acolo la studii şi mulţi nu se mai întorceau acasă. Am trăit vremurile acelea şi nu îmi doresc să se mai repete. Voi lupta din toate puterile pentru acest lucru”, a mai spus Crişan. Pre­şedintele Patronatului arădean a continuat spunând că ceea ce s-a întâmplat cu reorganizarea ANAF îl face să se gândească la vremurile trecute. „Cu siguranţă nu este un lucru bun că anumiţi contribuabili vor fi administraţi de Timişoara. Regionalizarea reprezintă de fapt un model sovietic, de întrajutorare tovărăşească, când noi le dădeam ruşilor cucuruzul, iar ei ne luau în schimb tenchiul (n.r. porumbul). Această politică este de sorginte bolşevică, păgubitoare pentru Arad, dar trebuie spus că este politica dusă de primarul Falcă, care vrea să părăsească Aradul şi să ne conducă de la Timişoara”, a încheiat Marin Crişan.
Preşedintele ANAF promite tratament preferenţial
Pe de altă parte, măsura a fost prezentată de preşedintele ANAF, Gelu Ştefan Diaconu, ca fiind una menită să vină în sprijinul contribuabililor, care vor beneficia astfel de un tratament preferenţial, atunci când se va pune problema inspecţiilor fiscale şi arambursărilor de TVA. „O astfel de reorganizare se dorește a conferi în viitor un tratament oarecum preferențial acestei categorii de contribuabili care are o contribuție de peste 70% la bugetul statului. Acest tratament privește modalitatea de derulare a activității de inspecție fiscală și procesul de rambursare a TVA-ului. […] Vom avea acorduri de asistență reciprocă în sensul de a ne pune la dispoziție date în mod voluntar, pe care noi le monitorizăm și apreciem dacă mai sunt necesare sau nu controalele, inclu­siv pentru rambursarea TVA-ului. În momentul în care sesizăm o inadverență în analiza de risc, luăm legătura cu contribuabilul și solicităm clarificările necesare fără a mai iniția acțiuni de control care consumă resursele fără a obține rezultate”, a declarat Diaconu pentru Interviurile Europa FM.
Dacă alte reorganizări ale ANAF s-au soldat cu disponibilizări mai mult sau mai puţin masive, de data acesta funcţionarii au avut posibilitatea să aleagă între a-şi continua activitatea în cadrul AJFP Arad sau a pleca la Timişoara, la structura care se va ocupa în continuare de contribuabilii mijlocii.
Potrivit reprezentanţiilor Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Timişoara, firmele vor putea obţine o parte dintre documentele de care au nevoie prin intermediul internetului, însă există cazuri în care drumul până la Timişoara nu va putea fi evitat. „Dintr-un total de 609 contribuabili mijlocii care erau admi­nistraţi de Arad, 406 s-au mutat la Timişoara, la nou înfiinţata Administraţie pentru Contribuabili Mijlocii. Contribuabilii respectivi vor putea solicita pe e-mail certificatele de atestare fiscală (se depune pe mail cererea tip, decla­raţia tip, are/nu are puncte de lucru şi împuternicirea, în lipsa administratorului; documentul putând să fie ridicat  în original doar de la Timişoara, dar se caută o formulă de a putea fi ridicat de la Arad). Fişa pe plătitor se solicita şi se primeşte pe mail. Cazierul fiscal se depune şi se ridică de la Administraţia Fiscală Locală. Plăţile se efectuează în contul de trezorerie al Administraţiei pentru Contribua­bili Mijlocii Timiş, adresa de e-mail pentru aceste solicitări fiind Contribuabili.Mijlocii.TM@mfinante.ro. În cazul deschiderii/închiderii unor puncte de lucru şi calculul timbrului de mediu pentru autovehicule, contribuabiilii mijlocii trebuie să vină la Timişoara”, susţine Mircea Igreţ, purtătorul de cuvânt al DGRPF Timişoara.

  • Iulius spune:

    Sunt contribuabil și vreau să menționez că e bine că se desființează unele dintre Administrațiile județene deoarece toate declarațiile sunt disponibile online și pot fi depuse online. Ar fi bine să se desființeze și din Administrațiile locale deoarece doar mănâncă bani degeaba în condițiile în care plățile și declarațiile se fac online.
    Deci, rolul doamnelor de la ghișeu e 0. Același lucru poate fi spus și de compartimentele de consiliere deoarece habar nu au și te trimit la doamnele de la ghișeu unde aștepți ore în șir la rând pentru o informație.
    Cu cât mai puțini birocrați cu atât mai bine.

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției