Sărăcia își spune încă cuvântul în școlile din județ, mai ales în cele din mediul rural. Conform unui raport prezentat Colegiului Prefectural de Inspectoratul de Poliție Județean Arad, mai bine de jumătate dintre unitățile de învățământ de pe raza județului nu dispun nici de pază umană, nici de sisteme de supraveghere video. Mai exact este vorba despre 237 de unități aflate în această situație, în condițiile în care pe raza județului funcționează 460 de grădinițe, școli, școli profesionale și licee. Cum era de așteptat, cele mai multe unități cu probleme de acest fel sunt în mediul rural, 228. Mai mult, trebuie spus că potrivit respectivului raport, la data întocmirii acestuia,  opt unități de învățământ de la sate nu aveau nici măcar un gard împrejmuitor, 11 sunt amplasate în zone iluminate necorespunzător, iar nouă în zone izolate, aflate la periferia localității. „Pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și cadrelor didactice au acționat zilnic, în medie 223 forțe de ordine (poliție, jandarmerie și poliție locală), ponderea fiind deținută de efectivele de poliție care au realizat, zilnic, în medie, 91 de patrule în zonele adiacente instituțiilor de învățământ”, susțin autorii raportului. Aceștia mai spun că pe parcursul anului școlar 2016-2017 au intervenit pentru verificarea și soluționarea a trei apeluri de urgență care au semnalat incidente petrecute în interiorul unei unități de învțământ, prilej cu care au fost aplicate șase sancțiuni contravenționale.
Infracționalitate mai mică
Reprezentanții IPJ au ținut să menționeze că în comparație cu anul școlar anterior, în anul școlar 2016-2017 infracționalitatea în școli și în zonele școlilor a scăzut cu 40%, numărul faptelor reprobabile care au ajuns la cunoștința polițiștilor scăzând cu 12 față de anul trecut.
„În anul școlar 2016-2017, în unitățile de învățământ și în zona adiacentă acestora au fost comise un număr de 18 infracțiuni, 17 în interior, 13 în licee și patru în școli generale și una în zona adiacentă a unei școli generale, față de 30 de infracțiuni în anul școlar 2015-2016 […] Din cele 18 infracțiuni, 15 s-au comis în mediul urban și trei în mediul rural, comparativ cu anul precedent, când s-au comis 24 în mediul urban și șase în mediul rural”, mai susțin polițiștii. În ceea ce privește tipul de infracțiuni comise, trebuie menționat că  oamenii legi vorbesc de opt furturi, șapte loviri sau alte violențe și două infracțiuni care țin de traficul și consumul ilicit de droguri. De
menționat că 11 fapte au fost cu autori cunoscuți, în cazul a șapte dintre acestea nefiind depistat infractorul.
„Cu privire la cele 11 fapte cu autori cunoscuți, opt autori au fost elevi și trei autori s-au încadrat în altă categorie, iar în ceea ce privește victimele infracțiunilor săvârșite, 16 au fost elevi și una din altă categorie”, se mai arată în raport.
Polițiștii vorbesc și despre cauzele fenomenului
infracțional din școli
Trebuie spus că oamenii legii au identificat și câteva cauze care contribuie la întreținerea fenomenului infracțional în școli. Conform polițiștilor, acestea sunt: lipsa de supraveghere sau supravegherea superficială a elevilor de către cadrele didactice; legăturile slabe între familie și unitățile școlare ca urmare a faptului că părinții nu se implică corespunzător; eficiența redusă a măsurilor de pază și control în școli, precum și pregătirea slabă a agenților de pază; neasigurarea condițiilor pentru păs­- trarea bunurilor elevilor pe timpul pauzelor sau pe timpul unor activități ce se desfășoară în afara sălilor de clasă; restrângerea posturilor de pază, în special în școlile din mediul rural, astfel încât ordinea este menținută de alte persoane, prin cumul de funcții sau de către elevii de serviciu și permisivitatea deținerii și folosirii telefoanelor mobile în timpul cursurilor, având în vedere că majoritatea furturilor reclamate la Poliție au vizat telefoanele mobile.
(L.Ș.)

Recomandările redacției