După ce au pichetat, timp de două zile, sediul Guvernului României, profesorii sunt hotărâţi să îşi continue protestele îndreptate împotriva actualei guvernări. În Capitală au fost prezenţi luni şi marţi peste 300 de profesori, iar Aradul a fost reprezentat de către conducerea Sindicatului Democratic din Învăţământ. „Urmează ca după aceste pichetări să aibă loc mai multe întâlniri între noi şi reprezentanţii Guvernului, în cadrul cărora să negociem. Dacă nu se va ajunge la nici o înţelegere şi la nici un acord, atunci intenţionăm să ne continuăm protestele şi cel mai probabil primul pas va fi organizarea unui miting de amploare în Capitală“, ne-a declarat Dănuţ Ieneşescu, liderul SDI Arad.
Printre principalele nemulţumiri ale cadrelor didactice se numără permanenta subfinanțare a învățământului, care a avut consecințe nefaste asupra sistemului de învățământ: degradarea alarmantă a statutului social al personalului din sistem; comasarea unităților școlare – din rațiuni pur financiare – a încurajat abandonul școlar și, implicit, creșterea analfa­- betismului, mai ales în mediul rural, ceea ce conduce la marginalizare socială și la creşterea numărului celor care nu se pot integra pe piaţa muncii; nesigurarea unităților de învățământ cu materiale didactice moderne, menite să asigure accesul la un învățământ de calitate pentru toți elevii, indiferent de mediul din care provin.
Refuzul Guvernului de a elabora proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, care să elimine actualele inechităţi şi dezechilibre în ceea ce priveşte salarizarea personalului din sectorul public și pe baza căreia fiecare categorie socio-profesional să fie poziţionată în grila de salarizare în funcţie de rolul pe care-l are în dezvoltarea societăţii. Actualul sistem de salarizare din învățământ este complet nemotivant, nu încurajează performanța profesională și nu atrage către acest sector vital tinerii performanți.
Nedecontarea, în integralitate, de către toate autoritățile publice locale, a cheltuielilor pentru naveta la şi de la locul de muncă a cadrelor didactice şi a personalului didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar de stat.
Creșterea alarmantă a numărului de agresiuni fizice și verbale asupra personalului didactic, săvârșite de către elevi și reprezentanții legali ai acestora; principala cauză o reprezintă inexistența unor dispoziții legale prin care personalul didactic să fie protejat împotriva unor astfel de acțiuni.
Neadaptarea conținutului programelor școlare la  nevoile de formare ale elevilor și la cerințele de pe piața forței de muncă;  programele  pun accentul pe latura informativă a elevilor și mai puțin pe cea formativă, iar prin evaluare se urmărește, preponderent, ceea ce au reținut elevii și nu capacitatea lor de a aplica practic cunoștințele acumulate. Inexistența dreptului legal al personalului didactic de predare cu o vechime efectivă în învățământ de cel puțin 34 de ani de a se pensiona la cerere, cu 3 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, fără diminuarea cuantumului pensiei.
Neadoptarea unor măsuri legislative care să conducă la depolitizarea funcțiilor de conducere din învățământ.
Inactivitatea factorilor de decizie în stoparea „fenomenului” de depășire a numărului de copii/elevi la grupă/clasă, cu mult peste cel prevăzut de art. 63 din Legea educației naționale.
Supraîncărcarea activității desfășurată de personalul nedidactic din unitățile de învățământ preuniversitar, generată de reducerile de posturi din anii anteriori, concomitent cu măsurile de suspendare a ocupării posturilor vacante sau care au devenit vacante.

Recomandările redacției