profesori

Zilele trecute, la sediul Partidului Social Democrat, în urma solicitării Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ , a avut loc o întâlnire a conducerii federației cu Secretarul general al PSD- Andrei Dolineaschi, ministrul delegat pentru dialog social, Liviu Marian Pop, care a primit mandatul politic al B.P.N al P.S.D. de a se implica în identificarea problemelor din învățământ și de a face demersurile necesare pentru rezolvarea lor și Secretarul de stat din M.E.C.S- Gigel Paraschiv.

În cadrul acestei întâlniri s-au abordat următoarele probleme: modificarea programelor școlare, la toate ciclurile de învățământ, astfel încât acestea să pună accentul pe partea aplicată și nu pe cea informativă, conform Acordului semnat în luna octombrie 2014. „Răspunsul PSD-ului a fost că este o problemă majoră și MECS trebuie să vină în perioada următoare cu un plan concret de modificare a programelor școlare. Al doilea punct l-a reprezentat debirocratizarea sistemului de învățământ prin reducerea substanțială a comisiilor din unitățile de învățământ și prin simplificarea legislației privind evaluarea și inspecțiile realizate în unitățiile de învățământ, astfel încât dascălii să aibă timp să se ocupe mai mult de procesul instructiv-educativ. Răspuns: până la sfârșitul acestui an se va reduce substanțial numărul comisiilor din unitățile de învățământ și se vor identifica prevederile legale care generează birocrație în sistemul de învățământ, în vederea modificărilor acestora“, ne-a declarat liderul Sindicatului Democratic din Învăţământ Arad.

Depolitizarea funcțiilor de conducere a unităților de învățământ a reprezentat punctul trei al întâlnirii, iar răspunsul a fost următorul: în Metodologia privind organizarea și desfășurarea  concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct, se vor stabili proceduri care să conducă la eliminarea înfluenței politicului în alegerea directorilor.

Următoarele puncte au constat din: Crearea condițiilor care să permită acordarea autorizațiilor sanitare de funcționare pentru cele aproximativ 2500 de unități de învățământ care nu le îndeplinesc; Răspuns: trebuie ca  M.D.R.A.P., împreună cu autoritățile locale, să identifice soluțiile care să conducă la rezolvarea acestei probleme. Investirea cu statut de ”autoritate publică” a cadrelor didactice, măsură care ar conduce la instaurarea unui climat de ordine și disciplină în spațiile școlare; Răspuns: F.S.L.I. să înainteze la P.S.D. textul inițiativei legislative și expunerea de motive, în vederea promovării acesteia în Parlamentul României. Gestionarea cheltuielilor de personal pentru unitățile de învățământ să fie făcută de M.E.C.S.- inspectorate școlare-unități de învățământ, urmând ca Primarul să rămână ordonator principal de credite pentru cheltuielile materiale; Acest lucru este imperios necesar, avându-se în vedere prevederile din Proiectul Legii salarizării, care ar fi inaplicabilă pentru învățământ dacă Pimarul rămâne ordonator principal de credit pentru cheltuielile de personal și pentru a se evita blocajele generate de consiliile locale și primari în ceea ce privește plata salariilor pentru angajații din învățământ; Răspuns: problema este în curs de soluționare. Adoptarea actului normativ care să rezolve pensionarea personalului didactic înainte de împlinirea vârstei standard, conform Acordului semnat în octombrie 2014; Răspuns: Va fi intodus acest amendament la O.U.G. Nr.49/2014 privind modificarea și completarea L.E.N. Nr.1/2011. Schimbarea componenței C.A., în sensul ca unitatea de învățământ să aibă 50%+1 din membrii C.A., având în vedere că, în majoritatea cazurilor, C.A. este nevoit să ia decizii nestatutare și ilegale, deoarece reprezentanții Consiliilor locale și ai primăriilor lipsesc de la ședințele C.A; Răspuns: această problemă rămâne de analizat. Acordarea majorării de 12% și pentru personalul nedidactic din inspectoratele școlare și M.E.C.S.; Răspuns: se va susține în Parlament,  doar pentru personalul nedidactic din inspectoratele școlare. Așezarea funcțiilor didactice în grila de salarizare din Legea salarizării, în poziții care să determine atragerea tinerilor performanți către cariera didactică și care să demonstreze și faptic că învățământul, acest domeniu strategic, este cu adevărat prioritar pentru PSD. De asemenea, salarizarea personalului nedidactic să fie corelată cu salarizarea personalului administrativ din sănătate; Răspuns: când  va avea loc discuția cu sindicatele din învățământ  la legea salarizării, se va încerca o creștere a salariilor pentru personalul didactic și nedidactic. Constituirea și convocarea Consiliului Naţional pentru Finanţarea     Învăţământului Preuniversitar, organismul competent, potrivit legii, să determine costul standard per elev/preșcolar, organism care ar fi trebuit să funcționeze din anul 2011, odată cu intrarea în vigoare a L.E.N.; Răspuns: procedurile pentru constituirea acestui organism au fost demarate. Găsirea unei soluții pentru remedierea problemei manualelor școlare, o variantă fiind tipărirea acestora de către M.EC.S., printr-o editură proprie; Răspuns: se va iniția un proiect de lege prin care manualul școlar să devină bun de interes național, fiind astfel scos din categoria bunurilor care se supun legislației din domeniul achizițiilor publice, cea care generează aceste întârzieri de tipărire.

Recomandările redacției