de Florin Truț

„Drumul dezvoltării trece prin dezvoltarea drumurilor”, a fost motto-ul sub care s-a desfășurat Congresul mondial al drumarilor, organizat La Rio de Janeiro în anul 1995, dacă nu mă înșel. Amintesc de această expresie, în contextul în care de câteva zile, vorbindu-se intens de o eventuală rectificare bugetară, se vorbește la fel de mult și despre faptul că vor fi luați bani de la Ministerul Transporturilor pentru a fi redistribuiți în alte direcții. Nu știm dacă va fi operată sau nu această rectificare, prin reducerea sumelor de bani alocate infrastructurii, fie aceasta rutieră sau feroviară, dar un lucru este cert, nici un executiv post revoluționar nu a înțeles dedesubtul expresiei cu care am început acest demers publicistic, nu a înțeles sau nu a vrut să înțeleagă importanța calității drumurilor, mai ales într-o perioadă de „tranziție”, care la noi se prelungește parcă la infinit!…
Nici un guvern, fie de stânga sau de dreapta, dintre cele care s-au perindat prin Palatul Victoria nu a catadicsit să dea importanță infrastructurii din România. Au înțeles în schimb, alte țări din fostul bloc comunist, cum sunt Croația, cu sprijin nemijlocit și consistent din partea nemților, Cehia, Polonia sau mai aproape de noi vecinii maghiari. În oricare dintre țările enumerate drumurile sunt comparabile cu cele din țări occidentale cu state vechi în economia de piață și au fost o prioritate permanentă a celor care le conduc. La noi, dimpotrivă, în afară de câteva bucățele de autostradă și de reabilitarea unor drumuri naționale, realizate cu chiu cu vai, nu s-a făcut mai nimic în acest domeniu, care ar trebui declarat prioritate națională. În aceste condiții, eventualii investitori străini au preferat și preferă să ne ocolească, aleg „drumuri dezvoltate” din alte țări, care au dus și duc la dezvoltarea într-un ritm mai intens a acestora. Nu e de mirare astfel că suntem pe primul loc la numărul de accidente rutiere, implicit la numărul de morți pe șoselele patriei! Un loc dobândit din nepriceperea aleșilor, sau mai grav, din nepăsarea acestor guvernanți față, nu numai de economia țării, ci și față de morții și de miile de familii îndoliate datorită proastei infrastructuri de la noi!
Revenind la vehiculata rectificare bugetară, care ar fi posibil să fie discutată astăzi, chiar dacă executivul are de chivernisit un buget auster, ar trebui să împartă sărăcia în așa fel încât să ajute cât mai mult țara. Nu pentru plata salariilor bugetarilor, (cum se zvonește că din această cauză ar deriva graba) să facă rectificarea, ci pentru dezvoltarea economiei naționale care nu mai „duduie” de mai bine de un deceniu… Și desigur, revenind la drumuri, dacă tot nu vor adăuga ceva, cel puțin să nu taie din neînsemnatele fonduri alocate infrastructurii, care poate duce România în rândul țărilor civilizate. Abia când vom avea drumuri „europene”, când vom circula în trenuri cu vagoane moderne, cu viteze „decente”, când infrastructura va fi pusă la punct, abia atunci vom putea afirma, cu adevărat că am intrat în UE! Dezvoltarea drumurilor, a infrastructurii rutiere sau feroviare trebuie să fie tratată cu maximă responsabilitate, de politicieni sau tehnocrați conștienți că nu poți dezvolta țara în alt fel. Drumurile, trebuia să fie și trebuie în continuare, piatra de temelie a trecerii de la un regim politic mult hulit la democrație. Evident, pentru aceasta era nevoie și este mai mult ca oricând, de politicieni responsabili, nu de politruci care dau în gropi! Și nu mă refer aici la gropile de pe drumurile patriei…

Recomandările redacției