sanevitDeşi aflată de ani buni pe marginea prăpastiei, SC Sanevit 2003 SA Arad, a fost călcată de Curtea de Conturi. După ce au constatat şi ei problemele cu care se confruntă societatea, auditorii i-au tras de urechi pe cei care au rămas să se ocupe de soarta Sanevit, trasându-le sarcini precise pentru a intra în legalitate. În preambulul raportului întocmit de auditori, se arată că „SC Sanevit 2003 SA Arad s-a înfiinţat prin HG nr. 1037/ 2003, în temeiul art. 3 din OUG nr. 31/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 518/2003 şi OUG 90/2004, prin preluarea activelor şi personalului SC Sanevit SA. Societatea are ca scop fabricarea şi comercializarea serin­- gilor şi a acelor sterile de unică utilizare, a diferitelor produse şi instrumente medicale, precum şi a altor produse, potrivit obiectului său de activitate. Începând cu data de 18.11.2008 a fost instituită procedura de administrare specială a SC Sanevit 2003 – SA Arad”.
Datorii de aproape opt milioane de lei
Potrivit echipei de control, Sanevitul a „reuşit” să strângă datorii de 7.773.000 lei, sumă care ar fi trebuit să intre în bugetul general consolidat.
„Nu au fost achitate, în cuantumul şi la termenul stabilit, da­toriile făţă de bugetul general consolidat, în valoare totală de 7.773 mii lei, reprezentând obligaţii care decurg din drepturile salariale, inclusiv cele reţinute de la salariaţi pe statul de plată, în sumă de 4.420 mii lei, impozit pe profit, accize, venituri din amenzi şi din recuperarea cheltuielilor de executare silită, în valoare de 921 mii lei, precum şi impozite şi taxe locale, în sumă de 2.431 mii lei. Nu au fost respectate prevederile legale referitoare la execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli, în sensul că, efectuarea cheltuielilor nu s-a realizat proporţional cu gradul de realizare a veniturilor aprobate, astfel, în anul 2011, faţă de un procent de realizare a veniturilor de numai 8,98%, gradul de realizare a cheltuielilor a fost de 46,83%; în anul 2012, veniturile au fost realizate în proporție de 57,24%, cheltuielile în procent de 141,23%, iar în perioada 01.01-31.10.2013, gradul de realizare a veniturilor înregistrează 51,46%, în timp ce gradul de realizare a cheltuielilor este de 74%”, se arată în raport.
Director general fără criterii de performanţă
Pe lângă că au datorii atât de mari pe care nu au reuşit să le plătească, cei de la Sanevit nu au făcut nimic pentru recuperarea unor creanţe. Potrivit celor de la Curtea de Conturi, nu au fost luate măsuri de recuperare a debitelor în cuantum de 62.000 lei, în termenul legal de prescripţie, contrar prevederilor Codului Civil. De asemenea, s-a mai descoperit că directorul general a fost plătit în baza unei decizii a Consiliului de Administraţie şi a contractului individual de muncă, nu în baza unui contract de management, unde să fie prevăzute criterii de performanţă clare, aşa cum ar fi fost legal.
În contestaţia formulată la raportul întocmit în urma controlului nu s-au contestat măsurile dispuse, ci s-au des­cris dificultăţile societatea din punct de vedere economico-financiar şi organizatoric. De asemenea, s-au făcut promisiuni că vor fi respectate termenele stabilite de Curtea de Conturi pentru aplicarea măsurilor dispuse.
Auditorii Curţii de Conturi le-au recomandat celor angajaţi să gestioneze Sanevitul ca valoarea cheltuielilor să fie proporţională cu veniturile realizate, cu alte cuvinte să nu se întindă mai mult decât le este plapuma; să-şi plătească obligaţiile către bugetul general consolidat; contractul de management să fie încheiat potrivit legii şi să se stabilească prejudiciul generat de neîncasarea la timp a creanţelor, după care sumele să fie recuperate.

Recomandările redacției