Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a protestat în 19 judeţe, unde a oprit circuaţia autovehiculelor de transport persoane. În următoarea perioadă, sindicaliștii din transporturi aveau în plan să oprească circulația şi în celelalte judeţe – potrivit lui Augustin Hagiu, preşedinte FORT.

„Am început deja să protestăm în nouă judeţe: Vaslui, Iaşi, Botoşani, Galaţi, Constanţa, Braşov, Călăraşi, Neamţ şi Mureş, urmând ca în perioada următoare să fie oprită circulaţia şi în celelalte judeţe. A fost oprită circulaţia şi pe ruta judeţeană şi interjudeţeană”, a spus Hagiu.

Primele două judeţe care au oprit transportul de persoane interjudeţean şi judeţean de persoane au fost Vaslui şi Iaşi. Circulaţia se opreşte în mai multe judeţe, printre care Bistriţa şi Satu Mare. „Numărul total de maşini licenţiate pentru cursele regulate de transport judeţean şi interjudeţean este de circa 30.000 iar daca FORT va opri circulaţia în jumătate din ţară, aşa cum şi-a propus, se vor opri circa 16.000 de maşini, a spus Hagiu.

Transportatorii sunt revoltați de un ordin al ministrului Transporturilor Lucian Şova care liberalizează tnsportul judeţean de persoane. Mai multe întâlniri au avut loc la Ministerul Transporturilor, iar pentru joi transportatorii au anunţat întreruperea transportului de persoane. Ulterior Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat că a anulat protestul programat joi dimineaţa în toată ţara şi i-a solicitat o întrevedere premierului Viorica Dăncilă în care să îi prezinte situaţia.

Opinie diferită

Deputatul Sorin Bota, care a avut o întâlnire cu conducerea federaţiei, a anunţat că o dezbatere pe tema transportului de călători va avea loc marţi 16 octombrie.

Lucian Şova, a fost invitat la o discuţie în comisia de resort a Camerei Deputaţilor, social-democratul apreciind că liberalizarea transportului public interjudeţean este „înţeleasă greşit” de ministru.

„În opinia mea, liberalizarea transportului public interjudeţean este înţeleasă greşit de către actualul ministru. Am avut o discuţie, la un moment dat, în interiorul partidului de care domnia sa nu a ţinut cont şi a dat drumul la Ordin aşa cum a considerat dânsul că înţelege să facă liberalizarea tranportului public (la fel cum au făcut alţii privatizarea în România a ceea ce, probabil, nu trebuia privatizat). Nu suntem de acord cu acest Ordin în forma actuală”, a declarat deputatul PSD Sorin Bota, potrivit unui comunicat de presă.

Acesta a adăugat că ministrul a fost invitat în comisia de transporturi din Camera Deputaţilor pentru a da explicaţii cu privire la un ordin de modificare a condiţiilor de relicenţiere a traseelor în transportul public interjudeţean.

„În acest sens conducerea Comisiei de transporturi şi infrastructură din Camera Deputaţilor a adresat domnului ministru o invitaţie pentru a discuta politici publice de transport, deoarece în acest caz suntem în situaţia de a discuta politici publice de transport pe termen mediu şi lung”, a precizat Bota.

Reacții vizavi de ordin

În ședință, ministrul Transporturilor, Lucian Șova a precizat că poate să fie de acord cu amendamentul privind vechimea şi cu faptul că un transportator care face transport regulat de pasageri de 10 ani pe un anumit traseu să poată fi punctat la fel ca şi oricare alt transporator care are vechime în domeniul transporturilor.

„Vorbim despre criteriul vechime şi aţi vorbit despre experienţă similară. Pot să fiu de acord cu acest lucru. Şi dacă dumneavoastră apreciaţi ca un transporator, care face transport internaţional de 10 ani poate fi competitiv pentru a putea participa la o alocare care are în vedere vechimea pot fi de acord cu dumneavoastră. Vechimea pe traseu constituie exclusivitate, experienţa similară este un aspect despre care aţi vorbit şi sunt gata să-l luăm în calcul”, a adăugat ministru Transporturilor.

Ministrul Transporturilor a părăsit sala de şedinţă în timp ce transportatorii îl anunțau că îi vor da ministerului 48 de ore la dispoziţie să retragă ordinul, iar dacă nu va face acest lucru, vor opri la nivel naţional traficul de pasageri, până când „acest ordin devine istorie şi intrăm pe o discuţie serioasă”.

Între 800-900.000 de pasageri zilnic pe cursele interjudeţene ar putea fi afectați de proteste

Recomandările redacției