Scumpiri paginaPrivit din perspectiva preţurilor, anul 2013 se anunţă a fi cum nu se i poate mai prost pentru toată lumea. De la 1 ianuarie, energia electrică s-a scumpit cu 10%. Accizele la produsele energetice, alcool, tutun şi cafea au crescut ca urmare a faptului că sunt calculate în funcţie de cursul leu-euro şi, cum era de aşteptat, la 1 octombrie cursul a fost de 4,52 lei/euro, comparative cu 4,3 lei, la cât erau calculate accizele anul trecut.  Mai mult, Guvernul a avizat majorarea accizelor la motorină de la 1 ianuarie, de la 374 euro/tonă la 391 euro/tonă. Alte scumpiri sunt anunţate în vară şi în toamnă. Preţul gazelor va fi majorat cu 8% de la 1 iulie şi cu 2% din octombrie.
Pe lângă toate aceste scumpiri, arădenii mai trebuie să suporte şi o majorare cu 16,05% a taxelor şi impozitelor, în condiţiile în care autorităţile locale dau dovadă de obtuzitate şi nu pun în aplicare ordonanţa de guvern care le permite să menţină dările la nivelul de anul trecut. Asta, cu toate că fostul şef de partid al primarului Gheorghe Falcă, Emil Boc, acum primar la Cluj, a decis să nu majoreze taxele şi impozitele, semn că se poate să faci acest lucru, chiar dacă eşti în opoziţie, atunci când există bunăvoinţă.
„Un oraş întreg depinde de toanele acestui primar”
Vasile Arion, prim-vicepreşedintele Uniunii Locale a Asociaţiilor Locative (ULALA) susţine că numărul restanţie­rilor creşte pe zi ce trece din cauză că oamenii nu-şi mai pot plăti facturile „Procesul de liberalizare a preţului la gaze şi curent a început de anul trecut şi continuă şi anul acesta. Vor urma scumpiri şi la restul utilităţilor. Lumea plăteşte din ce în ce mai greu şi au început să apară restanţe şi către alţi furnizori, nu doar către CET. Orice scumpire duce la agravarea situaţiei. În CLM s-au format două tabere. Una care doreşte binele cetăţenilor şi una care se opune. Nu ştiu de ce, aceşti oameni se încolonează în spatele primarului şi votează cum le dictează acesta. Parcă îi plăteşte cineva să ne facă rău. Suntem foarte necăjiţi că nu ţin cont de interesele oamenilor care i-au votat şi au crescut taxele şi impozitele. Duc o politică împotriva populaţiei. Nu ţin cont de niciun argument care li se aduce.  Am participat la dezbateri, am încercat să-I conving de justeţea cererilor noastre, mi-au dat dreptate, dar m-au lăsat să înţeleg că vor face aşa cum hotărăşte domnul primar.  Un oraş întreg a ajuns să depindă de toanele acestui primar”, a declarat Vasile Arion.
Arădeni disperaţi
Ionel Rusu, preşedintele Filialei Arad a Confederaţiei Sindicatelor Democratice din România (CSDR) susţine că a observat o stare de disperare în rândul arădenilor, din cauza problemelor financiare. „Sunt conştient că trebuie să dăm dovadă de înţelegere faţă de actualul Guvern, să aşteptăm să pună lucrurile în mişcare, aşa cum s-a promis. Cu certitudine pot să vă spun că există o stare de disperare în rândul cetăţenilor. Nu se mai regăsesc, nu se mai pot concentra la ceea ce fac de groaza zilei de mâine. Din ceea ce am perceput eu, se pare că recesiunea va fi mai grea anul acesta decât se prognoza. E cumplit ceea ce se întâmplă. Părerea mea este că anul 2013 poate fi anul de referinţă al răului. Cine va scăpa acum, va putea să performeze”, spune Rusu. Acesta mai spune că singura soluţie pentru economie ar fi să se dea drumul la investiţii, care ar duce la înfiinţarea de noi locuri de muncă.
Transportatorii vor accizele înapoi
Nici reprezentanţii oamenilor de afaceri nu privesc cu ochi buni scumpi­rile. Siegfried Mayer, secretarul Asociaţiei Patronale a Transportatorilor „Europa 2002” Arad susţine că majorările de preţuri se simt în branşă cel mai mult la început de an, când nu prea există comenzi. „Pe piaţă nu prea poţi să te atingi de preţuri. Dacă scumpim tari­fele, riscăm să ne pierdem clienţii, astfel încât trebuie să reducem din marja de profit, care este şi aşa foarte mică. Se mai fac economii la reparaţii de calitate, maşinile nu mai sunt aşa de bine întreţinute. Dacă lucrezi pe piaţa externă şi mergi în Vest cu problem la direcţie sau la sistemul de frânare, amenzile sunt enorme. Cei care lucrează pe piaţa internă îşi pot însă permite să facă anumite rabaturi, din cauza delăsării autorităţilor. Astfel ajung să circule adevărate epave pe roţi, care ne fac concurenţă neloială, pentru că acei patroni îşi permit să ţină preţurile jos”, a spus Mayer. Acesta susţine că transportatorii au şi câteva propuneri pentru actualul Guvern. Aceştia cer să li se returneze o parte din accizele plătite pentru carburanţi. Astfel ar fi aju­taţi să-şi reducă costurile şi ar fi eliminată evaziunea fiscală de pe piaţa produselor energetice. „În Slovacia, Belgia, Franţa, Italia se returnează accizele plătite pentru carburanţii profesionali, adică pentru combus­tibilul folosit de transportatori. Dacă s-ar proceda astfel şi în România, ar scădea cererea pentru motorina vândută la negru şi ar fi pro­tejaţi şi transportatorii”, a ţinut să precizeze Mayer.
Stat în stat
La rândul său, Marin Crişan, preşe­din­tele Filialei Arad a Confederaţiei Patronatului Român susţine că statul nu i-a susţinut suficient pe micii producători şi susţine că marii furnizori de energie sunt de fapt stat în stat. „Toţi cei care se ocupă de furnizarea energiei electrice, de gaze, au pus monopol şi ei fac jocurile atunci. Chiar anul trecut am depus o sesizare la prim-ministru pentru că anumiţi agenţi economici care voiau să-şi deschidă o afacere nu primeau curent electric decât în anumite condiţii”, a declarat Crişan. Acesta a ţinut să vorbească şi despre micii agricultori care nu au fost sprijiniţi de stat, astfel încât preţul la legume şi fructe a crescut după ce a fost demarată o acţiune împotriva comercianţilor care duceau ilegal marfă din Ungaria. „Pre­ţurile sunt dictate de piaţă, în funcţie de cerere şi ofertă. Când a început acţiunea împotriva celor care duc legume şi fructe din Ungaria, mi-am dat seama că vor urma scumpiri. Agricultorii români nu erau pregătiţi să vină cu mai multă marfă pe piaţă, astfel încât oferta a fost redusă, ceea ce a provocat o creştere a preţurilor. Statul nu a luat măsuri pentru a încuraja micii producători şi nu ia nici acum”, a încheiat Marin Crişan.

Recomandările redacției