autostradaUn raport al Consiliului Concurenţei scoate la lumină pierderile suportate de stat în două mari proiecte desfăşurate pe raza judeţului, Autostrada Arad-Timişoara şi Centura Aradului. Din cauza supraeva­luării lucrărilor, pentru cele două lucrări s-a plătit mai mult cu peste 100 de milioane de euro, în comparaţie cu standardul de cost al unei autostrăzi construite în zona de şes. Specialiştii susţin că pentru un kilometru de autostradă de la câmpie ar trebui să se scheltuie 4,71 milioane de euro. Or, kilometrul de autostradă între Arad şi Timi­şoara a costat 6,02 milioane de euro, deci cu 1,3 milioane mai mult, iar kilometrul de centură a fost plătit cu 9,56 milioane de euro, diferenţa faţă de standardul de cost fiind de 4,85 milioane. Făcând un calcul, rezultă că pentru cei 32,25 de kilometri de autostradă s-a plătit o sumă cu aproape 42 de milioane de euro mai mare decât ar fi fost normal, iar pentru cei 12,25 kilometri de centură diferenţa este de 59,41 milioane de euro. „În România, preţul mediu al unui kilometru de autostradă construit în zona de şes este de 23,34 milioane lei, iar cel al unui kilometru de autostradă construit în zona de deal este de 20,87 milioane lei, ambele peste nivelul standardelor de cost. Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu al unui kilometru de autostradă construit în zonă de şes este de aproape trei ori mai mare”, se arată în raport.
Negociere directă…
De asemenea, Consiliul Concurenţei a constatat că există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, câştigătorul licitaţiei, care iniţial a oferit cel mai mic preţ, a negociat direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării. „Această valoare poate deveni mai mare decât cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi”, mai spun autorii raportului. Analiza realizată de Consiliul Concurenţei indică faptul că piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri este o piaţă slab concentrată, pe aceasta fiind active aproximativ 640 de companii. „Asocierile între companii în vederea participării la licitaţii, precum şi prezenţa unei companii în două sau mai multe asocieri pentru a participa la licitaţii ce se desfăşoară în acelaşi timp, sunt frecvente şi reprezintă caracteristici ale acestei pieţe. Deşi legale conform legislaţiei privind achiziţiile publice, din punct de vedere al concurenţei acestea creează suspiciuni privind schimbul de informaţii sensibile între par­tici­panţi şi limitează posibilitatea părţilor de a concura una cu cealaltă sau cu terţi în calitate de companii independente. […] Pe de ală parte, implicarea companiilor în mai multe contracte de lucrări de construcţii de drumuri în acelaşi timp, fără a dispune în mod real de resursele necesare, poate conduce la disfuncţionalităţi ale pieţei, prin întârzieri în executarea lucrărilor şi implicit, creşterea costurilor acestora. Studiul autorităţii de concurenţă arată că termenele de execuţie a lucrărilor din România au fost depășite la majoritatea tronsoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni”, continuă cei de la Consiliul Concurenţei.
Suspiciuni de înţelegeri  anticoncurenţiale
Reprezentanţii instituţiei susţin că au fost deja iniţiate patru investigaţii privind posibile înţelegeri anticoncurenţiale de tip cartel, existând suspiciuni că pe raza Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, din care face parte şi Aradul, s-ar fi făcut o împărţire a pieţei între unele companii.
Pe de altă parte, autorii raportului vorbesc şi despre lucrări de prostă calitate. Aceştia fac referire la faptul că pe Autostrada Arad – Timişoara, inaugurată în decembrie 2011, au existat numeroase zone cu restricţii de viteză din cauza crăpăturilor şi denivelărilor care au apărut la câteva luni de la inaugurare.

Recomandările redacției