Moartea poliţistului care a căzut într-o groapă în timp ce făcea loc coloanei oficiale folosite de fostul vicepremier şi ministru de Interne Gabriel Oprea, dovedeşte încă o dată că drumurile din România sunt pline de capcane, uneori mortale pentru participanţii la trafic. Deşi, din fericire, în Arad nu s-a întâmplat până acum o astfel de nenorocire, este aproape imposibil să găseşti un şofer care să nu fi dat cu maşina în vreo groapă uitată pe carosabil sau în vreo gură de canal lăsată parcă să facă pagube proprietarilor de maşini. Astfel de gropi sunt o mană cerească pentru mecanici, însă pot produce şi victime, ceea ce este de neiertat.

Vă întrebăm stimați arădeni, ce spuneți referitor la o stradă asfaltată, atunci când autoturismul se cutremură din toate încheieturile, trecând peste hopurile și denivelările capacelor de canal? Ce să spuneți? Strângeți din dinți și resemnați, treceți mai departe. Evitați pe cele ce se pot evita. Pentru moment nu există soluții. Capacele de canal în Arad, au o istorie tragică. În urmă cu vreo cinci ani, acestea dispăreau. Rămâneau canalele fără capace și oamenii puteau cădea în fose. Pe partea carosabilă, acolo unde lipseau capacele, câte un om „de bine” găsea o creangă mai mare, cu care marca gaura. Un avertisment ce se putea zări de la o poștă. Recent, s-a petrecut o minune, nu se mai fură capacele de canal. Probabil că polițiile în alianță cu centrele de colectarea fierului vechi au speriat hoții de capace. Administrația în continuare are grijă să asfalteze stradă după stradă, să repare gropile, să asigure capace de canal unde lipsesc și să monteze grătare noi pentru apa de ploaie. Conform planurilor de reparație capitală a utilităților, a conductelor, se sparg trotuare și părțile carosabile. Se sapă cu toate forțele. Desigur, totul se execută conform planurilor detaliate, privind montarea conductelor de apă, pentru executarea canalelor, pentru executarea foselor și a capacelor, pentru asfaltare. Nu se pot admite  diferențe între proiecte, între cotele de montarea gurilor de canal, și grosimea covorului asfaltic. Și totuși, există diferențe de vreme ce alternează capacele montate sub cota asfaltului, cu cele deasupra asfaltului. Iar după cum se zice, excepția întărește regula, există foarte multe grătare și capace montate corect, ce nu se simt când sunt călcate de  roata mașinii.

Examen la urbanism

Și atunci, până când vom primi oaspeți care să viziteze  Capitala Verde/2018 ori Capitala Culturală/2021, avem multe de rezolvat și timpul trece implacabil. Atenție administrație și CLM, „numai mâine nu-i poimâne, și vom da examen la urbanism”! Vă imaginați ce impresie deplorabilă face o stradă asfaltată cu atâtea cocoașe și gropi circulare.

Iar pentru a ilustra cele relatate, prezentăm două canale executate perfect, și două, execuții catastrofale, privindu-le să vă mirați și dumneavoastră, domnilor consilieri. Concluzia firească vine de la sine, vedeți că se poate! Și dacă se poate executa bine, atunci pentru ce atâtea rebuturi?  Ce ar fi dacă înainte de licitația lucrării, amatorii să fie obligați să execute real o probă de lucru și să fie primiți în concurs doar acei ce au primit nota de trecere, după aceia să se cântărească după balanța calitate-preț.

Câteva străzi şi… multe gropi

La o simplă plimbare prin municipiu, am găsit guri de canale numai bune de dat cu maşina în ele pe străzile Vasile Alecsandri, Episcopiei, Coşbuc, Nicolae Grigorescu, Simion Bărnuţiu, Militarilor, Andrei Mureşanu, dar şi pe splaiurile General Magheru şi General Praporgescu. De menţionat că până şi străzile din apropierea Primăriei, cum ar fi Bulevardul Vasile Milea, „se pot lăuda” cu astfel de lucrări.

Contactată telefonic, Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei, ne-a declarat că pe străzile care vor fi rebilitate, capacele de canal vor fi duse la acelaşi nivel cu partea carosabilă. „Tot ceea ce se reface, se reface prin metoda de ridicare la acelaşi nivel, cu beton. Capacele noi sunt moderne, sunt făcute din material compozit, care nu mai este atractiv pentru hoţii de fier vechi şi au un sistem de închidere mai sigur”, susţine aceasta.

Bujor Buda

Lucian Şerban

 

Recomandările redacției