filaBiroul de presă al Filarmonicii de Stat Arad

Pentru  prima sa apariţie la pupitrul orchestrei  simfonice arădene,  tânărul dirijor Adelin Cătinean  propune partituri de succes ale repertoriului clasic şi romantic, concertul din 20 februarie 2014, de la ora 19.00  reunind într-un program simfonic tradiţional Uvertura la Visul unei nopţi de vară de Felix Mendelssohn Bartholdy,   Concertul  în la major pentru pian şi orchestră K 488 de Wolfgang Amadeus Mozart şi Simfonia a IV-a în re minor op.120 de Robert Schumann.

„Alături de Mozart, un model ”clasic”, prin cele două compoziții semnate de Mendelssohn și Schumann, ingredientele atât de discutate ale romantismului, mixtura între instinct și rațiune, imaginație și formă, inimă și intelect, dionisiac și apolinic, cu presupusa supremație a primului termen din pereche asupra celui de-al doilea, determină în măsuri fine descrierea stilului fiecărui compozitor romantic și, mai mult, a fiecărei partituri.” – dr. Alin Văcean – directorul general al Filarmonicii de Stat Arad

Prefaţat de muzica de tip scherzando a lui Felix Mendelssohn Bartholdy, Concertul nr. 23 pentru pian de Wolfgang Amadeus Mozart împlineşte prima parte a serii, în senzaţionala interpretare a unuia dintre cei mai performanţi interpreţi ai pianisticii actuale, clujeanul Csíky Boldizsár,  iar Simfonia a IV-a de Robert Schumann completează exerciţiul simfonic  al ansamblului de scenă, chemat să se confrunte cu una dintre cele mai originale şi inventive lucrări ale simfonismului german, cea care a fost considerată de eminentul muzicolog George Grove un reper de cotitură în istoria simfoniei.

 

Portret – Adelin Cătinean

Adelin Cătinean a început studiul pianului la vârsta de şase ani, şi-a continuat instrucţia muzicală prin  studii de canto, iar în anul 2000 a fost admis la Academia de Muzica Gheorghe Dima din Cluj Napoca, studiind timp de trei ani dirijatul coral cu profesorul Florentin Mihaescu, iar din anul 2002 dirijatul de orchestră cu Maestrul Petre Sbârcea. În perioada 2009-2010 a urmat cursurile postuniversitare de dirijat orchestră ale Universităţii de Muzică şi Arte din Viena, unde a studiat  cu maestrul Uros Lajovic.

Din dorinţa continuă de perfecţionare a urmat cursuri internaţionale de măiestrie cu unii dintre cei mai renumiţi profesori şi maeştrii internaţionali precum: Colin Metters la Academia Regală de Muzică din Londra şi Cottbus în Germania, Jorma Panula la cursurile de vară ale Conservatorului Franz Liszt din Weimar, cu renumitul dirijor rus Yuri Simonov la Budapesta şi cu ilustrul dirijor Kurt Masur la Wroclaw – Polonia şi Octav Calleya la Braşov şi Chişinău.

În decursul ultimilor ani a avut posibilitatea de a asista în numeroase ocazii la repetiţiile şi concertele unora dintre cele mai reprezentative nume ale dirijatului mondial precum Esa-Pekka Salonen, Sir Simon Rattle, Daniele Gatti, George Pretre, Antonio Pappano, Pierre Boulez, Adam Fischer şi Kurt Masur.

Pe perioada studenţiei a condus atât Ansamblul Coral al Academiei de Muzică cât şi Orchestrele Simfonice ale aceleiaşi instituţii.

Timp de patru ani a făcut parte din Corul Antifonia, fapt care i-a dat posibilitatea de a participa în diferite turnee naţionale şi internaţionale sub bagheta unor maeştrii consacraţi abordând mai ales repertoriu de muzică contemporană.

În cadrul Concertului de Licenţă al clasei de dirijat orchestră, promoţia 2006, a dirijat Uvertura-fantezie Romeo şi Julieta de P.I.Ceaikovski la pupitrul Orchestrei Simfonice CLASSICA cu mare succes şi critică pozitivă: “Adelin Cătinean … a fost cel mai convingător, demonstrând deja o îmbucurătoare maturitate muzicală.” (Valentin Timaru, Adevărul de Cluj, 1-2 aprilie 2006)

A dirijat prima audiţie absolută a “Dixtuor”-ului lui Variu Dan în colaborare cu membrii ai Filarmonicii Transilvania din Cluj în luna ianuarie 2006.

În stagiunea 2006-2007 a fost dirijor asistent al Filarmonicii de Stat din Sibiu, în  anul 2008 a debutat la pupitrul Filarmonicii de Stat Transilvania Cluj-Napoca, iar din anul 2009 colaborează constant cu Orchestra Filarmonicii din Botoşani.

În stagiunea 2011-2012 a dirijat La Traviata la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca şi a debutat la Opera Maghiară din Cluj-Napoca în Concertul de Gală Petre Sbârcea 80.

În stagiunea 2012-2013 a dirijat Orchestra Filarmonicii din Odorheiul Secuiesc, la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca a condus spectacolele D’ale Carnavalului, Giselle şi Traviata, la Opera Naţională Iaşi a dirijat două concerte de Gală, iar la Academia de Muzica ’Gh.Dima” a condus un spectacol cu Rigoletto.

În august 2013, în cadrul Festivalului G.Enescu, în calitate de dirijor asistent a pregătit premiera operei Otello la Opera Naţională Bucureşti.

În prezent Adelin Cătinean este angajat ca dirijor la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca.

 

Portret –   Csíky Boldizsár jr

Dovedind încă din copilărie calităţi muzicale surprinzătoare, Csíky Boldizsár jr. a urmat cursurile Liceului de Artă din Târgu Mureş, unde i-a avut ca profesori pe Szőnyi Márta şi Ávéd Sillo Éva. Şi-a continuat studiile la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca cu profesorii Ileana Prada şi Dana Borşan, iar la compoziţie cu Hans Peter Türk. Din anul 1991 a urmat cursuri postuniversitare cu celebrul pianist Jandó Jenő, la Academia de Muzică Liszt Ferenc din Budapesta. În 1992 a primit o bursă de studii la Lübeck (Germania), la cursurile de măiestrie susţinute de profesorul Lev Naumov, iar între anii 1993-1997 a participat la cursurile de la München, ale prof. Walter Krafft.

La recomandarea maestrului Dan Grigore, în 1998 participă la cursul de vară de la Fontainebleau (Franţa), unde frecventează cursurile profesorilor Gaby Casadesus, Philippe Bianconi şi Philippe Entremont. În perioada studenţiei (1987 – 1992) a câştigat cinci premii naţionale, iar în 1994 a primit premiul Cella Delavrancea acordat de maestrul Dan Grigore. În anul 2000, după numeroase colaborări, aproximativ 40 de concerte pe an, directorul muzical (Walter Krafft) al institutului Münchener Musikseminar (Germania) îi acordă titlul de solist permanent.

Csiky Boldizsár a susţinut concerte cu toate orchestrele simfonice din România şi a realizat mai multe înregistrări CD, la radio şi TV. A fost invitat în repetate rânduri ca membru al juriilor concursurilor internaţionale de pian, susţinând de asemenea cursuri de măiestrie în ţară şi străinătate.

Ca artist interpret, a susţinut peste 800 de recitaluri şi concerte în majoritatea centrelor muzicale ale ţării şi peste hotare: Austria, Anglia, Bulgaria, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, Scoţia, Ucraina, Ungaria, Cehia, Rusia, Japonia, America. În România a cântat cu toate orchestrele din ţară. A colaborat cu dirijorii: Erich Bergel, Ion Baciu, Emanuel Elenescu, Emil Simon, Petre Sbârcea, Ludovic Bács, Ervin Acél, Remus Georgescu, Horia Andreescu, Florentin Mihăescu, Gheorghe Costin, Peter Oschanitzky, Ilarion Ionescu-Galaţi, Theo Wolters, Gottfried Rabl, Răzvan Cernat, Cristian Neagu, Mihail Agafiţa, Mihail Setskin, Alexander Maschat, Cristian Brâncuşi,  Antonello Allemandi, Sabin Păutza, Robert Houlihan, Pierre-Dominique Ponelle, Edvard Tchivzhel, Kocsis Zoltan, etc. A colaborat cu artişti consacraţi precum: Ştefan Ruha, Gaetano d’Espinoza, Ligeti Diana, Rolf Herbrechtsmeyer, Fenyö Laszlo, Valentin Arcu, Dan Grigore, Jandó Jenő, Nina Panieva, Trio Moscova, Andreas Henkel etc.

În anul 2006 obţine titlul de Doctor în muzică cu lucrarea Stileme ale creaţiei pianistice la A. Skriabin – de la postromantic la modern. În prezent ocupă funcţia de conferenţiar universitar dr. la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, studenţii clasei sale de pian fiind distinşi cu premii la concursurilor din ţară şi din străinătate.

 

Recomandările redacției