Dacă până acum, femeile și copiii abuzați întâmpinau probleme în efortul de seisizare a autorităților și mai ales de protejare față de agresori, lucrurile ar urma să se schimbe. Echipe mobile din subordinea administrațiilor locale ar urma să răspundă imediat și eficient la sesizările făcute de persoanele abuzate. Cel puțin, asta cere legea!

Această măsură – salvatoare s-ar putea spune, pentru multe persoane victime ale violenței domestice ar urma și trebuie să fie implementată obligatoriu, potrivit legislației intrate în vigoare chiar la finele anului trecut. De toate acestea trebuie să se ocupe primăriie în perioada următoare. Statisticile arată că, la nivel de Arad, numărul de cazuri de violență domestică semnalate s-a triplat într-un an.

Echipele mobile – în atribuția primăriilor

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului subliniază că, înființarea și componența echipelor mobile care trebuie să asigure un răspuns imediat și complex situațiilor de violență revine autorităților locale, adică primăriilor. Legea prevede că mecanismul acestor tipuri de intervenții presupune ca situațiilor de violență să li se răspundă multidisciplinar.

„Dacă autoritățile locale nu acționează unitar, intervenția de urgență în cazul violențelor domestice nu se va derula după o procedură bine stabilită, cu scopul de protejare a victimelor violenței domestice și prevenire a unor noi acte de violență. Fiecare dintre  factorii de decizie, de la nivel local, trebuie să cunoască cu exactitate cine, când și cum va oferi primul ajutor în situațiile de violență, ajutor ce poate consta uneori de la o simplă informare sau consiliere, alteori, în transportarea victimei la o unitate medicală și sesizarea organelor de poliție. Echipele mobile trebuie să fie organizate și aprovizionate de autoritățile locale, primăriile având obligația de a pune măcar un autovehicul la dispoziție pentru asemenea situații”, susține Erika Stark, director general al DGASPC Arad.

Reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad au organizat până acum sesiuni de instructaj privind implementarea unei metodologii comune de lucru în mai multe centre zonale, precum: Sebiș, Gurahonț, Ineu, Beliu, Chișineu-Criș, Lipova și Săvârșin, urmând ca alte două întâlniri de lucru să fie stabilite în Secția Rurală 1 Arad și Secția Rurală 2 Pecica.

De trei ori mai multe cazuri de violență sesizate

Mihaela Codreanu, șef Serviciul Intervenție în Regim de Urgență, Situații de Abuz, Neglijare și Violență Domestică din cadrul DGASPC Arad susține: „O echipă mobilă de intervenţie urgentă în cazurile de violenţă domestică ar trebui înființată și să funcționeze în fiecare primărie din județul Arad, iar prin întâlnirile de lucru pe care le-am inițiat exact asupra acestui lucru ne concentrăm eforturile. Intervențiile de acest gen sunt realizate de echipe mobile formate din reprezentanți ai serviciilor de asistență socială, polițiști, voluntari și orice alți membri cu rol important în viața comunității, stabiliți la nivelul fiecărei localități care trebuie să acționeze după o procedură unitară“.

Astfel, procedura de intervenție presupune că echipa mobilă se deplasează la fața locului în maximum 90 de minute de la momentul semnalării efectuate de către organele de poliție.

Pentru asigurarea accesului neîngrădit și adecvat la găzduire în situațiile de urgență, precum și la restul serviciilor sociale existente pentru victimele violenței domestice sau, după caz, pentru agresori, DGASPC realizează diligențele necesare pe lângă celelalte servicii de asistență socială și furnizorii privați de servicii sociale de pe raza teritorială a județului.

Statisticile din evidența Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad arată că în anul 2018 față de anul 2017 s-a triplat numărul de cazuri de violență domestică semnalate, toate victimele fiind femei care au solicitat sprijin specializat, de natură psihosocială.

Recomandările redacției