Geniu pur fiind, născut sub jug străin şi rătăcind prin ţară la fel de străină, Emil Cioran scria sub umbra Turnului Eiffel că orice rob îşi doreşte cu ardoare s-ajungă stăpîn.
Dacă decăderea unui stăpîn la rang de rob e tragică, deci refuzarea statutului e de-nţeles, suirea robului la rang de stăpîn e grotescă, iar rezultatul e-ntotdeauna funest, de-a dreptul catastrofal.
I-a fost dat Aradului să-ncerce această nenorocită realitate pe pielea diafană a muzicii şi pe pielea muzicienilor ei prin suirea doftorului Alin Văcean în jilţul directorial (mai nou, mai cool, directorul nu mai e director ci meneger, sau minigeăr, sau cum dumnezeu i s-o mai spune în romgleza asta de baltă puturoasă la care a fost scoborîtă frumoasa limbă a lui Eminescu, a lui Nichita, a lui Mateevici şi-a atîtor altora).
Născut să fie rob (rîndaş, om de rînd adică, precum sînt eu şi precum sînt milioane şi miliarde), văceanul amintit s-a trezit deodată şi-aproape fără voie stăpîn. Odată suit, uite că nu-l mai poţi da jos nici cu macaraua, ba chiar nici dacă-i pui dinamită sub tălpi şi-aprinzi fitilul. Refuzul ăsta idiot de-a pleca dintr-un loc în care toţi te dispreţuiesc este la rîndu-i o specificitate a robului ajuns stăpîn printr-o nefericită şi blestemată ironie a sorţii.
Bine, şeful sau şefuţul sau şefuleţul în discuţie nu-i stăpîn de tot-de tot, că are şi el nişte stăpîni mai sus-puşi, stăpîni care i-au semnat contractul de minigimint (sau menegimănt?), însă asta nu face decît să amplifice complexele şi ambiţiile robului suit mai sus decît i se cuvenea, aşa că-şi ia nasul la purtare şi le contestă stăpînilor şi drepturile, şi condiţia, cu toate că stăpînii aceştia-i dau să mănînce coaja aia de pîine la care i se spune leafă. Mai pe-nţeles: dacă eu chem un văcean oarecare să-mi pună faianţă-n trabant şi-l plătesc pentru asta, eu n-am voie să-l controlez sau să-i evaluez munca – şi trebuie să chem pe altcineva, neapărat expert în trabanturi!
Cu robia înscrisă-n codul genetic şi cu şira spinării în formă de semn de întrebare, robul are o ură atavică faţă de tot ce-i liber şi vertical, aşa că, odată ajuns stăpîn, impune tuturor starea lui dinainte de-a se sui-n jilţ: tîrîrea. Să te ferească Ăl de Sus să nu te tîrăşti, c-ai dat de dracu!
La zbirul de azi al filarmonicii arădene, totul confirmă din plin aserţiunea cioraniană. Dacă nu credeţi, vedeţi filmul făcut de cameramanul pe care l-a cărat după el la evaluare: ton arogant, atitudine de dumnezeu „atotputinte”, comportament de găşcar (cu mîna înfundată ghiolbăneşte-n buzunar pîn-la cot), gestică de şmecher la colţul uliţei.
Spre nenorocirea instituţiei care-a fost cîndva o fală a Aradului şi care-i acum doar o amintire frumoasă, un asemenea specimen de rob cu visuri şi aere boiereşti a fost urcat la cîrmă şi i s-au pus frîiele-n mîini. Oare cine l-a ţinut şi-l ţine-n braţe cu-atîta înverşunare? Că n-are nimic boieresc în el e vizibil, cum e vizibil şi că-i un biet rob din născare ajuns stăpîn din eroare, vorba lui Emil Cioran.

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției