Desființarea inspectoratelor școlare este amânată până la data de 1 ianuarie 2025, prin Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare promovată în urmă cu o lună. Surse din conducerea inspectoratelor și din Ministerul Educației au confirmat pentru Edupedu.ro că anul acesta nu se va mai aplica reorganizarea Inspectoratelor Școlare, a Caselor Corpului Didactic și a ARACIP – așa cum prevedea legea învățământului Deca-Iohannis. În loc, „se discută pe baza legii Ciolacu”. Guvernul PSD-PNL amână, așadar, pentru anul cu patru rânduri de alegeri electorale măsura reorganizării inspectoratelor școlare, anunțată explicit de președintele Klaus Iohannis ca soluție a proiectului său „România educată” pentru a scăpa învățământul de politizare.
Concret, legea care amână reorganizarea ISJ-urilor (inspectoratele școlare județene) prevede că, de la 1 iulie 2024, instituțiile publice aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea administrației publice centrale își continuă activitatea doar dacă au peste 50 de posturi aprobate și dacă respectivele activități nu se suprapun cu cele desfășurate de alte instituții. Cu toate acestea, prevederea de mai sus nu se aplică de la 1 iulie 2024 pentru instituțiile publice din domeniul educației, sănătății, asistenței și protecției sociale, culturii, precum și din alte domenii aprobate prin memorandum de Guvernul României, ci din 1 ianuarie 2025.
Până la publicarea acestui articol, niciun oficial nu a făcut vreun anunț referitor la faptul că desființarea inspectoratelor școlare se amână până în ianuarie 2025.
Ce prevede Legea nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare:
Articolul XXIX – „(1) Începând cu data de 1 iulie 2024, instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/ subordonarea/autoritatea autorităților administrației publice centrale/locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
- a) au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;
- b) activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar.
(2) Instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) se pot desființa/reorganiza/fuziona sau pot transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților administrației publice locale/centrale/județene, prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare.
(3) Prin desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activității către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/ autoritatea/ subordonarea autorităților administrației publice locale/județene/ centrale, trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
- a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere, cât și pentru funcțiile de execuție;
- b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii.
(11) Prin excepție de la termenul prevăzut la alin. (1), pentru instituțiile publice/entitățile publice, inclusiv instituțiile publice din domeniul educației, sănătății, asistenței și protecției sociale, culturii, precum și din alte domenii aprobate prin memorandum de Guvernul României termenul de intrare în vigoare pentru procesul de comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activității este data de 1 ianuarie 2025.”
Sursa edupedu.ro