Mai mulţi producători de material rulant sunt real interesaţi de a participa la licitaţia pentru achiziţia de trenuri pe hidrogen, după ce am separat achiziţia de hidrogen de achiziţia de vehicule şi mentenanţă, pentru a reduce riscurile pe care ar trebui să şi le asume furnizorul, a declarat, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.”Este unul dintre proiectele cele mai complicate pe care le avem în portofoliu, pentru că vorbim despre o tehnologie nouă care de abia pătrunde la nivel european şi mondial. Industria, deşi la începuturile elaborării PNRR a fost entuziasmată şi a promovat această tehnologie, astfel încât în interiorul documentului pe PNRR avem această obligaţie de a cumpăra neapărat trenuri pe hidrogen, se pare că realitatea este puţin mai diferită faţă de ceea ce suporta hârtia în urmă cu 4 ani şi, în consecinţă, a trebuit să coborâm ştacheta, astfel încât să putem să găsim, sperăm noi, punctul median între ceea ce cerem în numele cetăţeanului român, pentru că vorbim de bani publici până la urmă şi vrem ca aceştia să fie gestionaţi cum trebuie, şi ceea ce poate să ofere industria. Am separat achiziţia de hidrogen, de gaz, de achiziţia de vehicule şi mentenanţă pentru ca să reducem din riscurile pe care ar trebui să şi le asume furnizorul care trebuia să vină în licitaţie şi, în consecinţă, acum avem semnale din partea mai multor producători că sunt real interesaţi de a veni la licitaţie şi nutrim speranţa că data de 15 martie va rămâne data de depunere a documentaţiilor şi vom avea de data aceasta documentaţii conforme şi nu vom mai fi nevoiţi să anulăm din cauză de documentaţie neconformă”, a explicat Roşeanu.Declaraţiile au fost făcute cu prilejul ceremoniei de semnare a contractului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale (RE-R), câştigat de producătorul polonez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA).Roşeanu a admis că aceste trenuri trebuie să fie livrate până în 2026, achiziţia lor fiind prevăzută în PNRR.
„Avem un termen mai lung de recepţie, cu toate documentele de autorizare prevăzute în noua documentaţie, astfel încât să ne mulăm pe cerinţa minimă a finanţatorului, respectiv ca trenurile să fie livrate în calendarul de august 2026. Da, tot scenariul nostru în acest moment este august 2026, pentru că asta scrie în regulamentele europene astăzi, deci nu putem să ne facem scenarii optimiste că s-ar modifica ceva în legislaţie”, a punctat şeful ARF, întrebat de jurnalişti dacă s-ar putea pierde finanţarea pe motiv că licitaţia încă este în desfăşurare. (sursa: Agerpres)