Adela Zaharia, soprana născută la Arad și absolventă a Liceului de Artă Sabin Drăgoi din Arad, face o nouă cucerire: Metropolitan Opera din New York, cel mai important teatru liric din lume și totodată cu publicul cel mai exigent. Adela, alături de soprana Ildiko Raimondi – prim-solista Operei de Stat din Viena, un alt teatru liric important al lumii, sunt cele mai de seamă soliste de operă pe care le-a dat vreodată Aradul. La Metropolitan însă nu a ajuns niciun arădean până acum din postura de solist. Și nu vorbim de o singură reprezentație, ci de cinci!
„Sunt extrem de fericită să debutez la Metropolitan cu unul dintre rolurile mele favorite: Museta din Boema de Puccini. Iubesc muzica lui Puccini enorm. Abia aștept să mă alătur distribuției stelare de la Met, condusă de maeștri Kensho Watanabe și Yannick Nezet Seguin. Spectacolul va avea loc în zilele de 11/15/18/22/25 ianurie 2025″, a declarat Adela Zaharia pe pagina sa de Facebook.
De asemenea, soprana trebuia să susțină în această lună două concerte în România, alături de marele tenor Placido Domingo, însă au fost amânate din cauza stării de sănătate a tenorului.
Imediat după finalizarea studiilor de masterat Adela Zaharia își continuă pregătirea la studioul de operă al Operei Comice din Berlin. Din anul 2015 soprana arădeană este invitată să se alăture ansamblului de solişti de la Deutsche Oper am Rhein -Düsseldorf, unde debutează în roluri noi. În paralel, continuă colaborarea cu Komische Oper și debutează în ultimii ani pe scene importante: Gran Teatre del Liceu – Barcelona, Balshoi Theatre – Moscova, Edinburgh International Festival, Grand Theatre Shanghai.
Adela Zaharia are și o bogată activitate concertistică, având colaborări de-a lungul timpului cu Filarmonica George Enescu București, Filarmonica Transilvania Cluj-Napoca, Filarmonica Moldova Iași, Filarmonica Banatul Timișoara și Filarmonica de Stat Arad.
În vara anului 2017 devine câștigătoarea prestigiosului concurs Operalia patronat de tenorul Placido Domingo, unde îi este înmânat atât Premiul I cât și Premiul Pepita Embil. La ediţia din acest an a Festivalului Internaţional George Enescu, soprana a colaborat cu orchestra Filarmonicii George Enescu si dirijorul Dmitry Sitkovetsky, in seria Muzica secolului al XXI-lea.
Soprana arădeană a câştigat Operalia, cel mai important concurs de canto din lume
Este prima soprană din România care câştigă acest concurs şi primul arădean care ajunge să participe la un nivel atât de înalt în cadrul unui concurs de canto de o asemenea anvergură. Realizarea Adelei Zaharia înscrie Aradul în lista selectă a oraşelor care au dat lumii nume mari ale scenei lirice. Iată ce a declarat Adela pentru Glasul Aradului la scurt timp după ce i-a fost înmânat marele premiu de către unul dintre cei mai mari artişti ai tuturor timpurilor – Placido Domingo, patronul acestui concurs: „Nu, nici nu mi-am imaginat că voi ajunge aici. Chiar și în timpul concursului, după fiecare etapă mă așteptam să fiu printre cei care nu au trecut în următoarea. Cele zece zile de concurs pot să spun că au fost printre cele mai grele din activitatea mea de până acum. Pe lângă stresul de a fi în fiecare etapă la cel mai înalt nivel posibil, de a rămâne sănătoasă pe parcursul competiției, a mai existat și aspectul de a fi într-o țară foarte străină de ceea ce cunoaștem noi și de a face față surprizelor întâlnite zi de zi. Acest premiu poate deschide pentru mine ușile unora dintre cele mai importante teatre de operă, dar la fel de important, mi-a arătat mie unde mă aflu raportat la nivelul liricii mondiale“.
Competiţia din cadrul prestigiosului concurs internaţional a avut loc la Astana, în Kazakhstan. În afară de distincţia amintită, însoţită de 30.000 de dolari, Adelei Zaharia i-a mai revenit, la cealaltă secţiune în a cărei finală s-a calificat, „Zarzuelă“, premiul „Pepita Embil” – în valoare de 10.000 de dolari.
Adela Zaharia a fost acompaniată de Orchestra Operei din Astana dirijată de chiar Placido Domingo. Concursul Internaţional de Canto, Operalia, a fost înfiinţat de către Placido Domingo în anul 1993 cu scopul de a ajuta la lansarea carierelor celor mai talentaţi tineri muzicieni în lumea mondială a operei. În fiecare an, în competiţie se înscriu cel puţin o mie de candidaţi de pe întreg mapamondul. Un select juriu alcătuit din trei personalităţi din lumea operei ascultă cu foarte mare atenţie înregistrările trimise de fiecare candidat în parte, iar în urma unor dezbateri riguroase cei mai buni 40 din cei peste o mie de muzicieni sunt aleşi să participe la concurs. Apoi, un juriu alcătuit din zece personalităţi din lumea operei, în frunte cu însuşi Placido Domingo aleg în fiecare an un alt oraş în care îi ascultă pe fiecare din cei 40 de finalişti. Câştigătorii premiilor Operalia au şansa de a începe o colaborare strânsă nu doar cu Placido Domingo, care îi va îndruma în carierele lor, ci şi cu cei mai influenţi oameni din lumea operei. Soprana arădeană, câştigătoarea din 2012 a Marelui Premiu “Darclée” în concursul cu acelaşi nume de la Brăila, devine al treilea artist român care ocupă această poziţie în cadrul competiţiei “Operalia” – după tenorii Ştefan Pop, care s-a impus la ediţia din 2010 şi Ioan Hotea în 2015.
Tânăra soprană născută în Arad şi absolventă a Liceului de Artă Sabin Drăgoi, a studiat canto şi pian la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, în timpul studiilor debutând pe scena Operei Nationale Cluj-Napoca cu Gilda (Rigoletto, G.Verdi), urmând Norina (Don Pasquale, G. Donizetti), Musetta (Boema, G. Puccini) şi Michaela (Carmen, G. Bizet). Imediat după terminarea studiilor de masterat, și-a continuat pregătirea la studioul de operă al Komische Oper Berlin unde a avut ocazia de a relua roluri precum Musetta și Michaela, alături de Helena (A midsummer night’s dream, W. Sheakespeare), Pamina (Die Zauberflote, W.A. Mozart) și altele. Din 2015, Adela Zaharia este invitată să se alăture soliștilor „Deutsche Oper am Rhein” Dusseldorf, unde debutează cu roluri ca și Konstanze (Die Entfuhrung aus dem Serail, W.A Mozart), Lucia di Lammermoor (G. Donizetti), Donna Anna (Don Giovanni, W.A Mozart) și altele. În paralel, continuă colaborarea cu Komische Oper și debutează în ultimii ani pe scene importante cum ar fi „Gran Teatre del Liceu” Barcelona, „Balshoi Theatre” Moscova, Edinburgh International Festival, Grand Theatre Shanghai. Din programul stagiunii următoare face parte debutul în rolul Elisabetta din „Roberto Devereux” la Oper Frankfurt, Gilda la Deutsche Oper am Rhein și un turneu de trei săptămâni în Japonia, unde va cânta Pamina din „Die Zauberflote”.
Adela Zaharia are un repertoriu de concert foarte bogat, cu lucrări precum Carmina Burana, C. Orff, Simfonia a IX-a, L. V. Beethoven, Mesia, G.F. Haendel, Matthaus Passion, J.S. Bach, Ein Deutches Requiem, J. Brahms. Requiem, W.A. Mozart, Lobgesang, F. Mendelssohn, Das Paradies und die Peri, R. Schumman (Peri), pentru a menționa doar câteva.
De asemenea, în 2012 este câştigătoarea Marelui Premiu a Concursului internațional „Haricleea Darclee”, organizat de marea soprană Mariana Nicolesco.
Apreciată de critica muzicală
Cu debuturile în rolurile Lucia di Lammermoor și Elsbeth ea farmecă atât publicul cât și criticii: „Ce performanță impresionantă a Adelei Zaharia în rolul Lucia – la început o fată timidă, în curând bântuită de gânduri sumbre, apoi o femeie îndrăgostită, cu inima sfâșiată între iubire și datorie, până când, trădată și chinuită, nu mai poate suporta presiunea și, într-un final, cade în nebunie. Soprana nu a fost primită cu ovații doar pentru interpretarea excelentă a faimoasei arie a nebuniei, cât și pentru întreaga performanță.” (Theaterkompass)
„Soprana cântă cu o asemenea delicatețe, putere iluminatoare și brilianță încât este pe drept celebrată de public cu aplauze furtunoase.” (Opernnetz)
„Măreața apariție a serii a fost Adela Zaharia ca și Elsbeth, cu o voce bună de soprano, bogată în armonice, care știe cum să cânte coloraturile cu delicatețe, câștigând la sfârșitul ultimului act tot mai mult dramatism, fără a pierde însă din calitatea sunetului. Ar fi o ideală Olympia, Leila și chiar Marguerite, pentru că în adiție agilității vocii sale, ea are și o bogată bază lirică” (L’Opera International magazine)