În 2024, aproximativ 16.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au finalizat anul școlar sau nu au fost înscriși automat la Evaluarea Națională, conform Ministerului Educației. Aceasta reprezintă 9% din totalul elevilor înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar, fiind cel mai mare număr din ultimii cinci ani.

Statistici și context

La începutul anului școlar 2023-2024, erau înscriși 176.266 de elevi în clasa a VIII-a. Din aceștia, doar 160.400 au fost înscriși la Evaluarea Națională. Comparativ, în 2023, 14.944 de elevi nu au fost înscriși, reprezentând 8,49% din cohortă.

Măsuri ministeriale

Creșterea numărului de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională vine după ce Ministerul Educației a implementat, în ianuarie 2024, 13 măsuri pentru combaterea neparticipării la examene. Printre acestea se numără:

  • Asistențe la ore și consiliere pedagogică pentru profesori.
  • Activități metodice și de interasistență la ore.
  • Programe de „Învățare remedială” pentru elevii cu medii mici.
  • Consiliere psihopedagogică pentru elevii din anii terminali.
  • Monitorizarea prezenței și colaborarea cu serviciile de asistență socială.

Propuneri ale cercetătorilor

Cercetătorii au recomandat măsuri mai complexe, printre care:

  • Utilizarea unui instrument de evaluare complexă pentru identificarea timpurie a elevilor cu dificultăți.
  • Redistribuirea resurselor către școlile cu cele mai mari provocări.
  • Parteneriate cu comunitățile rome și monitorizarea longitudinală a elevilor.

 

Deși Ministerul Educației a luat măsuri pentru a îmbunătăți participarea la Evaluarea Națională, numărul mare de elevi care nu au fost înscriși indică necesitatea unor intervenții mai eficiente și bine direcționate.

Recomandările redacției