Din dorința de a îmbunătăți calitatea vieții locuitorilor și în egală măsură pentru a îndeplini standardele europene în ceea ce reprezintă suprafețele de spațiu verde pe cap de locuitor, municipalitatea arădeană a implementat în urmă cu aproximativ un an de zile un proiect de înverzire a liniilor de tramvai. Pe o suprafață de aproape 30.000 mp s-a instalat un strat vegetal de Sedum, cunoscut și sub denumirea de „iarbă grasă”.  Dincolo de componenta estetică, liniile ecologice prezintă o serie de beneficii concrete: obținerea efectului de răcire ambientală, captează CO2 și microparticule, atenuează poluarea fonică, reține apa meteorică și o purifică,  toate acestea cu costuri de întreținere reduse.

Unul dintre avantajele majore al Sedumului este că poate fi menținut fără irigare și contribuie semnificativ la economisirea resurselor de apă în mediul urban. La nivelul municipiului Arad, într-un singur an s-a economisit peste 27 milioane de litri de apă care ar fi fost necesară pentru irigarea aceleiași suprafețe verzi în cazul în care se opta pentru înierbarea liniilor cu gazon. Mai mult decât atât, în ciuda faptului că de curând am parcurs una dintre cele mai lungi perioade de cod roșu de caniculă, plantele au supraviețuit schimbându-și doar culoarea în nuanțe de roșu.

Specialiștii mai spun că Sedumul este capabil să producă oxigen (pe parcursul unei zile o suprafață de 500 de m2 de Sedum poate produce oxigenul necesar pentru un om) și să filtreze cantități semnificative de substanțe nocive, CO2 din aer (1 mp de covor Sedum poate capta anual, în medie, între 0,4-2 kg poluanți nocivi din aer). Un simplu calcul făcut raportându-ne la suprafața de Sedum existentă în Arad, scoate în evidență valori care ne fac să apreciem că alegerea acestei metode de înverzire a liniilor de tramvai a fost una bună.

Municipalitatea arădeană nu s-a oprit aici. În cursul acestui an a fost implementat încă un proiect pilot: acoperișuri verzi pentru stațiile de transport în comun. Copertina stației de autobuz din Parcul Reconcilierii a fost acoperită cu un strat vegetal de Sedum. În cazul în care se dovedește că soluția este una sustenabilă, este posibil ca în câțiva ani, toate copertinele stațiilor mijloacelor de transport în comun să se „înverzească” în acest mod.

Utilizarea plantelor de Sedum și a altor plante rezistente la secetă permite realizarea de zone verzi sustenabile în orașe, reducând consumul de apă și contribuind la sănătatea ecosistemului urban. Astfel de zone nu doar că îmbunătățesc aspectul orașelor, dar le fac și mai plăcute și mai viabile, adaptându-se eficient la schimbările climatice și la resursele de apă tot mai limitate.

Acum, noi nu suntem specialiști în domeniu, dar aspectul de buruieni există. Cert este că găselnița nu este pe gustul tuturor. Asta mai ales în stațiile de tramvai de la Gară, Lebăda, dar și alltele, unde iarba grasă a fost lăsată să crească liber, de… capul ei. Una peste alta, potrivit socotelii, pentru fiecare metru pătrat de iarbă grasă, s-ar fi economisit 900 litri de apă. Ori, dacă vreți, circa 5.400 de tulumbe de pompieri, cu capacitatea de 5 tone de apă fiecare. O fi, n-o fi?

 

Recomandările redacției