În ultimele 12 luni, județul Arad a înregistrat un val de repatriere a copiilor români, cu peste 330 de elevi întorși acasă după ce au studiat în străinătate alături de familiile lor. Această tendință este însoțită de o creștere semnificativă a cererilor pentru echivalarea studiilor, cu un număr mediu de 5 până la 12 cereri depuse zilnic la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Arad.
Cauzele repatrierii și impactul asupra sistemului educațional
Conform declarațiilor inspectorului școlar general, Marius Gondor, pentru Agerpres, majoritatea copiilor care se întorc provin din țări precum Germania, Italia, Spania și Marea Britanie. Aceștia vin din familii care au plecat pentru muncă, iar revenirea acasă reflectă o dorință de reintegrare în societatea românească și de continuare a educației în țară.
Începând cu acest an școlar, au fost înregistrate 85 de cereri pentru echivalarea studiilor, un proces esențial pentru asigurarea unei tranziții ușoare în sistemul educațional românesc. Acest proces se desfășoară pe baza actelor oficiale prezentate de părinți, însă, în multe cazuri, copiii nu dispun de documente corespunzătoare. În aceste situații, elevii sunt supuși unor teste pentru a determina nivelul lor de cunoștințe, facilitând astfel o repartizare adecvată în clase.
Provocările întâmpinate de elevii repatriați
Un aspect notabil al repatrierii este dificultatea pe care o au unii copii în a comunica în limba română. De exemplu, un elev născut în Statele Unite, dintr-o familie de români, a avut probleme în a se exprima corect în română, dar a demonstrat un angajament remarcabil în procesul de învățare. Profesorul său, Ovidiu Torz, a subliniat importanța răbdării și a înțelegerii din partea cadrelor didactice, care au fost dispuși să îi permită elevului să prezinte lecțiile și în limba engleză, pentru a-și exprima ideile mai clar.
Sistemul educațional din județul Arad
Județul Arad găzduiește aproximativ 62.000 de copii în sistemul preuniversitar, în cadrul a 146 de școli de stat și 25 de școli private. Acest context face ca repatrierea elevilor să aibă un impact semnificativ asupra resurselor educaționale și asupra modului în care școlile gestionează diversitatea culturală și lingvistică.
Revenirea acestor copii în sistemul educațional românesc nu doar că îmbogățește comunitățile locale, ci și contribuie la revitalizarea și diversificarea mediului școlar. Acest fenomen subliniază, de asemenea, nevoia de politici educaționale adaptate, care să sprijine integrarea acestor elevi și să răspundă provocărilor specifice cu care se confruntă.
Pe măsură ce tot mai multe familii se întorc acasă, este esențial ca sistemul educațional să fie pregătit să ofere suportul necesar pentru a asigura o tranziție lină și o educație de calitate pentru toți elevii.
sursa Agerpres