Cea de a XI-a ediție a Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană (7-21 noiembrie 2024), pregătită să vă întâmpine la Filarmonică în șase dintre serile cele mai speciale ale lunii noiembrie, este o ediție pentru toate vârstele, pentru maturi și pentru copii, pentru cei care iubesc muzica simfonică, dar și opera, pentru cei care caută să pătrundă în teritoriile cele mai profunde ale cameralului sau să descopere istoria atât de veche și de spectaculoasă a muzicii de orgă, dar și pentru aceia care iubesc arta ilustrativă și adaugă plăcerii audiției suplimente de imagini și culori.

Șase evenimente cu invitați extraordinari, la care Filarmonica din Arad vă invită să vă alăturați!

 

 

 

Joi, 7 Noiembrie 2024, ora 19.00 – Sala Palatului Cultural

 

CONCERT SIMFONIC

 

Dirijor: CRISTIAN OROȘANU

Solistă: MAYUMI KANAGAWA (Statele Unite ale Americii)

Câștigătoarea celei de a XIX-a ediții a Concursului Internațional George Enescu (2024), Secțiunea Vioară

Concursul și Festivalul Internațional George Enescu este un eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României

Proiect cultural finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii

 

Program:

Ludwig van Beethoven Creaturile lui Prometeu, uvertura op. 43

Robert Schumann Concertul pentru vioară și orchestră în re minor

Ludwig van Beethoven Simfonia a VII-a în la major, op.92

 

Suntem în pas cu timpul, în pas cu performanța, în pas cu arta interpretativă și liderii ei de generație!

Mayumi Kanagawa (Statele Unite ale Americii), violonista câștigătoare a ediției din acest an a Concursului Internațional George Enescu, deschide Festivalul de toamnă al Filarmonicii, oferind amploarea cuvenită vârfului de an muzical, printr-un eveniment concertistic extraordinar, pe care îl marchează alături de apreciatul dirijor român, Cristian Oroșanu, în seara de joi, 7 noiembrie 2024.

Concertul pentru vioară și orchestră de Robert Schumann este partitura propusă de Mayumi Kanagawa pentru această primă prezență în circuitul stagiunilor Filarmonicilor din România, un ópus de repertoriu al violonistei, a cărei versiune interpretativă, expusă pe scene de prestigiu, este recunoscută și validată în paginile cronicilor de specialitate. „… cu sunetul ei aproape ca de violă, ea a transfigurat agitația dintre geniu și nebunie din concertul pentru vioară al lui Schumann într-o frumusețe emoționantă” (Frankfurter Allgemeine Zeitung).

Prezentată ca o raritate pe scena noastră de concert, partitura lui Robert Schumann a fost inspirată de ilustrul violonist Jozsef Joachim și după modelul partiturilor de relevanță ale secolului al XIX-lea, pune în valoare resursele stilistice, velocitatea și strălucirea instrumentului. O partitură concertantă cu adevărat memorabilă, pe care, la propunerea dirijorului invitat, o însoțim cu splendidele ópusuri beethoveniene, Uvertura „Creaturile lui Prometeu”, op.43 și Simfonia a VII-a, în la major, op.92.

Seara de 7 noiembrie 2024, deschiderea Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană, se desfășoară sub auspicii extraordinare, fiind realizată în parteneriat cu Concursul și Festivalul Internațional George Enescu, un eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii.

 

 

 

 

Vineri, 8 noiembrie 2024, ora 19.00- Sala Palatului Cultural

 

PLATERO ȘI CU MINE

DESPRE PRIETENIE

Concert-spectacol pentru narator și chitară, pentru cei mici și cei mari

 

Costin Soare – chitară

Ionel Barac – narator

Alex Icodin – ilustrație vizuală

 

Muzica: Mario Castelnuovo-Tedesco

Texte:  Juan Ramón Jiménez

 

O poveste încărcată de emoţie, dedicată deopotrivă celor mici şi celor mari, spectacolul „Platero şi cu mine – despre prietenie” propune o incursiune în spaţiul sonor/literar a doi artişti  de extremă importanță ai secolului XX: italianul Mario Castelnuovo-Tedesco, compozitor prolific, cu o carieră de succes în lumea muzicii, şi spaniolul Juan Ramon Jimenez, laureat al premiului Nobel pentru literatură. Publicată în 1914, „Platero şi cu mine” este un omagiu adus prieteniei dintre poet şi măgăruşul acestuia, prilej de reflecţie asupra „bucuriilor şi amărăciunilor, gemene ca urechile lui Platero”. În 1960, compozitorul italian re-imaginează povestea celor doi într-o lucrare pentru narator şi chitară, încărcată de frumusețe şi expresivitate.

Aflând cât de plăcută și de apreciată este în rândul celor care iubesc muzica și poveștile, am ales să v-o prezentăm și noi astăzi, alături de chitaristul Costin Soare, actorul Ionel Barac și artistul vizual Alex Icodin.  Ei sunt cei care vă invită pe cei mici și pe cei mari, la o poveste – parabolă emoționantă, care să vă atingă și să vă bucure sufletele, oferindu-vă chei de înțelegere pentru fiecare vârstă.

Iar pentru că desene live vor îmbogăți spaţiul muzicii și al poveștii, va fi o seară de vineri  nemaipomenită! Haideți să ascultăm împreună povestea și muzica ei și să ne bucurăm de ilustrațiile minunate care o însoțesc!

 

 

 

 

Luni, 11 noiembrie 2024, ora 19.00- Sala Palatului Cultural

 

SEARA DE MUZICA DE CAMERA

 

Octavian Lup violoncel

Oana Csiky pian

 

Program:

Robert Schumann Fantasiestücke, Op.73

Ludwig van Beethoven Sonata nr. 5  în re major op. 102 nr. 2

Dimitri Șostakovici Sonata în re minor op. 40

 

La sfârșitul secolului al XIX-lea, violoncelul își iese din rolul tradițional, de instrument de acompaniament, pentru a-și revendica dreptul și a-și obține privilegiul de instrument solist. Ludwig van Beethoven va fi acela care îl va cuprinde într-un nou concept, al duo-ului cu pian,  odată cu sonatele sale dedicate instrumentului, inaugurând epoca sonatei romantice cu violoncel și a construcției dedicată acesteia.

Ultima dintre sonatele pentru violoncel și pian de Ludwig van Beethoven, Sonata nr. 5 în re major op. 102 nr. 2 este reperul central al serii de luni, 11 noiembrie 2024,  în care se reîntorc pe scena de la Filarmonică violoncelistul Octavian Lup și pianista Oana Csiky. O capodoperă  incontestabilă a secolului al XIX-lea, pe care admirabilii interpreți vă propun să o audiați alături de cunoscutele Piese-fantezii (Fantasiestücke) op.73 de Robert Schumann și Sonata în re minor op. 40 de Dimitri Șostakovici .

 

 

 

 

 

 

 

Joi 14 Noiembrie 2024, ora 19.00- Sala Palatului Cultural

 

ORCHESTRA DE CAMERA DIN SZEGED

 

Dirijor: Gyüdi Sándor

Solist: Kosztándi István

 

Ilustrații vizuale live: Nagy Katalin Matild

 

Leoš Janáček Suita pentru orchestră de coarde

Edvard Grieg Două melodii elegiace

Gaetano Pugnani / Fritz Kreisler Preludiu și Allegro

Camille Saint-Saëns Romanța în do major

Giuseppe Tartini / Fritz Kreisler Variațiuni pe o temă de Corelli

Benjamin Britten  Simfonia simplă op.4

Gustav Holst St. Paul’s Suite op.29 nr. 2

 

O seară de capodopere destinate ansamblului orchestrei de coarde este un motiv de bucurie pentru cei care apreciază reîntâlnirea cu orchestra de cameră a Filarmonicii din Szeged, dirijorul Gyüdi Sándor și violonistul și concert maestrul Kosztándi István.

Entitate artistică aflată într-o dinamică concertistică înfloritoare, promotoare a valorii și a frumosului, orchestra de cameră din Szeged revine pe scena Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană în seara de joi, 14 noiembrie 2024, cu o tematică și un repertoriu de o inspirație aparte.

Suprapunând ilustrații vizuale sugerate de materialul sonor interpretat, realizate în timp real de artistul plastic Nagy Katalin Matild și proiectate pe ecranul scenei de concert, programul muzical reunește autografe Leoš Janáček, Edvard Grieg, Benjamin Britten și Gustav Holst, pe care le însoțește cu  standarde ale repertoriului violonistic mondial, titluri care trimit cu gândul la cotele cele mai înalte de virtuozitate, semnate la rândul lor de mari interpreți-compozitori: Camille Saint-Saëns și Fritz Kreisler.

 

 

 

 

Marți, 19 noiembrie 2024 ora 19.00- Sala Palatului Cultural

 

MUZICA DE ORGA PE CALEA APELOR, DE LA MEDITERANA PANA LA MAREA NORDULUI

Recital de orgă

 

STEFFEN SCHLANDT

Biserica Neagră Brașov

Program:

Felix Mendelssohn Bartholdy Uvertura Elias

Vidas Pinkevicius  Song of Seikilos

Claudio Monteverdi  Ave Maris  Stella

Rey Alfonso X El Sabio Andalucia en las Cantigas de Santa Maria

Pablo Bruna Letania de la Virgen

Theodore Dubois In Paradisum

Georg Friedrich Händel  Muzica apelor – Air & Overture

Jan Pieterszoon Sweelinck Vater unser

Ole Bull Grand March

Johann Sebastian Bach  Chaconne in d-Moll

Vă invităm într-o croazieră muzicală în care nu ați mai fost, o călătorie pe calea apelor și a sunetelor, cu o sumă de destinații fixate în imaginarul lui Steffen Schlandt, extraordinarul  organist al Bisericii Negre din Brașov.

Israel, Grecia, Italia, Spania, Franța, Anglia, Olanda, Norvegia, Germania  sunt referințele geografice ale acestui traseu muzical cu partituri inedite, în care secole de muzică, școli de compoziție, stiluri și viziuni organistice vi se dezvăluie într-un mod insolit.
Cum a contribuit la creșterea patrimoniului cultural al Europei, acum mai bine de opt sute de ani, Regele Andaluziei,  Alfonso X, cel Înțelept, cum a reușit  în anii 1600 să își însușească studiile muzicale spaniolul Pablo Bruna, supranumit și „Orbul din Daroca”, cum i-au fost atribuite olandezului Jan Pieterszoon Sweelinck începuturile școlii organistice nord-germane de esență barocă, cum a influențat Claudio Monteverdi arta secolului al XVII-lea, din spațiul peninsular  italian, ce au însemnat pentru întreaga istorie a muzicii europene creațiile  semnate de Johann Sebastian Bach și Georg Friedrich Händel, cine au fost Theodore Dubois, Ole Bull sau  Vidas Pinkevicius, le puteți  toate afla în seara de marți, 19 noiembrie 2024,  întâlnindu-vă cu Steffen Schlandt!

Nu ezitați să vă bucurați de o seară cu totul aparte, de o muzică rarissimă, de un voiaj sonor care vă acaparează cu totul…

\

 

 

Joi 21 noiembrie 2024 ora 19.00- Sala Palatului Cultural

 

GIACOMO PUCCINI – LA BOHÈME (BOEMA)

Operă în patru acte

Libretul Giuseppe Giacosa şi Luigi Illica

 

Versiune concertantă

 

Mimi NARCISA BRUMAR

Rodolfo  PAUL LUNGU

Musetta  CRISTINA VLAICU

Marcello ȘERBAN VASILE

Schaunard MIHAI DOGOTARI

Colline OCTAVIAN VLAICU

Benoît/Alcindoro MIHAI PRELIPCIAN

Parpignol ADRIAN BOBA

Vameșul/Sergentul IULIAN IOSIP

 

Dirijor: HERMANN SZABOLCS

Dirijorul corului: ROBERT DANIEL RĂDOIAȘ

 

Își revendică titlul  de „cea mai populară operă din lume”, iar povestea ei, inspirată din viața tinerilor artiști boemi și a grizetelor Parisului începutului de secol XIX, cucerește și astăzi prin frumusețea textului și a muzicii.

La Bohème (Boema), opera scrisă de Giacomo Puccini  pe un libret de Giuseppe  Giacosa și Luigi Illica și prezentată pentru prima oară la 1 februarie 1895, pe scena Teatrului Regio din Torino, este programată în versiunea ei concertantă în ultima seară a Toamnei Muzicale Arădene, joi, 21 noiembrie 2024, la ora 19.00, aducând un nou omagiu marelui compozitor, la împlinirea unui centenar de la dispariția sa.

Marcello, Rodolfo, Colline şi Schaunard – un pictor, un poet, un filosof şi un muzician sunt figurile boeme, inspiratoare și pline de vitalitate ale partiturii lui Puccini, spectacolul de suflet al celor care adoră opera, dar și al celor care caută inițierea într-una dintre cele mai fascinante și spectaculoase dintre lumile artistice.

Alături de orchestra simfonică, de corul academic, pregătit de Robert Daniel Rădoiaș și de dirijorul Hermann Szabolcs, vă împărtășim una dintre cele mai impresionante și rafinate povești de dragoste ale teatrului liric puccinian, remarcabilă prin ariile extatice de îndrăgostiți, prin mozaicul fascinant al imaginilor și scenelor ei, prin poezia delicată și inconfundabilă a suferinței, a ofilirii și a decăderii, a farmecului lucrurilor mărunte. O depănăm în această seară prin vocile splendide ale celor care dau viață personajelor ei de roman, Narcisa Brumar (Mimi), Paul Lungu (Rodolfo),Cristina Vlaicu (Musetta), Șerban Vasile (Marcello), Mihai Dogotari (Schaunard), Octavian Vlaicu (Colline), Mihai Prelipcian (Benoît/Alcindoro), Adrian Boba (Parpignol), Iulian Iosip (Vameșul/Sergentul).

 

 

 

Lasă un răspuns

Recomandările redacției