Cea de a XI-a ediție a Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană (7-21 noiembrie 2024), pregătită să vă întâmpine la Filarmonică în șase dintre serile cele mai speciale ale lunii noiembrie, este o ediție pentru toate vârstele, pentru maturi și pentru copii, pentru cei care iubesc muzica simfonică, dar și opera, pentru cei care caută să pătrundă în teritoriile cele mai profunde ale cameralului sau să descopere istoria atât de veche și de spectaculoasă a muzicii de orgă, dar și pentru aceia care iubesc arta ilustrativă și adaugă plăcerii audiției suplimente de imagini și culori.
Șase evenimente cu invitați extraordinari, la care Filarmonica din Arad vă invită să vă alăturați!
Joi, 7 Noiembrie 2024, ora 19.00 – Sala Palatului Cultural
CONCERT SIMFONIC
Dirijor: CRISTIAN OROȘANU
Solistă: MAYUMI KANAGAWA (Statele Unite ale Americii)
Câștigătoarea celei de a XIX-a ediții a Concursului Internațional George Enescu (2024), Secțiunea Vioară
Concursul și Festivalul Internațional George Enescu este un eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României
Proiect cultural finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii
Program:
Ludwig van Beethoven Creaturile lui Prometeu, uvertura op. 43
Robert Schumann Concertul pentru vioară și orchestră în re minor
Ludwig van Beethoven Simfonia a VII-a în la major, op.92
Suntem în pas cu timpul, în pas cu performanța, în pas cu arta interpretativă și liderii ei de generație!
Mayumi Kanagawa (Statele Unite ale Americii), violonista câștigătoare a ediției din acest an a Concursului Internațional George Enescu, deschide Festivalul de toamnă al Filarmonicii, oferind amploarea cuvenită vârfului de an muzical, printr-un eveniment concertistic extraordinar, pe care îl marchează alături de apreciatul dirijor român, Cristian Oroșanu, în seara de joi, 7 noiembrie 2024.
Concertul pentru vioară și orchestră de Robert Schumann este partitura propusă de Mayumi Kanagawa pentru această primă prezență în circuitul stagiunilor Filarmonicilor din România, un ópus de repertoriu al violonistei, a cărei versiune interpretativă, expusă pe scene de prestigiu, este recunoscută și validată în paginile cronicilor de specialitate. „… cu sunetul ei aproape ca de violă, ea a transfigurat agitația dintre geniu și nebunie din concertul pentru vioară al lui Schumann într-o frumusețe emoționantă” (Frankfurter Allgemeine Zeitung).
Prezentată ca o raritate pe scena noastră de concert, partitura lui Robert Schumann a fost inspirată de ilustrul violonist Jozsef Joachim și după modelul partiturilor de relevanță ale secolului al XIX-lea, pune în valoare resursele stilistice, velocitatea și strălucirea instrumentului. O partitură concertantă cu adevărat memorabilă, pe care, la propunerea dirijorului invitat, o însoțim cu splendidele ópusuri beethoveniene, Uvertura „Creaturile lui Prometeu”, op.43 și Simfonia a VII-a, în la major, op.92.
Seara de 7 noiembrie 2024, deschiderea Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană, se desfășoară sub auspicii extraordinare, fiind realizată în parteneriat cu Concursul și Festivalul Internațional George Enescu, un eveniment desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și finanțat de Guvernul României prin Ministerul Culturii.
Vineri, 8 noiembrie 2024, ora 19.00- Sala Palatului Cultural
PLATERO ȘI CU MINE
DESPRE PRIETENIE
Concert-spectacol pentru narator și chitară, pentru cei mici și cei mari
Costin Soare – chitară
Ionel Barac – narator
Alex Icodin – ilustrație vizuală
Muzica: Mario Castelnuovo-Tedesco
Texte: Juan Ramón Jiménez
O poveste încărcată de emoţie, dedicată deopotrivă celor mici şi celor mari, spectacolul „Platero şi cu mine – despre prietenie” propune o incursiune în spaţiul sonor/literar a doi artişti de extremă importanță ai secolului XX: italianul Mario Castelnuovo-Tedesco, compozitor prolific, cu o carieră de succes în lumea muzicii, şi spaniolul Juan Ramon Jimenez, laureat al premiului Nobel pentru literatură. Publicată în 1914, „Platero şi cu mine” este un omagiu adus prieteniei dintre poet şi măgăruşul acestuia, prilej de reflecţie asupra „bucuriilor şi amărăciunilor, gemene ca urechile lui Platero”. În 1960, compozitorul italian re-imaginează povestea celor doi într-o lucrare pentru narator şi chitară, încărcată de frumusețe şi expresivitate.
Aflând cât de plăcută și de apreciată este în rândul celor care iubesc muzica și poveștile, am ales să v-o prezentăm și noi astăzi, alături de chitaristul Costin Soare, actorul Ionel Barac și artistul vizual Alex Icodin. Ei sunt cei care vă invită pe cei mici și pe cei mari, la o poveste – parabolă emoționantă, care să vă atingă și să vă bucure sufletele, oferindu-vă chei de înțelegere pentru fiecare vârstă.
Iar pentru că desene live vor îmbogăți spaţiul muzicii și al poveștii, va fi o seară de vineri nemaipomenită! Haideți să ascultăm împreună povestea și muzica ei și să ne bucurăm de ilustrațiile minunate care o însoțesc!
Luni, 11 noiembrie 2024, ora 19.00- Sala Palatului Cultural
SEARA DE MUZICA DE CAMERA
Octavian Lup violoncel
Oana Csiky pian
Program:
Robert Schumann Fantasiestücke, Op.73
Ludwig van Beethoven Sonata nr. 5 în re major op. 102 nr. 2
Dimitri Șostakovici Sonata în re minor op. 40
La sfârșitul secolului al XIX-lea, violoncelul își iese din rolul tradițional, de instrument de acompaniament, pentru a-și revendica dreptul și a-și obține privilegiul de instrument solist. Ludwig van Beethoven va fi acela care îl va cuprinde într-un nou concept, al duo-ului cu pian, odată cu sonatele sale dedicate instrumentului, inaugurând epoca sonatei romantice cu violoncel și a construcției dedicată acesteia.
Ultima dintre sonatele pentru violoncel și pian de Ludwig van Beethoven, Sonata nr. 5 în re major op. 102 nr. 2 este reperul central al serii de luni, 11 noiembrie 2024, în care se reîntorc pe scena de la Filarmonică violoncelistul Octavian Lup și pianista Oana Csiky. O capodoperă incontestabilă a secolului al XIX-lea, pe care admirabilii interpreți vă propun să o audiați alături de cunoscutele Piese-fantezii (Fantasiestücke) op.73 de Robert Schumann și Sonata în re minor op. 40 de Dimitri Șostakovici .
Joi 14 Noiembrie 2024, ora 19.00- Sala Palatului Cultural
ORCHESTRA DE CAMERA DIN SZEGED
Dirijor: Gyüdi Sándor
Solist: Kosztándi István
Ilustrații vizuale live: Nagy Katalin Matild
Leoš Janáček Suita pentru orchestră de coarde
Edvard Grieg Două melodii elegiace
Gaetano Pugnani / Fritz Kreisler Preludiu și Allegro
Camille Saint-Saëns Romanța în do major
Giuseppe Tartini / Fritz Kreisler Variațiuni pe o temă de Corelli
Benjamin Britten Simfonia simplă op.4
Gustav Holst St. Paul’s Suite op.29 nr. 2
O seară de capodopere destinate ansamblului orchestrei de coarde este un motiv de bucurie pentru cei care apreciază reîntâlnirea cu orchestra de cameră a Filarmonicii din Szeged, dirijorul Gyüdi Sándor și violonistul și concert maestrul Kosztándi István.
Entitate artistică aflată într-o dinamică concertistică înfloritoare, promotoare a valorii și a frumosului, orchestra de cameră din Szeged revine pe scena Festivalului Internațional Toamna Muzicală Arădeană în seara de joi, 14 noiembrie 2024, cu o tematică și un repertoriu de o inspirație aparte.
Suprapunând ilustrații vizuale sugerate de materialul sonor interpretat, realizate în timp real de artistul plastic Nagy Katalin Matild și proiectate pe ecranul scenei de concert, programul muzical reunește autografe Leoš Janáček, Edvard Grieg, Benjamin Britten și Gustav Holst, pe care le însoțește cu standarde ale repertoriului violonistic mondial, titluri care trimit cu gândul la cotele cele mai înalte de virtuozitate, semnate la rândul lor de mari interpreți-compozitori: Camille Saint-Saëns și Fritz Kreisler.
Marți, 19 noiembrie 2024 ora 19.00- Sala Palatului Cultural
MUZICA DE ORGA PE CALEA APELOR, DE LA MEDITERANA PANA LA MAREA NORDULUI
Recital de orgă
STEFFEN SCHLANDT
Biserica Neagră Brașov
Program:
Felix Mendelssohn Bartholdy Uvertura Elias
Vidas Pinkevicius Song of Seikilos
Claudio Monteverdi Ave Maris Stella
Rey Alfonso X El Sabio Andalucia en las Cantigas de Santa Maria
Pablo Bruna Letania de la Virgen
Theodore Dubois In Paradisum
Georg Friedrich Händel Muzica apelor – Air & Overture
Jan Pieterszoon Sweelinck Vater unser
Ole Bull Grand March
Johann Sebastian Bach Chaconne in d-Moll
Vă invităm într-o croazieră muzicală în care nu ați mai fost, o călătorie pe calea apelor și a sunetelor, cu o sumă de destinații fixate în imaginarul lui Steffen Schlandt, extraordinarul organist al Bisericii Negre din Brașov.
Israel, Grecia, Italia, Spania, Franța, Anglia, Olanda, Norvegia, Germania sunt referințele geografice ale acestui traseu muzical cu partituri inedite, în care secole de muzică, școli de compoziție, stiluri și viziuni organistice vi se dezvăluie într-un mod insolit.
Cum a contribuit la creșterea patrimoniului cultural al Europei, acum mai bine de opt sute de ani, Regele Andaluziei, Alfonso X, cel Înțelept, cum a reușit în anii 1600 să își însușească studiile muzicale spaniolul Pablo Bruna, supranumit și „Orbul din Daroca”, cum i-au fost atribuite olandezului Jan Pieterszoon Sweelinck începuturile școlii organistice nord-germane de esență barocă, cum a influențat Claudio Monteverdi arta secolului al XVII-lea, din spațiul peninsular italian, ce au însemnat pentru întreaga istorie a muzicii europene creațiile semnate de Johann Sebastian Bach și Georg Friedrich Händel, cine au fost Theodore Dubois, Ole Bull sau Vidas Pinkevicius, le puteți toate afla în seara de marți, 19 noiembrie 2024, întâlnindu-vă cu Steffen Schlandt!
Nu ezitați să vă bucurați de o seară cu totul aparte, de o muzică rarissimă, de un voiaj sonor care vă acaparează cu totul…
\
Joi 21 noiembrie 2024 ora 19.00- Sala Palatului Cultural
GIACOMO PUCCINI – LA BOHÈME (BOEMA)
Operă în patru acte
Libretul Giuseppe Giacosa şi Luigi Illica
Versiune concertantă
Mimi NARCISA BRUMAR
Rodolfo PAUL LUNGU
Musetta CRISTINA VLAICU
Marcello ȘERBAN VASILE
Schaunard MIHAI DOGOTARI
Colline OCTAVIAN VLAICU
Benoît/Alcindoro MIHAI PRELIPCIAN
Parpignol ADRIAN BOBA
Vameșul/Sergentul IULIAN IOSIP
Dirijor: HERMANN SZABOLCS
Dirijorul corului: ROBERT DANIEL RĂDOIAȘ
Își revendică titlul de „cea mai populară operă din lume”, iar povestea ei, inspirată din viața tinerilor artiști boemi și a grizetelor Parisului începutului de secol XIX, cucerește și astăzi prin frumusețea textului și a muzicii.
La Bohème (Boema), opera scrisă de Giacomo Puccini pe un libret de Giuseppe Giacosa și Luigi Illica și prezentată pentru prima oară la 1 februarie 1895, pe scena Teatrului Regio din Torino, este programată în versiunea ei concertantă în ultima seară a Toamnei Muzicale Arădene, joi, 21 noiembrie 2024, la ora 19.00, aducând un nou omagiu marelui compozitor, la împlinirea unui centenar de la dispariția sa.
Marcello, Rodolfo, Colline şi Schaunard – un pictor, un poet, un filosof şi un muzician sunt figurile boeme, inspiratoare și pline de vitalitate ale partiturii lui Puccini, spectacolul de suflet al celor care adoră opera, dar și al celor care caută inițierea într-una dintre cele mai fascinante și spectaculoase dintre lumile artistice.
Alături de orchestra simfonică, de corul academic, pregătit de Robert Daniel Rădoiaș și de dirijorul Hermann Szabolcs, vă împărtășim una dintre cele mai impresionante și rafinate povești de dragoste ale teatrului liric puccinian, remarcabilă prin ariile extatice de îndrăgostiți, prin mozaicul fascinant al imaginilor și scenelor ei, prin poezia delicată și inconfundabilă a suferinței, a ofilirii și a decăderii, a farmecului lucrurilor mărunte. O depănăm în această seară prin vocile splendide ale celor care dau viață personajelor ei de roman, Narcisa Brumar (Mimi), Paul Lungu (Rodolfo),Cristina Vlaicu (Musetta), Șerban Vasile (Marcello), Mihai Dogotari (Schaunard), Octavian Vlaicu (Colline), Mihai Prelipcian (Benoît/Alcindoro), Adrian Boba (Parpignol), Iulian Iosip (Vameșul/Sergentul).