• Interviu cu primarul comunei Craiva, Ioan Bercea

Am revenit în comuna Craiva după un an de zile. Și atunci când am fost – ca și acuma, de altfel – primarul comunei, Ioan Bercea, era angrenat într-o importantă lucrare: asfalta drumurile din comună, cu două fir­me deodată și spunea atunci că nu știe cum să se împartă pentru   a-și supraveghea peste tot aceste lucrări de asfaltare. Comuna Craiva este întinsă, fiind în zona de contact a câmpiei înalte a Susagului cu dealurile Mărăușului și Munții Codru Moma, pe râul Sartiș, având zece sate: Craiva – reședință de comună, Chișlaca, Ciuntești, Coroi, Mărăuș, Rogoz de Beliu, Stoinești, Susag, Șiad și Tălmaci. Suprafața ei administrativă e de 11490 ha.

Așa cum spuneam, săptămâna trecută am purtat, la sediul Primăriei Comunei Chișlaca,  o interesantă discuție cu primarul Ioan Bercea despre evoluția dezvoltării comunei. Când am sosit, însă, primarul era implicat într-o discuție despre o situație petrecută în cadrul școlii. Abia la încheierea ei am putut să-i pun primului edil prima întrebare.
– Domnule primar, descrieți-ne pe scurt care sunt obiectivele ultimei perioade de timp, realizate în comună?
– Complexă întrebare mai ales că e de spus… Dar vreau să fac mai întâi o scurtă observație vizavi de discuția la care ați asistat. Un primar de comună se mai confruntă și cu astfel de probleme, de mediere, când apar nemulțumiri vizavi de unele situații apărute – chiar și la școală și unde mai apoi se implică și părinții. Nu e locul aici să-l mai descriem, a fost un incident minor – privit față de situația de asamblu, și eu rămân la părerea că trebuie să lăsăm dascălii să-și facă treaba lor – ei știu cel mai bine ce au de făcut, să nu le dăm noi lecții. Educația unui copil are bazele în familie; aici, la Școală, cadrele didactice se ocupă de copii doar 3-4 ore – cât sunt în cadrul orarului de învățământ, de „acumulările“ din restul timpului e responsabilă familia. Pe de altă parte, cu toată grija ce le-o purtăm copiilor, trebuie privite cu prudență și discernământ unele discuții purtate de aceștia; trebuie verificate, dar cu bună credință. Acestea fiind zise, să trecem la problemele noastre și eu vă invit să facem un tur pe teren mai întâi și apoi, după ce veți vedea obiectivele, vom vorbi despre ele. Pentru că noi… am fost aleși să facem treabă pentru oameni.
– Să înțeleg că v-ați axat pe infrastructură, nu-i așa?
– Păi, vedeți cât de împrăștiată este comuna noastră – vorbim de 10 sate, totuși! – și știți că asta așteaptă cetățenii de la primar: să se preocupe ca în comună să fie drumuri bune, să se poată deplasa ușor. Prin urmare am modernizat drumuri: prin asfaltare în principal, dar nu nu­mai. Am asfaltat 4 km de la intersecția cu DJ792A, la inter­secția unde se despart drumu­rile spre Stoinești și Ciuntești. Sunt pregătite pentru asfaltare și drumurile: DC9 și DC4; acestea sunt drumurile pentru care am prevăzut modernizarea prin asfaltare. Celelalte drumuri sunt deocamdată doar pietruite, dar le va veni și lor rândul să fie asfaltate în viitorul apropiat.
– Și pentru că întâlnirea noastră a debutat cu o discuție vizavi de un incident din școală, spuneți-ne ce planuri aveți pentru acest obiectiv important în viața comu­nei, am numit Școala?
– Pot să încep prin a vă spune că avem un proiect de 100.000 euro pentru Școala din Craiva. Eu consider că pentru o comunitate „oglinda“ felului cum autoritățile locale se preocupă de viitorul comunității este Școala; de aici începe acumularea. Și tot școlii – în cooperare cu părinții, firește – i se datorează stadiul de educație și de cultură generală cu care orice copil pleacă mai departe în viață. În acest lung și greu proces, confortul copiilor joacă un rol important. Prin urmare am în vedere să continuăm cu modernizarea Școlii cu clasele I-VIII din Craiva. Vom reabilita exteriorul școlii, interioarele fiind bune, deocamdată. Și aici vom mai face, în viitor unele lucrări; la dușumele – unde vom pune parchet, vom pune gresie pe holuri; grupurile sociale le avem deja făcute. Cât despre Grădiniță: este amenajată deosebit, puține ar putea să concureze în județ cu ea. Educatoarea a participat activ în aceste amenajări iar noi, Primăria, am amenajat terenul de sport din incinta Școlii –  chiar în urmă cu două zile s-a terminat.
– Câte școli funcționează în comună?
– Avem Școala din Craiva cu clasele I-VIII, Școlile cu clasele   I-IV din satele Chișlaca și Mărăuș iar Grădinițe avem în Susag, Stoinești și Șiad. Avem microbuze pentru transportul copiilor, deci condițiile sunt bune: atât în Școli cât și la transportul lor la… și de la școală. Apoi, aprovizionarea cu lemne de foc pentru iarnă s-a făcut: o parte sunt la sediu, majoritatea fiind puse deja la adăpost. La Școala din Craiva avem încălzire centrală, deci e mai economic și mai comod.
– Ce alte planuri aveți pentru viitorul apropiat?
– Facem acum un proiect – împreună cu comuna Apateu, prin care vom prevedea legături rutiere între cele două comune: Craiva și Apateu, aceste legături fiind prin satele Susag și Berechiu. Va fi un proiect evident benefic pentru ambele comunități.
Vocile străzii
După o documentare mai amplă, ne-am făcut obiceiul de a discuta și cu localnicii – oameni întâlniți întâmplător pe stradă, despre cum văd ei activitatea administrației, a aleșilor lor; cum sunt tratați când au o problemă de rezolvat la Primărie etc. Acum a apărut și ceva neașteptat.
Întâmplarea ne-a scos în cale câțiva oameni din Chișlaca. Iată ce ne-au spuns aceștia. „Ori de câte ori am avut de rezolvat ceva la Primărie n-a trebuit să așteptăm ore, cum e în alte locuri. Ne ducem la ghișeul unde avem treabă și dacă ne mai trebuie câte o informație ori o hârtie, se străduiesc toți să o re­zolve. Însuși primarul a venit să vadă care e situația și a participat și el ca să fim serviți cât mai prompt“ – ne spunea o familie. Mai apar câteva persoane care, după ce-au înțeles ce-i întrebăm și-au exprimat aprecierea vizavi de activitatea actualului edil, aducând apoi în discuție, ca exemplificare, recentul incident. Deși părerile au fost destul de împărțite, unul dintre ei a tras o concluzie aprobată de majoritatea. „Domnule, noi trebuie să ne vedem de treburile noastre, să lucrăm bine fiecare acolo unde este. Să nu dăm noi lecții nici la primar, nici la dascăl. Să mergi să faci scandal la Primărie ori la Școală este un lucru grav – indiferent cine îi fi tu și cum te crezi. Din păcate, la noi democrația este înțeleasă așa: că poți să înjuri, să țipi sau să ameninți cu fel de fel de argumente pe altul, dar la tine să nu te uiți cam pe unde ești și ce-ai fă­cut. Nu e corect, domnule și cred că atitudinea de calmare a primarului a fost potrivită“.

Recomandările redacției