Direcția Generală Poliția Locală Arad aduce la cunoștința cetățenilor faptul că Ordonanța de Urgență nr. 100/2024 produce o serie de modificări și completări reglementărilor prevăzute de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Astfel, orice modificări ori adăugări, altele decât cele prevăzute de lege, înscrise în actul de identitate atrag nulitatea acestuia, iar persoanele care au făcut respectivele modificări în document riscă amenzi al căror cuantum este cuprins între 500 și 1.000 lei.
Aceleași amenzi (între 500-1.000 lei) se aplică persoanelor care neglijează solicitarea eliberării unui nou act de identitate cu minim 15 zile înainte de expirarea acestuia.
Cetățenii care nu se adresează Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor în vederea eliberării unui act de identitate valabil, în maxim 15 zile de la schimbarea domiciliului, modificarea numelui ori prenumelui, modificarea denumirii străzii, pierderea/deteriorarea/furtul documentului de identitate sunt pasibili, de asemenea, de aplicarea amenzii în cuantum mărit, respectiv între 500 și 1.000 lei.
Persoanele care locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate sunt obligate să solicite schimbarea domiciliului sau înscrierea mențiunii de reședință, în termen de 15 zile de la mutare și să ceară președintelui asociației de proprietari înscrierea în cartea de imobil. În caz contrar, se va aplica sancțiunea cuprinsă între 500 și 1.000 lei.
Proprietarilor de imobile care găzduiesc, pe o perioadă mai mare de 15 zile, persoane care nu au înscrisă în cartea de identitate adresa la care locuiesc în fapt, le revine obligația de a se prezenta împreună cu acestea la Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor, în vederea exprimării consimțământului de primire în spațiu. În situația încălcării reglementărilor mai sus menționate, proprietarii riscă amenzi cuprinse între 75 lei și 150 lei, care se aplică în mod repetat până la intrarea în legalitate.
Având în vedere faptul că potrivit Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, înscrierea locatarilor în cartea de imobil intră în sarcina președinților asociațiilor de proprietari, polițiștii locali din cadrul Serviciului Evidența Persoanelor recomandă actualizarea cărților de imobil, în vederea evitării aplicării eronate a măsurilor sancționatorii, evenimente ce vor atrage răspunderea responsabililor cărților de imobil.