În 2024, aproximativ 16.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au finalizat anul școlar sau nu au fost înscriși automat la Evaluarea Națională, conform Ministerului Educației. Aceasta reprezintă 9% din totalul elevilor înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar, fiind cel mai mare număr din ultimii cinci ani.
Statistici și context
La începutul anului școlar 2023-2024, erau înscriși 176.266 de elevi în clasa a VIII-a. Din aceștia, doar 160.400 au fost înscriși la Evaluarea Națională. Comparativ, în 2023, 14.944 de elevi nu au fost înscriși, reprezentând 8,49% din cohortă.
Măsuri ministeriale
Creșterea numărului de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională vine după ce Ministerul Educației a implementat, în ianuarie 2024, 13 măsuri pentru combaterea neparticipării la examene. Printre acestea se numără:
- Asistențe la ore și consiliere pedagogică pentru profesori.
- Activități metodice și de interasistență la ore.
- Programe de „Învățare remedială” pentru elevii cu medii mici.
- Consiliere psihopedagogică pentru elevii din anii terminali.
- Monitorizarea prezenței și colaborarea cu serviciile de asistență socială.
Propuneri ale cercetătorilor
Cercetătorii au recomandat măsuri mai complexe, printre care:
- Utilizarea unui instrument de evaluare complexă pentru identificarea timpurie a elevilor cu dificultăți.
- Redistribuirea resurselor către școlile cu cele mai mari provocări.
- Parteneriate cu comunitățile rome și monitorizarea longitudinală a elevilor.
Deși Ministerul Educației a luat măsuri pentru a îmbunătăți participarea la Evaluarea Națională, numărul mare de elevi care nu au fost înscriși indică necesitatea unor intervenții mai eficiente și bine direcționate.