Untitled-1Patronul Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, nu mai are limite. Încercarea disperată de a ne închide gura, prin tot felul de metode, a atins apogeul,  punctul culminant care nu credeam că vreodată va mai fi atins într-o ţară democratică, membră a Uniunii Europene. Ghidându-se după metode securisto-comuniste pe care le-am mai văzut în ultimele luni, acest tovarăş Blidar în­cearcă să reinventeze cenzura, într-o ţară membră UE şi NATO, unde dreptul la liberă exprimare e consfinţit prin  Constituţie. Sfătuit de cine ştie ce dobitoc, că altfel nu îi putem spune, patronul Astra Călători a demarat o acţiune în instanţă, prin intermediul societăţii sale, prin care solicită, nici mai mult, nici mai puţin decât să ni se interzică să mai scriem de Astra Vagoane Călători şi de licitaţia pentru tramvaie. Nu e glumă, dragi cititori! În anul 2013, în Arad avem un patron cu buzunarele pline, un mogul de presă (culmea!) care cere ca un ziar să fie cenzurat. În anul 2013, în Arad avem un cetăţean, chiar un cetăţean de onoare (mi-e ruşine că sunt concetăţean cu acest individ), care îşi permite să calce în picioare libertatea de exprimare, doar pentru că i s-au deranjat interesele. Un individ care îşi  permite să ceară arădenilor (suntem ară­deni şi noi, tovarăşe Blidar) care îşi plătesc la timp taxele şi impozitele să nu mai vorbească de o licitaţie organizată pe banii lor. O licitaţie organizată de Primăria Arad, pe banii luaţi împrumut de la BERD, adică 8,7 milioane de euro, bani pe care tot noi îi dăm înapoi, nu neamurile lui Blidar, care nu sunt din Arad. Iar acest individ îşi permite să vină cu astfel de cereri, confundând arădenii cu nişte negri pe plantaţie, care nu au dreptul să ridice privirea înaintea marilor boieri, care nu au dreptul să vorbească despre afacerile pe bani publici, care trebuie să stea la colţ şi să tacă din gură.
Astra Călători vrea cenzură!
La 24 de ani de la Revoluţie, un arădean (cu domiciliul, nu din naştere) pe nume Valer Blidar vrea ca un ziar, tot din Arad, să fie cenzurat. Adică, să nu mai scriem despre licitaţia pentru tramvaie în valoare de 8,7 milioane de euro, licitaţie pe care noi o suspectăm că ar fi cu dedicaţie, iar primarul Gheorghe Falcă ne-a întărit în repetate rânduri, de-a lungul anilor, această temere, afirmând că va achiziţiona tramvaie de la Astra Vagoane Călători, printr-un împrumut BERD. Scurt şi la obiect, ca să nu avem dubii. Faptul că noi am îndrăznit să scriem aceste lucruri au generat furia acestui Valer Blidar, care confundă Aradul cu propria fabrică şi vrea ca toată lumea să-i stea la picioare şi să-i dea dreptate precum pupincuriştii din jurul său. Iar această ultimă acţiune, un atentat la adresa libertăţii presei, spune totul despre caracterul acestui om, despre ideile acestui om, despre modul său de a înţelege democraţia, despre dreptul la liberă exprimare în viziunea sa. Ca să citez dintr-un clasic în viaţă, care a umblat prin Europa cu tovarăşul Blidar pentru a găsi cea mai bună soluţie pentru Astra Călători, clasic pe numele său Gheorghe Falcă, îi spunem acestui cetăţean de onoare care dezonorează valorile Aradului că „în ’89 a existat o Revoluţie şi românii şi-au câştigat cu sânge dreptul la libera exprimare“.
Tovarăşul Blidar, prin firma sa Astra Vagoane Călători, solicită  o ordonanţă preşedinţială, prin care să se dispună „încetarea deîndată şi fără trecerea vreunui termen cu titlu provizoriu de către pârâta a mai publica în cotidianul „Glasul Aradului“ articole de presă cu privire la modalităţile şi acţiunile de participare a subscrisei la licitaţia organizată în cursul anului curent de Primăria Municipiului Arad pentru achiziţiona­rea de tramvaie noi“. Cu alte cuvinte, tovarăşul Blidar ar vrea să tăcem. Dacă n-a putut să ne închidă gura cu plângeri penale pentru şantaj şi insultă şi calomnie, care se vor întoarce împotriva sa, sau prin atacuri murdare în presa firmei Astra Călători, atunci să încerce prin instanţă. O acţiune fără precedent, care nu va rămâne fără răspuns, pentru că ziarul nostru va face toate demersurile necesare pentru ca acest individ numit Valer Blidar, mare bogătaş, mare cetăţean al Aradului să fie cunoscut în întreaga Românie pentru demersurile sale de a reintroduce cenzura în anul 2013 într-o ţară a Uniunii Europene.
Reprezentanţii Astra se bat cap în cap
Acţiunea a fost depusă la Judecătoria Arad în data de 12 august 2013, cu o zi înainte de şedinţa de clarificări organizată la Primăria Arad în data de 13 august 2013. Nu mai redăm acum toa­te aberaţiile puse de hârtie de avocaţi, fiindcă i-am face şi pe ei săracii de râs, dar nu putem să nu ne oprim asupra unei probleme care arată situaţia tovarăşului Blidar, care e ca un taur rănit la coridă şi care dă cu coarnele în tot ce întâlneşte, indiferent de consecinţe.
În plângerea cu pricina se specifică faptul că „extrem de important în analizarea modalităţii de desfăşurare a  etapelor licitaţiei este şi circumstanţa con­form căreia până la acest moment nu a fost contestat în mod procedural niciun rezultat parţial al acestor etape ale licitaţiei, mai mult niciunul din vechii participanţi excluşi sau renunţători nu au înţeles să conteste în mod legal procedurile desfăşurate până la acest moment“.
Ce vorbiţi, domnilor de la Astra Călători? Ce spui, tovarăşe Blidar? Această licitaţie e lacrimă, e bine organizată, vorbeşte Glasul Aradului prostii? Ia să vedem ce spune reprezentantul matale, tovarăşe Blidar, pentru vestic.ro, în data de 16 august, adică în aceeaşi săptămână: „Am participat la multe licitaţii interne şi internaţionale dar aceasta este o făcătură care are menirea clară de a bloca un produs de vârf al industriei româneşti. Consider că licitaţia de la Arad nu este nicidecum una europeană ci mai degrabă o procedură aparent legală dar care în fond dă posibilitatea trimişilor BERD de a deturna procedurile europene corecte. Modul lor de lucru este mai mult decât o sfidare, este o insultă la adresa arădenilor. Este o bazaconie greu de ima­ginat şi cerem respectarea condiţiilor europene în materie, fără derogări sau opţiuni partiza­ne! De altfel, am solicitat intro­du­cerea în documentaţia de licitaţie a unei prevederi care să stabilească foarte clar că nerespectarea condiţiilor teh­nice prezentate în caietul de sarcini,  privind proiectarea şi fabricarea proto­tipului, se sancţionează cu anularea contractului de furnizare, restituirea sumelor încasate şi plata de daune în cuan­tum de 10% din valoarea con­tractului! Am convingerea că o asemenea prevedere i-ar pune serios pe gânduri pe eventualii aventurieri!”.
Nu credem că mai e nevoie de alte comentarii vis-a-vis de acest detaliu, fiindcă cei de la Astra Călători s-au făcut destul de râs, s-au compromis total. Azi spun că totul e corect, mâine urlă ca din gură de şarpe că e o făcătură de licitaţie. Penibil.
Firma lui Blidar se crede câştigătoare
Şi mai e o chestiune de comentat din demersul celor de la Astra Călători. În conţinutul plângerii respective, cei de la Astra Călători sau, mă rog, bieţii avocaţi, se exprimă ca şi cum ei deja au câştigat licitaţia, iar faptul că noi facem dezvăluiri le afectează grav buzunarul. Când în realitate, nici vorbă de aşa ceva, iar cei de la Astra Călători  au mai pierdut de două ori în lupta cu leşii de la PESA, din cauze strict legate de licitaţie, de preţ, de experienţă, nu de ce scrie presa. Nu ştim cu ce fel de licitaţii sunt obişnuiţi cei de la Astra, dar dacă susţin că vor câştiga alţii findcă noi am scris de neregulile din licitaţie înseamnă că-i acuză pe funcţionarii publici de abuz, dacă nu şi de corupţie, cum am văzut că îi acuză, voalat, pe cei de la BERD.
Cei de la Astra Călători susţin că „în condiţiile în care această campanie de presă ar continua ne-am putea afla în situaţia iminentă în care BERD ca şi finanţator al achiziţiei de tramvaie ar putea suspenda toate procedurile privind această operaţiune atât timp cât în mod fals a fost creată o imagine de corupţie a întregului proces al procedurii de licitaţie, sau cu consecinţa eliminării subscrisei ca şi autoare a actelor de corupţie. Astfel, este evident prejudiciul cauzat subscrisei“.
Să le luăm pe rând. Dacă, prin absurd, BERD ar opri procedura, ce îi roade grija pe cei de la Astra? Sunt cumva câştigătorii licitaţiei şi nu ştim noi? Nu sunt cumva în competiţie cu un alt concurent, iar organizatorul licitaţiei şi be­neficiarul împrumutului nu e cumva Primăria Arad, cea care ar trebui să fie preocupată dacă se opreşte procedura? Atunci, de unde această grijă deosebită a domnilor de la Astra Călători? Şi de unde prejudiciul, tovarăşe Blidar? Care prejudiciu? Aţi câştigat licitaţia înainte de a finaliza? Aţi luat cumva cele 8,7 milioane de euro şi acum trebuie să le daţi înapoi? E cel puţin bizară această siguranţă a celor de la Astra Vagoane Călători care susţin că firma va fi prejudiciată dacă nu se mai desfăşoară licitaţia, asta în condiţiile în care a mai pierdut două licitaţii în faţa celor de la PESA Polonia.
Nu putem încheia fără a-i transmite, din nou, acelaşi mesaj tovarăşului Blidar: ziarul nostru nu urmăreşte alt­ceva decât să avem parte de o licitaţie cinstită, din care arădenii să câştige un produs la cele mai înalte standarde şi la cele mai mici preţuri. În momentul în care licitaţia se va încheia, Valer Blidar va deveni pentru noi acelaşi anonim care a fost şi până la momentul demarării acestei licitaţii. Dar până atunci, ne vom face datoria, chiar dacă marii bogătaşi ai Aradului vor fi deranjaţi.
Şi încă o întrebare de încheiere: dacă tovarăşul Blidar încearcă să ne închidă gura şi calcă în picioare libertatea presei, oare ce fel de principii aplică în propriul trust de presă şi câtă libertate de expresie au propriii angajaţi? Întrebăm şi noi.

  • invidiosuu spune:

    ‘garda veche’ nu se lasa, ci se raliaza la noile realitati kapitaliste….., bine ca nu pune ‘aparent’ garda de bodiguarzi sa faca pressssing, etc. Asta de cind lumea -cu cit sint mai ‘instarit’ , vreau si mai si …..

  • cacarau spune:

    Întrebaţi-l pe şmirghelul Andraş. Că el vă poate lămuri. Doamne că ar trebui să-i fie limba ca peniţa de la stiloul cu care scrie inepţiile despre acest băimărean, aciuit pe plaiuri arădene. Că deh? Structurile nu dorm!

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției