La finalul anului 2023, România va avea în folosință peste 1.060 de kilometri de autostradă, drum expres și șosele de centură.
Potrivit contractelor în derulare, în anii următori rețeaua de autostrăzi, drumuri expres și șosele de centură ar urma să crească cu cel puțin 600 de kilometri.
Istoria României cu autostăzile este relativ recentă, nu mai veche de 50 de ani, cu toate că până în 2004 a fost aproape inexistentă, cu două excepții: A1 București-Pitești și o parte din A2 București-Constanța.
În 1972 se deschide prima autostradă din România Statisticile CNAIR pornesc din 1972, când țara noastră avea în folosință 96 de kilometri de autostradă – A1 București-Pitești.
În 1987 s-a adaugat segmentul Fetești-Cernavodă din A2, de peste 17 kilometri, iar următoarele modificări la rețeaua de autostrăzi din România s-au făcut abia în 2004, odată cu deschiderea a aproape 100 de kilometri de autostradă – tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu Drajna, tot A2. Următorii 5 ani au trecut fără vreo realizare notabilă, fiind inaugurați 50 de kilometri în 2006 și alți 41 în 2009.
Lucrurile au intrat într-un ritm mai alert din 2011, când s-au inaugurat aproape 70 de kilometri de autostradă și șosele de centură, iar 2012 a reprezentat o premieră: cei mai mulți kilometri inaugurați într-un an în România – 116,8. Recordul a fost doborât un an mai târziu, când au fost inaugurați 117 km.
Ulterior, începând cu 2014 și până în 2019, ritmul a scăzut, însă s-a menținut constant: în medie, vreo 40 de kilometri inaugurați pe an, excepție făcând 2016 (0km) și 2017 (24 km). 2020 a adus inaugurarea a aproape 62 km, 2021 aproximativ 38 km, iar 2022 a peste 53 km de autostrăzi, drumuri expres și șosele de centură. În 2023 s-au inaugurat un lot de 13,5 km de autostradă din A1, iar apoi o bucată de 9,5 kilometri din Autostrada de Centură Nord (A0), între nodurile cu DN1 și A3. Zilele aceastea urmează să se deschidă, cu 8 luni înainte de termen, tronsonul Chețani-Câmpia Turzii din A3, care va permite parcurgerea drumului Cluj-Napoca – Târgu Mureș doar pe autostradă, și tronsonul Colonești-Valea Mare din Drumul Expres 12 Craiova-Pitești.
Astfel, la finalul celor peste 50 de ani de statistici, România va avea peste 1060 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres și șosele de centură.
Ce urmează în 2024
Potrivit proiectelor afișate pe site-ul CNAIR – situație realizată la nivelul lunii octombrie 2023, există în execuție mai multe proiecte care ar urma să fie finalizate în 2024:
– un segment de 12 km din Autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea
– un lot de 4,7 kilometri din Autostrada de Centură Nord a municipiului București
– un segment de 19 km din Autostrada de Centură Nord a municipiului București
– un lot de 4,6 km din Autostrada Buzău-Focșani – un lot de 21 km din Autostrada Buzău-Ploiești – un lot de aproximativ 11 km din Autostrada Buzău-Focșani
– un lot de 28 km din Autostrada Ploiești-Buzău – un lot de aproape 11 km din drumul expres Brăila-Galați
– un lot de aproape 32 km din drumul expres Craiova-Pitești
– drum de legătură A3 – 18,9 kilometri
În total, dacă se vor respecta termenele estimate, în 2024 ar urma să fie inaugurați peste 160 de kilometri de drum.
2025 se anunță a fi un campion absolut, dacă se respectă termenele
– un segment de aproape 25 km din Autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea
– un lot de 8,5 km din Autostrada de Centură a municipiului București
– un lot de 30 km din Autostrada Sibiu-Pitești
– un lot de 30 km din Autostrada Bacău-Pașcani – un lot de 35 km din Autostrada Focșani-Bacău
– un lot de 19 km din Autostrada Bacău-Pașcani
– un lot de 28 km din Autostrada Bacău-Pașcani
– un lot de 38,7 km din Autostrada Focșani-Bacău – un lot de 21,5 km din Autostrada Focșani-Bacău
– un lot de 31 km din Autostrada Buzău-Focșani
– un lot de 36 km din Autostrada Buzău-Focșani
– un lot de aproape 5 km din drumul expres Turda-Dej
– un loc de peste 17 km din drumul expres Craiova-Pitești În total, dacă se vor respecta termenele estimate, în 2025 ar urma să fie inaugurați 325 de kilometri de drum – un record absolut.
Contractele în derulare ale CNAIR mai prevăd câteva finalizări de lucrări în 2026, 2027 și 2028, totalizând aproximativ 126 de kilometri de drum.
sursa digi 24
Nordul tot nu-i legat de Sud si nici Vestul de Sud. Cat pierde economia romaneasca? Cat pierde cetateanul roman? Cine plateste pentru incompetenta?