Nu este un secret pentru nimeni faptul ca in fotbalul european sumele vehiculate au ajuns la un nivel extraordinar in ultimii ani, fie ca ne referim la banii pe care cluburi ca PSG, Manchester City, Real Madrid sau FC Barcelona ii platesc pentru transferuri, fie ca luam in calcul premiile puse la bataie in competitii ca UEFA Champions League, Europa League, Campionatul European de Fotbal sau Campionatul Mondial de Fotbal. Fiindca suntem chiar in perioada in care se desfasoara editia cu numarul 21 a Cupei Mondiale, trebuie sa notam ca suma premiilor totale oferite la turneul din Rusia 2018 (791 de milioane de dolari) este mult mai mare decat cea aferenta ultimei editii, cea desfasurata in Brazilia, in 2014 (576 milioane de dolari). In alta ordine de idei, la nivelul anului 1982 premiile totale valorau …numai 20 de milioane de dolari.

Cresterea spectaculoasa a nivelului financiar in fotbalul international se datoreaza in primul rand sumelor oferite pentru drepturile de televiziune dar si contractelor de sponsorizare incheiate de diverse companii de pe piata cu cele mai puternice echipe. Dintre aceste companii internationale, cele mai cunoscute sunt Nike, Adidas (celebrele branduri producatoare de echipament sportiv din America si Germania), Fly Emirates (companie aeriana), Chevrolet (din industria de automobile), T-Mobile (comunicatii) si altele.

Daca in urma cu un deceniu sau doua, majoritatea cluburilor europene de fotbal erau sponsorizate de companii locale si regionale relativ mici, fabrici de bere, lanturi de restaurante si companii din industria de textile care doreau sa isi castige popularitatea printre suporterii unei anumite ligi sau echipe, odata cu cresterea numarului de spectatori din intreaga lume, companiile online au inceput sa investeasa din ce in ce mai mult in sponsorizarea cluburilor din toate ligile europene. Este si cazul cazinourilor online, care pe parcursul ultimilor 10 ani au fost mai mereu alaturi de cluburi europene de top, cum ar fi Manchester United, Real Madrid, FC Barcelona, Juventus, Bayern Munchen, Anderlecht, Sevilla, Toulouse, Olympique de Marseille, FC Copenhaga, Lazio, Sampdoria, Napoli, Benfica, Sporting Lisabona sau FC Porto. In unele cazuri contractele au fost de scurta durata, insa acest aspect este caracteristic acordurilor dintre cazinouri si cluburi in comparatie cu alte parteneriate comerciale.

Unul dintre cele mai importante contracte de sponsorizare de acest gen, aflat inca in vigoare, este cel dintre Betfair si FC Barcelona, incheiat pe 3 sezoane in vara anului 2016. Rivala Barcelonei din La Liga, Real Madrid, este si ea celebra pentru un contract de sponsorizare cu un alt nume greu din industria gambling-ului, Bwin, acord ce s-a intins pe durata a 6 ani, perioada in care madrilenii au castigat doua titluri de campioana in Spania, doua Supercupe si o editie a Copa del Rey.

In Marea Britanie, acolo unde pariurile sunt extrem de populare, branduri ca Unibet Casino, William Hill, Ladbrokes sau Betway sponsorizeaza in prezent foarte multe cluburi cu traditie, cum ar fi Aston Villa, Celtic FC, Cardiff City, Fulham, Newcastle United, Sunderland sau West Bromwich Albion. Un caz aparte in acest sens il reprezinta Unibet Casino, care a ales sa investeasca si in sporturi ca Cricket (Warwickshire CCC), Curse de cai, Darts sau Sporturi Virtuale.

Odata cu reglementarea pietei de gambling autohtone, cele mai importante branduri online au incheiat contracte de sponsorizare si in Romania. Fortuna a devenit sponsorul oficial al echipei nationale de fotbal, Betano a ales CSU Craiova si LPF, Netbet s-a indreptat catre FCSB iar Sportingbet a mers pe mana actualei campioane, CFR Cluj. Surplusul financiar venit din partea companiilor de jocuri de noroc online a inceput sa aiba efecte pozitive deja, nivelul fotbalului romanesc fiind in crestere in ultimii ani: oltenii au castigat Cupa Romaniei si au terminat pe locul 3, clujenii au castigat campionatul iar FCSB a prins din nou primavara europeana.

Recomandările redacției