Lucrări complexe în infrastructură, de la finalizarea canalizării în localitatea Nădab, la construirea uneia dintre cele mai moderne piețe agroalimentare din județ, grija pentru mediu, concretizată prin construirea unei piste de biciclete sau facilitarea construirii mai multor parcuri fotovoltaice, reducerea la mai mult de jumătate a costurilor pentru curentul electric, atenția pentru sănătatea comunității prin construirea unor terenuri de sport și unui stadion cu 500 de locuri, sprijinirea agricultorilor prin construirea de drumuri agricole, dar și multe altele, fac din Chișineu-Criș liantul perfect între Arad și mult dezvoltatul oraș Oradea. Situat la aproximativ jumătatea drumului dintre cele două municipii, orașul de pe Criș începe să se „vadă“ tot mai bine, fiind un areal tot mai agreat de investitori.
Despre toate astea, am purtat o scurtă discuție cu Flavius Chereji, primarul orașului Chișineu-Criș.
– Piața agroalimentară este una dintre cele mai recente investiții realizate în orașul dumneavoastră. Din câte am înțeles, chiar luni va avea loc inaugurarea.
– Piața agroalimentară pe care acum am finalizat-o, chiar luni avem organizată recepția, are o valoare de 650.000 lei. Fondurile sunt din bugetul local.
Construcția este amplasată lângă piața veche, pe locul căreia vom ridica o creșă. Aceasta va fi construită prin Compania Națională de Investiții. Noua piață este construită lângă hala agroalimentară și are o arhitectură deosebită, cu module speciale. Anul viitor vreau că continui lucrările la această piață. Acum am realizat partea din față, iar la anul ne vom extinde.
– Se investește și în sport la Chișineu-Criș, după standarde europene.
– Baza sportivă de tip 1 este realizată cu fonduri de la CNI, iar valoarea totală a lucrării este de 9 milioane de lei.
Stadiul lucrărilor este undeva la 50%. Baza cuprinde clădirea administrativă, un teren de sport mic și încă un teren de fotbal mare, omologat după standardele europene. Tribuna va avea o capacitate de 500 de locuri.
– O investiție uriașă, finalizată la Nădab. Este vorba despre canalizare.
– Canalizarea în localitatea Nădab a fost finalizată în totalitate. Conducta de refulare a fost finalizată, iar Nădabul a fost legat la stația de epurare de la Chișineu-Criș, pentru ca absolut toate casele din Nădab să fie legate la canalizare. Ea deservea 500 de case, iar acum toate cele aproximativ 1.800 de locuințe sunt racordate la canalizare. Am prelungit lucrările pe o distanță de 3,6 kilometri lungime. Valoarea lucrărilor a fost de 2.600.000 lei și s-au realizat din fonduri proprii.
În acest moment suntem gata cu lucrările de canalizare pentru localitatea Nădab, ea este funcțională, iar în Chișineu-Criș racordurile sunt realizate în proporție de peste 90%. Mai avem puțin și întregul oraș va fi racordat la canalizare.
– Care este stadiul proiectului privind pista de biciclete spre Socodor?
– Pista de biciclete către Socodor, în lungime de 3,5 kilometri este în stadiu de licitație. Finanțarea este prin PNRR, iar valoarea lucrărilor este de 3,7 milioane de lei.
– Mult mediatizatul drum expres Arad – Oradea trece și pe la dumneavoastră. În ce măsură este afectat orașul Chișineu-Criș?
– Lucrările la drumul expres Arad – Oradea, care trece prin Chișineu-Criș, decurg conform graficului. Problemele, pentru că au fost destule, s-au rezolvat, iar acum totul decurge normal.
– Ce probleme ați întâmpinat?
– Probleme au fost cu ariile protejate din cadrul UAT Socodor. Drumul a fost proiectat inițial să treacă prin altă parte decât este în forma actuală. A fost deviat mult de la traseul inițial din cauza rezervației de soluri sărăturate.
Rezervația de soluri sărăturate este în cadrul UAT Socodor și este o arie protejată de interes național (rezervație naturală de tip botanic și geologic). Rezervația se află în Câmpia Crișurilor și are o suprafață de 95 de hectare, reprezentând o zonă de pășuni (cu soluri alcaline și saline), în al căror perimetru vegetează specii de plante de sărătură precum: specia de păiuș, firuța, pelinul, patlagina îngustă, iarba-câmpului sau specia de rogoz.
Astfel, am fost nevoiți să mutăm drumul mai încoace, iar în zona noastră este pe piloni. Drumul va fi suspendat în zona noastră. Este un lucru extrem de avantajos pentru noi, în plus mi-au aprobat o ieșire la DN 79. Va exista un sens giratoriu construit sub autostradă, iar de acolo ni s-a aprobat o ieșire spre DN 79, actualul drum Arad – Oradea. Drumul va duce spre Vărșand. Chișineu-Criș va avea multe facilități odată cu construirea acestei autostrăzi și ce mă încântă cel mai tare este aprobarea ieșirii spre DN 79. Doar această ieșire va costa 11 milioane de euro. Va trece peste calea ferată care duce spre Grăniceri.
– Un alt beneficiu pentru economia orașului dumneavoastră va fi înființarea parcurilor fotovoltaice.
– Parcurile fotovoltaice vor duce de asemenea la o creștere economică pentru Chișineu-Criș. Este un investitor, același care construiește parcul mare de la Grăniceri, construit pe 1.064 de hectare și va construi și la noi un parc de 370 de hectare și încă unul de 50 de hectare. Dar vor fi construite pe terenuri private, nu ale primăriei.
– Înțeleg, dar orașul va avea beneficii de pe urma acestor parcuri, chiar dacă sunt construite pe terenuri private.
– Asta, categoric! Autorizația de construcție și PUZ-urile și tot ce mai este nevoie sunt la primărie. Sumele vor intra în bugetul local. Ulterior, impozitul se va mări considerabil, de vreo 18 ori mai mult pe aceste terenuri, pentru că ele trec în intravilan. Până la urmă, un alt câștig va fi în forța de muncă din timpul execuției. Este nevoie de oameni, de mâncare, de cazări, care toate vor duce la creșterea veniturilor agenților noștri economici locali.
– În plus, este un domeniu al viitorului care nu poate fi neglijat.
– Vă dau un singur exemplu: datorită faptului că am montat panouri fotovoltaice pe mai multe clădiri pe care le-am construit sau reabilitat, am redus consumul la curent la aproape 40%. Dacă înainte plăteam pentru curent 200.000 de lei, acum plătim sub 100.000 de lei pe lună.
– Pentru a veni în sprijinul agricultorilor, am văzut că le înlesniți accesul la terenurile agricole.
– Desigur, construim drumuri agricole, cu finanțare pe AFIR. Valoarea este de 1 milion de euro, iar lungimea totală este de 9,6 kilometri. Ele sunt în execuție, se lucrează foarte bine, stadiul lucrărilor fiind undeva la 40 – 50%. Firma care se ocupă de construirea acestor drumuri este INTECO HOLDING. Dacă timpul ne va permite, drumurile vor fi finalizate în întregime în primăvara anului viitor.
Drumuri agricole construite avem în Nădab – 6,2 kilometri, iar restul sunt în Chișineu-Criș.
– Se construiește mult și în oraș.
– Vom discuta pe larg cu altă ocazie despre investițiile pe care le realizăm pe centru. Pot să vă spun însă că am finalizat parcarea la blocurile ANL. Parcarea a fost reamenajată complet, iar pentru copii am construit un frumos teren de joacă.
– Vă mulțumim pentru timpul acordat!
Dnule- Primar in Padureni, cand veniti, ne mananca sobolani, caini vagabonti! Sunt tone de gunoaie aruncate nu putem respira, nu avem canalizare, Stalpu de elecrticitate care se afla chiar in fata porti mele, este taiat cu drujba in orice moment poate pica! Este inexplicabil cum putem trai cu atata mizerie ! Va rog sa luati masuri in aceasta privinta! Cu stima si respect!