scoala dacianLa nivelul judeţului Arad se duce de către autorităţi o luptă asiduă pentru prevenirea absenteismului şcolar, al abandonului, dar şi a integrării elevilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, fiind lăsaţi în seama bunicilor sau ale altor rude. Situaţia, dacă am lua-o pur statistic, nu este una deloc îmbucurătoare, sute de mii de elevi – vorbind, aici, de cei din învăţământul preuniversitar – chiulind de la cursuri, comiţând delicte juvenile, bântuind prin baruri sau cafenele şi, ce-i mai grav, chiar fiind autorii unor fapte de natură penală. Pentru prevenirea acestor aspecte, Prefectura, Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad, Jandarmeria, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului şi chiar comitetele de părinţi depun eforturi însemnate. Dar să o luăm cu începutul…
La nivelul judeţului, Instituţia Prefectului a întocmit un „Plan teritorial comun de acţiune, pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar”. În anul şcolar 2012 – 2013, au fost sesizate un număr de 29 de infracţiuni, faţă de 38 de infracţiuni în perioada anterioară, în ceea ce priveşte numărul de fapte antisociale având ca autori sau victime elevi cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani, precum şi cadre didactice. Aşa cum reiese din statistică, ponderea cea mai mare a infracţionalităţii este în mediul urban – 27, doar două infracţiuni fiind sesizate în mediul rural.
Minorii au comis 19 infracţiuni
Inspectorul Mariana Tocaciu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad, ne transmite nişte date deloc încurajatoare: „În semestrul I al acestui an şcolar, au fost înregistrate un total de 957.400 de absenţe, pe toate ciclurile de învăţământ preuniversitar (zi, seral şi fără frecvenţă), dintre care 521.188 au fost motivate”. Deşi am crede că elevii care absentează cel mai des provin din familii dezorganizate sau cu părinţi plecaţi peste hotare, datele par să nu confirme această ipoteză. „Nu nea­părat cei care au părinţi plecaţi şi absentează de la ore. Am zice că ei au mai degrabă probleme de adaptare sau de integrare în şcoală; problemele lor sunt de natură afectivă, emoţională. Avem în jur de 3.000 de copii cu ambii părinţi plecaţi, majoritatea (2.000 de şcolari) fiind în învăţământul primar şi gimnazial”.
Sistemul de pază în şcoli este, de asemenea, foarte important în gestionarea acestei stări de fapt. Astfel, din informaţiile primite de la ISJ, din totalul de 443 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, 101 au pază asigurată. Dintre acestea, 76 au pază proprie, 18 – angajaţi de la societăţi private de pază şi şapte au pază mixtă. „Există 129 de unităţi de învăţământ care nu au niciun fel de pază, dar riscul e minim, dacă ţinem cont că 82 sunt grădiniţe. La fel, 171 sunt de supravegheate video, iar 443 sunt împrejmuite”, mai precizează reprezentanţii ISJ Arad.
Cu toate acestea, comisarul Camelia Tuduce, ofiţerul de presă al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Arad, ne-a pus la dispoziţie, la rându-i, o statistică interesantă: „Pe tot anul 2013 au fost înregistrate 19 infracţiuni comise de minori, în scădere faţă de anul anterior. Faptele comise de minori sunt loviri şi alte violenţe, furturi (în special telefoane mobile), toate având un caracter spontan. În medie, 115 poliţişti (50 în mediul urban, 60 în mediul rural) patrulează pe lângă şcoli. Pe lângă acestea, în anul trecut am depistat 338 de elevi chiulangii”.
Elevii cu probleme sunt identificaţi în şcoli
Pentru prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar, fiecare şcoală are un plan specific, pe care ISJ Arad îl verifică periodic. Sunt proiecte, focus grupuri etc., fiind obligatorii cel puţin două activităţi pe semestru, pe acest segment. „Avem activităţi de voluntariat – prin Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului; activităţi de informare a susţinătorilor legali la primării, asociaţii, şcoli, dar şi activităţi extraşcolare. Cei care identifică elevii cu probleme sunt cei de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Arad, prin intermediul profesorilor consilieri școlari din Cabinetele și Centrele de Asistență Psihopedagogică”, ne mai spune inspectorul Mariana Tocaciu.
Directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Arad, Bogdan Godja, ne spune, referior la planul de prevenire şi combaterea violenţei şcolare, prin inter­me­diul profesorilor consilieri școlari din Cabi­netele și Centrele de Asistență Psihopedagogică de la nivelul unităților școlare din județ, că instituţia de­rulează activităţi de genul: „consilieri individuale şi colective pentru elevi, pe teme de autocunoaştere şi interrelaţionare cu colegii, cu profesorii şi cu părinţii; managementul furiei; identifica­rea tipurilor de comunicare-agresivă, pasivă şi asertivă, eviden­- ţiind importanţa comunicării asertive, conflictele – definire, tipuri, caracteristici, soluţionare, prevenire, intervenţie în situaţie de criză educaţională, prevenirea comportamentelor agresive şi îmbunătăţirea relaţiei dintre elevi-elevi, elevi-profesori, elevi-părinţi; creşterea toleranţei prin cunoaş­terea şi acceptarea culturii celorlaţi (minorităţi etnice), influenţa pe care o are mass-media (cu prioritate televiziunea), calculatorul în formarea personalităţii şi ca­racterului elevilor”.
De asemenea, la evaluarea stărilor de disciplină în unităţile şcolare contribuie și profesorii consilieri școlari şi membrii comisiilor de disciplină de la nivelul unităţilor şcolare, implicându-se în raportarea lunară a situaţiilor la ISJ, în vederea monitorizării şi realizării unor baze de date, colaborând cu instituţii din comunitate (Poliţie, ONG-uri, Biserică etc.).

Recomandările redacției