Reducerea costurilor companiilor mijlocii şi mari este unul dintre dezideratele cele mai importante ale antreprenorilor. Cu cât costurile sunt mai mici, cu atât profiturile vor fi mai mari, iar îmbunătăţirea proceselor companiei vor eficientiza activitatea acesteia.

Europa de Vest a luat atitudine în acest sens cu mulţi ani în urmă, când a observat că externalizarea unor servicii sau procese către alte companii specializate pe anumite domenii le poate aduce o reducere de costuri semnificativă. În ultimii ani România a urmat acest trend, aplecându-se înspre această posibilitate şi încercând externalizarea serviciilor. Chiar dacă începutul a fost timid, acum majoritatea companiilor mijlocii şi mari aleg externalizarea unor servicii, datorită reducerii costurilor şi a eficientizării activităţii companiei, care se poate concentra pe domeniile pe care este specializată şi pe care are expertiză, ne-a declarat Dorel Mateș, președintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) Arad.

A externaliza anumite servicii sau procese ale companiei înseamnă a angaja o firmă din exterior specializată pe un anumit domeniu să se ocupe de această parte a business-ului, pentru care nu există know-how şi pentru care investiţia în resurse ar fi semnificativă. Se pot externaliza orice tip de servicii, de la cele de contabilitate, la producţie, la servicii de dezvoltare software, resurse umane şi multe altele.

Avantaje

Reducerea costurilor companiei prin simplul fapt că nu mai este necesară recrutarea de personal, şcolarizarea acestuia, spaţii de birouri suplimentare, infrastructura de mobilier, telefonie şi calculatoare şi evitarea costurilor ce derivă din salarizare, beneficii, prime; accesul rapid la informaţii prin aplicaţiile dezvoltate de furnizorii de servicii externalizate, în vederea transparenţei totale a proceselor desfăşurate de aceştia; cheltuielile avute cu firma către care s-au externalizat serviciile este direct deductibilă în contabilitate; timpii de răspuns pot fi garantaţi prin contract;

Dezavantaje

Dificultăţi în identificarea furnizorilor potriviţi fără apelul la o companie de consultanţă care să se ocupa exclusiv de acest aspect; posibile dificultăţi de adaptarea la modul de lucru al companiilor furnizoare de servicii; pierderea know-how-ului în anumite domenii, know-how ce ar putea extinde capabilităţile companiei respective.

Recomandările redacției