EUROINS a reacționat după ce ASF a anunțat retragerea licenței liderului pieței RCA din România și declanșarea procedurii falimentului. Societatea de reasigurare a Eurohold EIG Re anunță că va păstra și proteja activele Euroins România ca urmare a „acțiunilor ilegale ale autorității române de supraveghere financiară”.
„Într-o nouă dovadă de iresponsabilitate, ASF, instituția care nu a reușit să oprească trei falimente din industria asigurărilor, a eșuat de această dată să înțeleagă un contract de reasigurare, aruncând piața asigurărilor RCA într-un adevărat dezastru: românii vor plăti RCA la prețuri indecente pentru a finanța incompetența autorităților și tâlhăria sistematică practicată de COTAR.
Conducerea Eurohold consideră că toți acești pași ai autorității de reglementare sunt total iresponsabili ținând cont de explozia prețurilor polițelor de asigurare RCA, declanșată de acțiunile acelorași oameni din departamentul de asigurări al ASF care au atacat Euroins România, având în vedere și riscul de destabilizare a întregii pieţe de asigurări din România.
Mai mult, plafonarea valorii primelor RCA va plasa România în poziția de fi trecută în procedura de infringement din partea Uniunii Europene și va duce inevitabil la creșteri uriașe ale prețurilor RCA, în detrimentul întregii populații”, se arată în comunicatul Eurohold.
Firma de asigurări nu putea suporta, în realitate, pagubele
Pe de altă parte, însă Compania încasa două milioane de euro pe zi de la companiile și persoanele fizice din România care își făceau asigurări auto RCA la Euroins. Dar acești bani mergeau, conform ASF, la o firmă fără solvabilitate, incapabilă să plătească pagubele. Faptul că, chiar și cu enormă întârziere, s-a pus stop schemei după care funcționa compania cu capital bulgăresc protejează, zilnic, două milioane de euro din buzunarele românilor. Nimic din toate acestea nu s-ar fi aflat fără oamenii curajoși din instituții, care au vorbit despre ceea ce se întâmplă.
De trei luni de când Libertatea a documentat cazurile de escrocherii din asigurări, am discutat cu numeroși specialiști, sub protecția anonimatului. Unii dintre ei, chiar din Euroins, trimiseseră către ASF documente interne ale firmei. Actele arătau că Euroins își construise un sistem paralel de raportare, unul care îi ajuta să nu ofere, cum legea îi obliga, date despre numărul real de procese intentate de păgubiții neplătiți.
Cine îi va despăgubi pe șoferii asigurați la Euroins
Premierul Nicolae Ciucă anunțase că a vorbit cu șeful ASF despre situația Euroins, avertizând că în cazul în care compania va intra în insolvență vor fi afectați mulți oameni. 2,5 milioane de români sunt asigurați la Euroins, a patra companie mare de asigurări din ultimii opt ani care intră în insolvenţă după Astra în 2015, Carpatica în 2016 și City Insurance, în 2021.
După ce ASF a ridicat autorizația de funcționare a Euroins, cei aproximativ 2,5 milioane de şoferi asigurați la această companie vor fi despăgubiţit de Fondul de Garantare a Asigurărilor (FGA), respectiv din bugetul românilor. Deficitul de capital de solvabilitate pentru Euroins este de aproximativ 400 de milioane de euro, în condiţiile în care cerinţa de capital minim este de 250 de milioane de euro.
Ce se întâmplă cu polița de asigurare
Polița de asigurare RCA rămâne în continuare valabilă o perioadă, după falimentul oricărei companii de profil, de obicei pentru 90 de zile așa cum a fost și în cazul City Insurance. În acest interval, şoferii care şi-au cumpărat asigurări care expirau ulterior perioadei puteau renunţa la ele și puteau să ceară să fie despăgubiţi de Fondul de Garantare.
Euroins, compania cu capital bulgăresc, a încasat în 2022 peste două miliarde de lei, echivalentul a 400 de milioane de euro, de la asigurații din România, potrivit Libertatea.
Trebuie regîndit din temelii tot sistemul de asigurari ,nu se poate să dai pentru o mașină care costa 500€ despagubiri de 150 milioane pentru o aripă îndoita și capota puțin șifonată…….este strigator la cer, ați înnebunit cu totul nenorociților…….