Un învățător, membru al Comisiei de Acordare a Burselor (CAB), a relatat pentru Edupedu.ro că procesul de evaluare a dosarelor de burse necesită competențe juridice pe care cadrele didactice nu le posedă. Acesta a declarat că, pentru a respecta toate cerințele legale și pentru a evita reclamațiile, trebuie parcurse o mulțime de documente oficiale și metodologii complexe, în condițiile în care aceste sarcini depășesc pregătirea de bază a profesorilor.
„Trebuie să fim extrem de atenți pentru că este vorba de bani, iar în astfel de situații există riscul de reclamații. Fără competențe juridice, este dificil să analizăm corect dosarele. Deși suntem ajutați de personal auxiliar, fiecare dintre noi trebuie să-și facă datoria cu responsabilitate. Totuși, nu avem studiile necesare pentru aceste atribuții”, a explicat cadrul didactic.
Sarcini administrative excesive pentru profesori
Învățătorii și profesorii din România sunt suprasolicitați de birocrația din sistemul de educație, fiind implicați în multiple comisii și comitete impuse de Ministerul Educației, inspectoratele școlare și conducerea unităților de învățământ. Aceste responsabilități vin în completarea activității lor didactice și afectează timpul pe care ar trebui să-l dedice pregătirii lecțiilor și dezvoltării elevilor. În plus, în cazul gestionării dosarelor pentru burse, există riscul de a comite erori din lipsa expertizei juridice necesare.
Proceduri și documentație pentru burse
În anul școlar 2024-2025, cererile pentru bursele de merit, excelență și sociale au trebuit depuse până pe 3 octombrie la secretariatele școlilor, conform metodologiei-cadru. Pentru fiecare tip de bursă, părinții sau elevii trebuie să prezinte o serie de documente doveditoare, cum ar fi acte de identitate, certificate de naștere, declarații pe propria răspundere privind veniturile familiei sau certificate medicale.
Cererile pentru bursa de excelență olimpică, de exemplu, necesită depunerea unei copii a diplomei obținute la olimpiade, în timp ce bursele sociale impun prezentarea unor documente complexe, în funcție de situația familială, inclusiv certificate de naștere, certificate de deces sau sentințe judecătorești în cazul părinților separați.
Profesorii trebuie să verifice autenticitatea acestor documente și să fie atenți la posibilele falsuri. Învățătorul intervievat a subliniat riscul major pe care îl reprezintă eventualele greșeli în evaluarea dosarelor de burse, întrucât orice eroare poate duce la reclamații sau consecințe legale. „Falsurile pot apărea, iar noi trebuie să fim vigilenți, deși nu avem pregătirea necesară pentru astfel de situații”, a adăugat el.
Termene și cuantumuri ale burselor
Școlile trebuie să finalizeze prima listă cu beneficiarii burselor până pe 20 octombrie și să o transmită inspectoratelor școlare. Bursele vor fi plătite lunar, pe data de 20, pentru luna precedentă. În cazul în care această dată coincide cu o zi nelucrătoare, plata se va efectua în ziua lucrătoare anterioară.
Pentru anul școlar 2024-2025, cuantumul minim al burselor este următorul:
– **Bursa de excelență olimpică** – între 925 și 3.700 lei/lună, în funcție de nivelul performanței;
– **Bursa de merit** – 450 lei/lună;
– **Bursa socială** – 300 lei/lună;
– **Bursa tehnologică** – 300 lei/lună;
– **Bursa pentru mamele minore** – 700 lei/lună.
Sumele acordate pentru burse pot fi majorate de către consiliile de administrație ale școlilor, în funcție de resursele locale și alte venituri obținute.
Apelul la reducerea birocrației din educație
La începutul anului școlar, cercetătoarea Thea Ionescu de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a subliniat dificultatea cu care se confruntă profesorii. Aceasta a afirmat că volumul de muncă administrativă impus profesorilor este excesiv, afectându-le capacitatea de a se concentra pe educația elevilor. „Nu poți să ceri unui profesor să pregătească lecțiile, să organizeze activități extracurriculare, să fie diriginte, să gestioneze integrarea copiilor cu nevoi speciale și să completeze tabele fără încetare”, a spus cercetătoarea.
Apelul către autorități este clar: Reduceți birocrația și lăsați profesorii să se concentreze pe educație, pentru a crește calitatea actului didactic și a învățării în școlile din România.
sursa edupedu.ro