Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) atrage atenția asupra unei crize majore în sistemul educațional din România. Cu ocazia Zilei Internaționale a Educației, FSLI a transmis un comunicat prin care avertizează că numărul profesorilor pensionari care continuă să predea este în creștere, din cauza lipsei tinerilor care să intre în sistem.
Un deficit semnificativ de posturi în anumite domenii, precum fizica și matematica, accentuează problema. În plus, salariile mici descurajează tinerii să urmeze o carieră didactică, un profesor debutant câștigând aproximativ 4.000 de lei net lunar, insuficient pentru a acoperi nevoile de bază.
Federația face un apel către autorități pentru a interveni urgent în sprijinul educației, avertizând că instabilitatea și lipsa de personal calificat afectează grav calitatea învățământului.
Redăm comunicatul integral al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ:
„De Ziua Internaţională a Educaţiei, FSLI face un APEL către guvernanţi:
Nu lăsaţi educaţia fără viitor! Creşte numărul pensionarilor la catedră, pentru că tinerii nu vor să lucreze în învăţământ!
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ semnalează o situaţie dureroasă cu care se confruntă sistemul de educaţie din România – de la un an la altul, numărul cadrelor didactice care s-au pensionat, dar care optează să lucreze în continuare, la plata cu ora, este în creştere.
Situaţia a fost generată atât de lipsa posturilor titularizabile, cât mai ales de numărul foarte mic al tinerilor care vor să profeseze în sistemul de învăţământ de stat.
Absolvenţii de studii superioare nu sunt interesaţi de o carieră didactică din cauza demotivării salariale! În învăţământul românesc de stat, în ciuda creşterilor salariale care au fost acordate în ultima perioadă, venitul unui debutant rămâne în continuare insuficient pentru a acoperi nevoile de bază ale unui tânăr. În acest moment, vă reamintim că un profesor debutant are un salariu de până la 4.000 de lei net/ lunar.
“Cu un venit lunar de aproximativ 800 de euro, în condiţiile în care doar chiria sau rata pentru o locuinţă poate depăși jumătate din acest salariu, este foarte greu pentru un tânăr să accepte să lucreze în şcolile de stat din România. Cu un astfel de venit, un tânăr nu se poate întreţine, dacă nu are ajutorul familiei sale. Să aştepte ani la rând pentru a acumula vechime şi pentru a fi plătit potrivit grilelor de salarizare sau să stea la mila guvernelor pentru indexări sau majorări salariale, este descurajant. În privat, dacă este performant, un tânăr ajunge să îşi dubleze venitul într-un termen mult mai scurt. Niciodată sistemul de educaţie de stat nu va avea cum să ţină pasul cu bonusurile sau facilităţile acordate de angajatorii privaţi, pentru răsplătirea şi fidelizarea angajaţilor care îşi fac treaba. Prin urmare, îi întreb pe această cale pe guvernanţii României, pe parlamentari şi chiar pe preşedintele ţării: cum se vrea România Educată? Performanţa se face cu investiţii susţinute, cu stabilitate şi respect pentru oamenii care oferă calitate prin ceea ce ştiu să facă!”, susţine Simion Hancescu, preşedinte FSLI
Ne arătăm aprecierea pentru colegii seniori care, printr-un efort susținut și prin dedicare profesională, continuă să predea, pentru a suplini lipsa profesorilor tineri. Învățământul are nevoie acută de tineri, care să vină cu energie, cu idei inovatoare, cu metode noi de predare în faţa elevilor, cărora le trebuie stimulat interesul pentru şcoală, iar acest lucru înseamnă multă dinamică. Din păcate, dinamica din învăţământ are o singură valenţă în acest moment: creșterea numărului suplinitorilor în şcolile din întreaga ţară. Acest lucru este decontat direct de elevii care ajung pe parcursul unui ciclu de şcolarizare să aibă la aceeaşi materie 3 sau 4 profesori diferiţi, cu metode diferite de predare, cu pedagogie diferită, cu stiluri diferite. Este periculos pentru formarea unor elevi să ai atât de multă instabilitate!
Educaţia trebuie să fie în vârful listei de priorităţi pentru factorii decidenţi ai acestei ţări, de la care aşteptăm interes, responsabilitate şi implicare!
Ziua Internaţională a Educaţiei, sărbătorită pe data de 5 octombrie, ar trebui să fie momentul în care celebrăm acest sistem. Din păcate, lista neajunsurilor este în continuare mult prea mare!
Le mulţumim tuturor colegilor care au înţeles, în ciuda eforturilor şi a provocărilor, importanţa sistemului de învățământ, motiv pentru care s-au pus în slujba educaţiei! Apreciem tot ceea ce fac şi ştim că datorită lor avem încă rezultate la competiţii internaţionale, acolo unde steagul României este pe podium!
Le mulţumim elevilor care vin cu deschidere şi plăcere la şcoală, respectându-şi profesorii şi mentorii!
Le mulţumim părinţilor care au înţeles că şcoala trebuie să rămână un loc sacru al cunoaşterii şi al dezvoltării!
De Ziua Internaţională a Educaţiei, FSLI vrea un viitor şi unul mai bun pentru şcoala din România!”
Dar se tace mâlc cu privire la tinerii care vor sa fie profesori, au examene luate și nu au post că e ocupat de bunicii care STAU bine la catedră, în oraș, evident, pe titularizări luate de 40 ani, fără perfecționări de 30 ani încoace, fără să aibă habar de utilizarea echipamentelor IT, dar…stau, fără jenă, că legea le permite, nu verifică nimeni competentele dumnealor. Și…nu, nu stau de dragul învățământului ci de dragul salariului, care, se poate chiar și cumula cu pensia. Pe un titular de 65+++ cu Gr I, se pot plăti 3 debutanți. De dragul profesiei și al dedicării, se poate face voluntariat. Cel puțin prin Arad, sunt catedre de cultură generală ocupate de titularii de 65+++, deși ar fi solicitanți tineri, cu duiumul. FSLI ar trebui sa găsească o portița legislativă și să solicite ministerului ca pensionarii ageri, sa ocupe doar posturile rămase după ultima etapă de mobilitate și nu ca titulari, așa cum era legea normală, până prin 2010-2011.