pod 1Podul peste Mureş între Pecica şi Sânpetru German, care face legătura dintre localităţile de pe cele două maluri ale râului, dar a cărui importanţă depăşeşte gra­ni­ţele ţării a fost inaugurat ieri. Construcţia podului, o dorinţă veche de zeci de ani a localnicilor din întreaga zonă este una dintre cele mai mari investiţii susţinute de Consiliul Judeţean Arad, alături de moderni­zarea drumurilor care continuă de la pod.
Podul care leagă Banatul de Crişana a fost inaugurat ieri, în prezenţa a sute de participanţi, autorităţi judeţene, locale şi localnici ai zonei. Prin construirea acestuia, distanţa dintre Pecica şi Sânpetru German s-a scurtat cu 38,45 kilometri, fiind de doar 8,45 kilometri, faţă de parcursul ocolitor Pecica – Arad – Felnac – Sânpetru German, în lungime de 46 de kilo­­- metri. „Am avut bucuria de a inaugura una dintre cele mai mari investiţii ale CJA de după Revoluţie. Este pentru prima dată în 100 de ani când se construieşte un pod peste râul Mureş, din fonduri locale! Este o realizare cu care mă mândresc şi care vine să completeze seria promisiunilor pe care le-am făcut către arădeni când am fost ales preşedinte de Consiliu Judeţean pentru prima dată. Dacă în perioada în care am fost senator am reuşit să atragem fonduri pentru podul de la Săvârşin şi pentru finalizarea punţii pietonale de la Conop, în mandatele mele de preşedinte al Consiliului Judeţean s-au construit podurile de la Bocsig şi, acum, de la Pecica, poduri care vin să întregească şi să «lege» judeţul peste cele două importante râuri: Mureş şi Criş. Contractul pentru execuţia podului a fost semnat în luna februarie 2011 şi, la nici doi ani am reuşit să finalizăm această investiţie, care înseamnă dezvoltare pentru întreaga zonă. Nu vorbim doar de legătura cu Pecica şi Sânpetru German, ci de legătura cu toate localităţile din Euroregiunea DKMT – Dunăre-Criş-Mureş-Tisa“, a susţinut Nicolae Ioţcu, preşedintele Consiliului Judeţean Arad. Lungimea podului de peste Mureş este de 616 metri, investiţia totală ridicându-se la o valoare de 28.953.715 de lei, bani alocaţi de CJA. „Podul are o lungime de 616 metri, nouă deschideri a 40 de metri. Este structură din beton armat şi are o lăţime de 13,85 metri“, Gheor­ghe Maxinan, administratorul firmei Teh­nodomus, constructorul podului.
Rampă de dezvoltare pentru zonă
Noul pod face legătura directă între Pecica şi localităţile de pe malul stâng al Mureşului: Zădăreni, Felnac, Sânpetru German, Secusigiu, Satu Mare şi în conti­nuare, spre localităţile din judeţul Timiş: Periam, Sânnicolaul Mare, Igriş, Cenad,  res­pectiv cu localităţile din aval pe malul drept al Mureşului: Semlac, Şeitin, Nădlac – pe DJ 709D. Importanţa strategică a acestui pod depăşeşte, graniţele ţării, fiind de referinţă în întreaga regiune, inclusiv în legăturile cu Ungaria şi Serbia, pentru dezvoltarea Regiunii Dunăre-Criş-Mureş-Tisa (DKMT). „Economia din această zonă, potenţialul economic mai exact, a reprezentat un factor determinant. Peste 45.000 de locuitori vor avea acces facil spre zonele industriale din Pecica şi Arad. Şi, de asemenea, reversul poate fi contabilizat. Preconizez că noi investitori vor veni în zona Secusigiu-Felnac, avizaţi de faptul că ar putea avea forţă de muncă inclusiv din zonele deja industrializate, cum ar fi Pecica sau Arad. Investiţia în podul rutier peste râul Mureş, pe DJ 709 E, este deosebit de importantă şi necesară pentru locuitorii de pe cele două maluri ale Mureşului, asigurând confort şi siguranţă în trafic. Nu trebuie neglijat nici argumentul enunţat anterior, faptul că prin scurtarea timpului de transport dintre localităţi, ce­re­- rea şi oferta de locuri de muncă devin mai atractive, contribuind la creşterea nivelului de trai”, a mai spus Nicolae Ioţcu.
Lucrarea face parte din strategia de dezvoltare pe care, conducerea CJA a elaborat-o în vederea dezvoltării zonei de sud a judeţului, aici fiind incluse şi o serie de alte proiecte, dintre care cel mai important este podul peste râul Mureş, pod care face legătura între Pecica şi Sânpetru German, comuna Secusigiu. „Pentru comuna Secusigiu, podul de peste Mureş în­seamnă dezvoltare, având în ve­dere că, noi am fost într-un con de umbră până acum, în care interesele economice nu au prea existat. Am aşteptat peste 100 de ani pentru a ni se îndeplini acest vis“,a spus primarul comunei Secusigiu, Ilie Cheşa.
CJA modernizează drumurile de legătură
Podul continuă cu construcţia celor două tronsoane de drum, primul, de la rampă, la Sânpetru German, pe DJ 709 E şi cel de-al doilea, de la rampă, la Pecica, investiţii susţinute din bugetul Consiliului Judeţean Arad. De asemenea, în perioada de folosinţă a podului, estimată la 120 de ani – tot atâta cât au aşteptat localnicii ca acesta să fie construit – impactul asupra mediului va fi benefic, întrucât emisiile de noxe şi praf vor fi reduse. Timpul de traversare a Mureşului se estimează să fie realizat în doar 35 de secunde, faţă de 30 de minute cât era până în acest moment, prin clasica veche metodă, cu bacul. „În acest moment, drumul de legătură în spre localitatea Sânpetru, pe malul sudic al Mureşului este realizat în proporţie de 85 la sută iar lucrările se vor încheia foarte repede. Drumul care va lega acest pod de DN 7, creând o adevărată Centură a Oraşului Pecica este în momentul de faţă în procedură de achiziţie. În această lună se va fina­liza achiziţia, iar în primăvară lucrările vor începe. Am convingerea că, în maxim patru luni de zile drumul va fi finalizat. Fondurile pentru drumul din Sudul Mureşului au fost alocate în totalitate de Consiliul Judeţean, aşa cum şi fondurile pentru Centura Oraşului Pecica vor fi tot din bugetul CJA. Pe malul înspre Pecica se circulă pe un drum de aproximativ un kilometru de legătură cu oraşul şi desigur, ne cerem scuze faţă de locuitori care vor suporta un timp trafic intens înspre DN 7, care va fi scos odată cu finalizarea lucrărilor la centură. Pe drumul din sudul Mureşului este o investiţie de şase milioane de lei, iar pentru partea de nord a Mureşului, suma alocată este tot de şase milioane, dar cu siguranţă, după licitaţie, suma la care se vor atribui lucrările va scădea“, a mai spus preşedintele CJA.
Povestea podului a început în secolul XIX când, în paralel cu creşterea cerinţelor de transport, a apărut necesitatea construirii unui pod peste Mureş la Pecica. Prima dată, elementele podului au fost confecţionate cu inscripţia „Pecica” în limba maghiară şi transportate la faţa locului. Singurii care s-au opus au fost marii gospodari, deoarece existenţa podului ar fi uşurat transportul produselor agricole din Banat la Pecica, ceea ce ar fi dus la scăderea preţului cerealelor de pe piaţa pecicană. În urma demersurilor acestora, din ordinul Vienei, podul a fost donat localităţii Lipova, unde a fost montat, iar Pecica a rămas cu podul plutitor. Profesorul pensionar de biologie, Ioan Moldovan, autor al volumului „Pecica şi Mureşul”, este sigur că, în ultimii 50 de ani a trecut râul cu compa de cel puţin 1.000 de ori, chiar şi de două ori pe săptămână.

Recomandările redacției