Conducerea Consiliului Judeţean Arad ne dă asigurări că anul 2018 a fost anul proiectelor europene. Instituția condusă de președintele Iustin Cionca a continuat, astfel, pe direcțiile definite prin strategia pe care a enunțat-o în anul 2016, atunci când echipa de conducere a Consiliului Judeţean Arad își prelua mandatul.

Este pentru prima dată în istoria Aradului când la Consiliul Județean a fost depus un număr atât de mare de proiecte de finanțare, majoritatea pentru accesarea fondurilor europene, și când sunt inițiate proiecte de asemenea anvergură în domeniile-cheie ale administrației publice arădene, infrastructură, sănătate publică, servicii sociale și cultură.

În implementarea acestor proiecte și-a dat concursul conducerea Consiliului Judeţean Arad, formată din președintele Iustin Cionca și vicepreședinții Sergiu Bîlcea și Claudia Boghicevici. Alături de consilierii județeni și de aparatul de specialitate din Consiliu, această conducere a demonstrat că are capacitatea să realizeze proiecte de interes strategic pentru dezvoltarea Aradului și în interesul arădenilor.

Chiar dacă Guvernul a tăiat din bugetul Consiliului Județean Arad peste 11 milioane de euro la începutul anului 2018 (iar din bugetul total al județului aprox. 45 de milioane de euro!) și astfel a determinat cel mai auster an din istoria recentă a investițiilor publice în dezvoltarea comunității locale, dublat de o Lege a Achizițiilor Publice care a blocat întreaga administrație din România, la nivelul Consiliului Judeţean Arad s-a muncit intens pentru ca anul 2018 să fie un an bun pentru arădeni.

Până în acest moment, au fost semnate sau sunt în curs de semnare proiecte în valoare de 100 de milioane de euro, și în evaluare proiecte de 50 de milioane de euro. Deci Consiliul Județean aduce din fonduri europene ceea ce a luat guvernul de la arădeni. Rata de absorbție a acestor fonduri pentru care a aplicat Consiliul Județean este de aproape 100%, de două ori mai mare decât media națională. Acesta este și motivul pentru care președintele Iustin Cionca a solicitat ca din fondurile europene alocate României, 50% să fie distribuite agențiilor regionale de dezvoltare și să fie accesibile administrațiilor locale, pentru că acestea accesează și cheltuiesc corect fiecare euro pus la dispoziție de Uniunea Europeană.

În 2018, Consiliul Județean Arad a abordat cu precădere proiectele pentru drumurile județene.

Obiectivul Consiliului Judeţean este modernizarea și reabilitarea a 300 km de drum județean, reprezentând 25% din totalul rețelei de drumuri județene ale Aradului. Pentru asta, a realizat proiecte în valoare de aprox. 100 de milioane de euro doar în acest domeniu.

Consiliul Judeţean Arad are patru surse de finanțare: Fondurile europene, Programul Național de Dezvoltare Locală, Credite bancare, Bugetul Consiliului Județean.

Consiliul judeţean a depus și proiecte în valoare de alte 32,5 de milioane de euro care nu au fost aprobate de Guvernul României, prin programul național de dezvoltare locală, unul dintre drumurile în cauză, pe care guvernul nu vrea să îl finanțeze, fiind Gurahonţ-Buteni.

În anul 2018 Consiliul Județean Arad a început lucrările pe următoarele tronsoane de drum:

Pâncota-Seleuș, Nădlac-Peregu Mare, Neudorf-limită de județ Timiș.

Pe tronsonul Arad-Zădăreni-Felnac-Secusigiu, a finalizat lucrările de reabilitare a drumului județean care leagă Aradul de județul Timiș și asigură un acces mai facil spre granița româno-sârbă.

Consiliul Județean Arad nu numai că nu fuge de proiectele europene, dar le și preferă. A transferat pe finanțare europeană un drum pentru care inițial a câștigat finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Locală, Nădab-Seleuș, fiindcă nu se teme de transparență și chiar își dorește o lucrare de bună calitate. În plus, finanțarea europeană este mai sigură. Să ne amintim numai că în anul 2011 Guvernul României aloca fonduri pentru reapararea drumului Arad – Șiria, iar în 2012 a retras banii și a abandonat drumul, în starea în care este și acum.

Pentru drumul județean Arad-Horia-Șiria-Galșa-Mâsca-Pîncota Consiliul Județean Arad a aplicat și câștigat un proiect european în valoare de 124 milioane lei cu TVA inclus. Din aceeași sumă reabilitează drumul județean Pîncota-Măderat-Târnova-Șilindia-Luguzău-Cuied-Buteni. Aceste două drumuri județene sunt incluse în cel mai amplu proiect de infrastructură rutieră a județului nostru, care va consta în modernizarea a 80 de km de drum către stațiunea Moneasa.

Consiliul Judeţean Arad va asigura legătura localităților din zona transfrontalieră la infrastructura TEN-T, degrevând punctul de frontieră Nădlac prin redistribuirea traficului transfrontalier către puncte de frontieră alternative, legând DN 79 cu punctul de frontieră Vărșand cu ocolirea orașului Chișineu-Criș prin modernizarea următoarelor drumuri: Curtici – Sânmartin; Sânmartin – Socodor; Socodor – Nădab; orașul Curtici va construi centura sud-nord a oraşului (7,296 km) legând zona industrială cu DN 79 şi cu punctul de trecere de frontieră Vărşand.

Consiliul Judeţean Arad modernizează drumul județean Sânpetru German-limită judeţ Timiș, drumul județean Pîncota-Seleuş și reabilitează drumul județean Nădab-Cintei-Zărand-Seleuş.

Modernizează și drumul județean Nădlac-Peregu Mare.

Ne dorim să construim un pod nou peste Mureș și să realizăm ultimul tronson din centura de Est a municipiului Arad, o lucrare de mare importanță pentru județul Arad, și prin care se va finaliza inelul de centură al municipiului Arad. Modernizăm drumul județean limită Județ Timiș-Cuveșdia-Lipova. Reabilităm drumul județean DN 79-Mișca-Vânători-Satu Nou- Apateu-Berechiu. Modernizăm drumul județean Dorobanţi-Macea şi modernizăm drumul județean Pecica-Turnu.

În octombrie 2017, în plenul Consiliului Judeţean, s-au votat indicatorii tehnico-economici pentru drumurile județene Sintea Mare-Şepreuş și Gurahonţ-Buteni, pe care le modernizăm dintr-un credit bancar”, a declarat președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca.

Prin Programul Național de Dezvoltare Locală Consiliul Județean va moderniza drumurile Sânmartin-Olari-Caporal Alexa și Bârsa-Moneasa-limită judeţ Bihor.

De asemenea, Consiliul Județean a solicitat firmelor care fac reparații pe drumurile județene să acorde garanții de până la 6 luni pentru plombare, în condițiile în care la preluarea mandatului președintelui Iustin Cionca garanțiile pe care le acordau erau de cel mult două săptămâni. Nu în ultimul rând, la drumurile județene modernizate, a impus creșterea garanției la 6-7 ani.

Recomandările redacției