Un raport alarmant al organizației Salvați Copiii arată că sistemul educațional din România se confruntă cu o criză profundă, în care sărăcia și inechitatea socială afectează grav performanțele școlare. Datele indică un nivel ridicat de abandon școlar, o scădere a calității educației și o dorință îngrijorătoare a elevilor de a părăsi țara pentru a-și căuta un viitor mai bun.
Abandonul școlar și discrepanțele rurale-urbane
În anul școlar 2022-2023, un sfert dintre tinerii de vârsta liceului, 25,03%, au renunțat la educație, un fenomen deosebit de grav în mediul rural, unde rata de părăsire timpurie a școlii a atins un uriaș 27,5%. Spre comparație, în marile orașe, această rată este de doar 3,3%, subliniind astfel discrepanțele majore dintre mediul rural și urban.
De asemenea, 16,6% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani au finalizat doar studiile gimnaziale, cel mai mare procent din ultimii șase ani. Această cifră reflectă lipsa de acces la oportunități educaționale și resurse esențiale, cum ar fi sprijinul pentru continuarea studiilor.
Performanțe școlare slabe și inegalități socioeconomice
Conform testelor internaționale PISA, aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la matematică (48,6%, față de media UE de 29,5%). Proporții similare se înregistrează și în domeniul științelor (44% față de media UE de 24,2%) și al lecturii (41,7% față de 26,2% media UE). Diferențele de performanță sunt strâns legate de statutul socioeconomic al elevilor, România fiind una dintre țările OCDE în care inegalitățile afectează cel mai mult performanțele educaționale. Variația de performanță datorată acestui factor a atins un nivel de 25,8%, față de media OCDE de 15,5%.
Elevii din mediul rural sunt mult mai vulnerabili la insucces școlar: procentul celor care obțin note sub 5 la Evaluarea Națională este de 2,5 ori mai mare în comparație cu elevii din mediul urban. Peste 15% dintre copiii care au început gimnaziul nu reușesc să termine clasa a VIII-a, adâncind astfel fenomenul de excluziune socială.
Violența și bullying-ul – probleme majore în școli
Studiul scoate în evidență și problema violenței în școli. Un procent îngrijorător de 5% dintre elevi afirmă că sunt bătuți de profesori atunci când greșesc, iar 22% spun că sunt jigniți. De asemenea, bullying-ul afectează grav mediul școlar, 82% dintre elevi afirmând că au fost martori ai acestui fenomen în școala lor, iar 49% declarând că au fost victime directe.
Exodul tinerilor – dorința de emigrare
Peste jumătate dintre elevii români (55,1%) își doresc să părăsească țara și să se stabilească în străinătate, în principal pentru oportunități educaționale mai bune și condiții de viață mai favorabile. Nemulțumirile legate de calitatea educației și lipsa perspectivelor de viitor în România alimentează această dorință. În același timp, un procent ridicat dintre elevi simt că ceea ce învață în școală nu le va fi de folos în viață, iar școala nu le dezvoltă pasiuni sau interese relevante pentru viitor.
Costurile ascunse ale educației gratuite
Un alt aspect care adâncește inegalitățile este costul educației. Deși în teorie educația este gratuită, părinții cheltuie sume considerabile pentru meditații sau alte forme de sprijin educațional. În mediul urban, aceste costuri sunt cu 30-40% mai mari decât în mediul rural, dar mulți părinți din mediul rural nu își permit deloc aceste cheltuieli. În 2021, o familie cheltuia în medie 2.500 de lei anual pentru meditații, o sumă pe care majoritatea părinților din zonele rurale nu și-o pot permite.
Soluții propuse pentru a combate criza educațională
Raportul Salvați Copiii vine și cu o serie de recomandări pentru a îmbunătăți accesul la educație și pentru a sprijini elevii din mediile defavorizate. Printre soluțiile propuse se numără:
– Extinderea programelor de tip „Școală după școală” și „O masă sănătoasă” în școlile din zonele sărace.
– Investiții în infrastructura școlară, inclusiv înființarea de creșe și grădinițe în mediul rural.
– Sprijin pentru profesorii din comunitățile dezavantajate, inclusiv stimulente financiare pentru a atrage cadre didactice performante.
– Parteneriate cu organizațiile non-guvernamentale care pot oferi soluții eficiente în comunitățile afectate de sărăcie.
Criza educațională din România necesită măsuri urgente și consistente pentru a reduce decalajele existente și pentru a asigura tuturor copiilor acces egal la o educație de calitate. Fără intervenții rapide, riscurile de marginalizare și excluziune socială vor continua să crească, afectând generațiile viitoare și viitorul țării.