Giganţii auto din Europa nu vor avea prea mult timp pentru a-şi restructura operaţiunile şi liniile de produse pentru a concura cu producătorii de automobile chinezi, iar tarifele mai rigide nu vor face nimic pentru a proteja starea de fapt, au declarat directori din industrie în timpul unui eveniment organizat de Reuters în această săptămână. Autorităţile europene de reglementare a comerţului de la Bruxelles au declarat că ar putea impune noi tarife vehiculelor electrice din China, pe baza rezultatelor unei investigaţii privind subvenţiile guvernului chinez. Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat că Europa va adopta o ”abordare personalizată” a anchetei sale şi că orice posibile taxe vor fi ”corespondente cu nivelul daunelor”. Acesta va informa producătorii chinezi de vehicule electrice care suportă tarife provizorii până pe 5 iunie. Dar directorii din industrie au spus că Bruxellesul nu poate împiedica impactul costurilor mai mici sale vehiculelor electrice fabricate de China asupra producătorilor auto europeni şi furnizorilor lor tradiţionali.
Producătorii de maşini chinezi, care deţin un avantaj de 30% sau mai mult faţă de rivalii europeni, au ocupat anul trecut 19% din piaţa de vehicule electrice din Europa, în creştere de la 16% în 2022, potrivit grupului Rhodium. „Şi fereastra se închide. Din punctul meu de vedere, avem doi sau trei ani. Dacă nu suntem rapizi… va fi foarte greu (pentru industria germană) să supravieţuim”, a declarat Thomas Schmall, membru al consiliului de administraţie la producătorul de automobile Volkswagen, la conferinţa Reuters Events Automotive de la München. „Astăzi, nu mai este dimensiunea cea care garantează supravieţuirea, ci viteza”, a spus el pentru Reuters. CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a spus că producătorii de maşini ”nu au prea mult timp” pentru a-şi ajusta afacerile şi depind de eliminarea ”haosului de reglementare şi a birocraţiilor pe care le avem în curtea noastră”.
Creşterea exporturilor chineze şi perspectiva fabricilor chineze în Europa îi forţează pe producătorii auto actuali de pe continent să exploreze parteneriate cu rivali de lungă durată, să exercite presiuni asupra furnizorilor pentru a reduce costurile şi să intensifice discuţiile cu sindicatele europene cu privire la viitorul fabricilor şi locurilor de muncă, au spus directorii. Unele dintre aceste tactici se poticnesc. Renault şi VW au renunţat săptămâna trecută la discuţiile pentru a dezvolta vehicule electrice cu costuri mai mici din cauza dezacordurilor cu privire la locul de fabricaţie al maşinilor.
Producătorii de automobile europeni se confruntă cu ”o formă de asimetrie competitivă” nu numai cu China, ci şi cu subvenţiile SUA pentru vehicule curate, a declarat pentru Reuters CEO-ul Renault, Luca de Meo, în marginea summitului VivaTech de la Paris. „În cele din urmă, cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să fii competitiv”. (sursa:news.ro)