Conform Asociației Pro Infrastructură, după 8 ani de contract, probabil că se va recepționa lotul 2a pe Simeria-Curtici, cei 42 kilometri de la Ghioroc/KM 614 la Bârzava. Calea ferată în sine a durat vreo 7 ani, „doar” 4 ani întârziere.
Pe secțiunea 2b Bârzava-Ilteu nu prea sunt șanse de recepție în 2025, deci se va duce probabil la 9 ani, ultimul blocaj fiind Cetatea Vărădia unde a ieșit de curând autorizația de construire. Palida consolare este deschiderea variantei prin tunelul Bătuța (Bârzava-Vărădia, 13 km). Aici viteza proiectată este 160 km/h dar în primii ani se va circula cu 120 km/h și cu restricții pe podurile peste Mureș.
Lotul 2c Ilteu-Gurasada nici nu intră în discuție pentru 2025, stadiul fiind 74% cu un tunel blocat la nivel geotehnic și altul neînceput. Nici secțiunea 3 Gurasada-Simeria (FCC) nu are șanse de recepție în 2025 dar putem spera la inaugurarea variantei Brănișca-Vețel (6 km) cu trei poduri peste Mureș, blocată ani de zile de situl arheologic Micia și de o linie electrică de înaltă tensiune nemutată în vreo 6 ani.
Per total, timpul de parcurs între Arad și Simeria (158 km) e așteptat să scadă în 2025 de la 2h28min la 2h12min, durată care ar putea fi atinsă după deschiderea variantei de traseu Bătuța.
Cele 8 tronsoane de modernizare de pe Cluj-Napoca-Oradea și Arad-Caransebeș ar putea să avanseze (mai mult) în 2025 în perspectiva termenului-limită al PNRR, 2026. Un astfel de progres, 28% fizic, am avut în 2024 pe sectorul „premiant” Aghireș-Poieni.
sursa: Pro Infrastructură