Chiar dacă unii mai vorbesc ”pe la colțuri”, nemulțumiți de ceea ce fac autoritățile locale din Lipova, orașul de pe Mureș nu a beneficiat niciodată de un număr atât de mare de proiecte, extrem de necesare pentru creșterea bunăstării cetățenilor.

La această oră Primăria are accesate foarte multe proiecte pe diverse programe, atât prin fonduri europene, cât și guvernamentale, o parte dintre acestea fiind deja finalizate, o parte aflându-se în derulare, iar o altă parte vor fi accesate în viitorul apropiat.
Amintim doar câteva: proiectul de reabilitare a Bisericii Ortodoxe din Lipova, reabilitarea Școlii Generale din Radna, reabilitarea Podului Vechi, reabilitarea fostei pieţe agroalimentare şi transformarea acestui spaţiu în zonă verde, modernizarea Stadionului Şoimii Lipova, reabilitarea fostei grădinițe cu program prelungit de pe strada Matei Corvin, dar și proiectul de introducere a gazului metan în oraș.
Am stat de vorbă cu Fabius Florin Pera, edilul orașului Lipova, care ne-a explicat, cu multă răbdare, cam ce se întâmplă, la ora actuală, în urbea pe care o conduce.

 

Domnule primar, spuneți-mi vă rog , ce înseamnă pentru dumneavoastră Lipova ?

”Ce înseamnă pentru orice om care a crescut aici și care în momentul în care ajunge sa aibă o functie ste o datorie de onoare

Pentru a ajuta pe cei de lângă care s-a ridicat și pentru a ajuta orașul în geberal. Asta înseamnă si pentru mine. Teoretic asta ar trebui să însemne pentru toată lumea”

 

 

   Amintiți, vă rog,  câteva dintre realizările dumneavoastră de când sunteți în fruntea orașului

”Este complicat să vorbim despre realizări când îți dorești multe. Bineînțeles că am încercat să continuăm toate proietele începute în mandatul precedent, de fostul primar și să accesăm cât mai multe surse de finanțare externe pe diferite axe, în vederea realizării cât mai multor obiective care pot fi finanțate din fonduri guvernamentale și europene”.

 

   Care este proiectul dumneavoastră de suflet?

”Lipova este proiectul meu de suflet. Și dacă aș fi mai precis, proiectul ”Apa- canal” pe Șoimoș. Deoarece este un proiect ambițios. Toți primarii au promis în campaniile electorale că vor rezolva problema și n-au rezolvat. Eu nu am promis dar în schimb voi încerca să o rezov și suntem aproape de a a rezolva problema asta”.

 

Care ar fi cel mai greu lucru prin care ați trecut de când sunteți în fruntea orașului?

”Ai de mine. O grămadă. Dar aș putea să concretizez și o să încerc să sintetizez puțin : birocrația

Perioada foarte lungă de la ideea de proiect și până la începerea efectivă a lucrărilor,  în aceasta perioadă evoluția prețurilor poate să fie fulminantă, să ne referim dar la perioada din  2019-2023. Odată cu debutul războiului din Ucraina prețurile au explodat. Diferența de când am depus studiul de fezabilitate 2020 și astăzi este fantastică. Și atunci te trezești în devizul general cu diferențe mari atât la materiale cât și la manoperă. Asta pe lângă lipsa de muncă calificată se simte peste tot, inclusiv la noi, la nivelul firmelor care lucrează acum la Lipova”.

Haideți să prezentăm, punctual, câteva dintre cele mai importante lucrări din Lipova și să explicăm cetățenilor de ce unele dintre acestea merg mai greu iar altele mai ușor

-Podul vechi

”La Pod e o întreagă poveste, odată cu constatea unor deficiențe la structura metalică ISC a  stopat lucrările s-a făcut reproiectarea, s-a atribuit lucrarea unui alt constructor, valoarea  e de patru ori mai mare,  acum suntem în faza de execuție.

În momentul de față în urma actualizării expertizei tehnice au apărut alte probleme care nu au putut fi văzute atunci în 2021, pentru că la momentul acela nu erau atâtea lucrăzri făcute. În momentul în care s-a dat jos betonul de pe trotuar s-au observat și alte deficiențe de la structura metalică. Unul dintre cele mai complicate proiecte este și acesta la podurile vechi și anume poduri cu structuri metalice pe nituri.

Proiectul nu a putut fi reabilitat pentru a fi pod rutier de aceea s-a optat pentru varianta pietonală. Acest pod nu poate susține o circulație rutieră.

Momentan lucrările sunt sistate până la finalizarea reproiectării. Doar ce am primit expertiza tehnică. Asta ne omoară. Perioadele lungi de așteptare pentru  aprobări și avizări, sunt timpi morți pentru noi”.

Biserica Ortodoxă din Lipova

”Biserica este aproape gata. Sunt lucrări la curtea exterioară momentan. Partea proastă este cofinanțarea și lucrările suplimentare și asta ne costă în plus, în jur de 1 milion jumate. Când s-a desfăcut turla s-a constatat că lemnăria a fost distrusă de fecalele de la porumbei și a trebuit refăcută. Aceste procedee ne-au costat foarte mult”.

Reabilitarea grădiniței  de pe strada Matei Corvin

”La grădiniță datorită evoluției prețurilor, ne-am trezit cu diferența de 2 mil de lei. De la studiu de faza până la execuție. A fost o greșeală a contructorului care actualmente se remediază pe cheltuiala acestuia. Au greșit puțin la fundație. Se repară acum și se va continua lucrarea.  Însă am prelungit durata de finalizare pentru că au apărut niște probleme independente și de contructor și de către proiectant. Eu sper să o vedem anul acesta în roșu. Consolidate pivnițele, subzidiri, ziduri refăcute”.

Introducerea rețelei de gaz

Au apărut în spațiul public tot felul de informații eronate. Toate localitățile vor avea gaz datorită Lipovei, asta pentru că  orașul este stațiune de interes local și legea obligă statu să furnzeze gaz la localități de genul astă. De magistrală se ocupă Trans Gaz și de distribuție se va ocupa fie firma care câștigă distribuția a gazului, fie UAT cu avantaje și dezavantaje.

Dar având oportunitatea de a depune proiect de distribuție pe Anghel Saligni am profitat. Dar în momentul în care am pregătit documentația am constatat că nu avem nomenclator stradal, n- am avut niciodată , am făcut nomenclator, am constat că nu avem străzi intabulate, am făcut-o și pe asta, nu am avut nici ridicări topo, tevile de gaz nu pot veni prin aer. Acum am finalizat aproape toate lucrărie, suntem la studiu de fezabilitate si suntem aproape de a obținerea vizei.

Am fost informați de către proiectant că nu avem studiile geo. Acum avem documentele. 144 milioane costă lucrarea. Nu poate fi finalizată în aceeași perioadă cum ar fi pentru 10 milioane.

Dar gazul va ajunge în Lipova, foarte clar va ajunge”.

 

Statiunea Băile Lipova

”În momentul de față mai există doar secția recuperare. Nu acuz pe nimeni, pentru ca la data la care au fost înstrăinate obiectivele din stațiune sunt convins că nu erau atâtea oportunități financiare la nivel de UAT-uri. Nu acuz dar nici nu disculp. Ceea ce s-a întâmplat pe porțiuni a distrus circuitul. Tot ce înseamnă obiective din băile Lipova s-au instrăinat. Logic ar fi ca pentru a nu se dărâma să faci ceva să le pui în valoare. Nemaiavând spații de cazare nu ai mai putut face nici bază de tratament. Am încercat o colaborare dar sunt multe private și e destul de complicat . E nevoie de o investiție foarte serioasă. Ne dorim o formă de organizare ca să accesăm proiecte pe turism în regiune”.

 

Lucrări la fosta Piață

”Se lucrează la fosta piață, structurile metalice care sunt montate n-au putut fi confecționate în două zile și acum se lucrează la finalizarea structurii metalice.

Până în 31 decembrie am primit garanția de la constructor că se va finaliza lucrarea”.

Asfaltare străzi

” Lucrările de asfaltare a străzilor din oraș sunt în desfășurare. Până la momentul de față au fost finalizate 7 străzi. Acum se lucrează la Timișorii și Viilor. Cea mai grea lucrare a fost Timișorii, pentru că drumul nu a avut fundație deloc. Nu a avut nici o formă de rezistență, nici gurile de canal nu se mai vedeau, pentru că a fost turnat strat  de asfalt peste ele. A fost nenorocire”.

Cum rezolvăm problema câinilor fără stapân din oraș?

”Este o problemă națională. Ce putem noi legal să facem ca și UAT, avem o listă de măsuri. Noi avem serviciul public de gestionarea a câinilor fără stăpân doar că se vor impune taxe care nu vor fi chiar modice.

Un adăpost trebuie să fie dimensionat la un necesar efectiv rulat. Dupa aceea trebuie să avem boxele cu o anumită dimensiune pentru talie vârstă, toate autorizațiile de mediu, tot ce înseamnă sanitar-veterinar. Eu văd o rezolvare dacă vom fi ajutați în microciparea câinilor cu stăpân, pentru a vedea dacă sunt eliberați voluntar pe spațiu public și o campanie de sterilizare, dar asta  nu ai cum să o faci decât pe animale microcipate, pentru că ei trebuie introduși într-un registru. Am vorbit cu un ONG care se ocupă de acest lucru, dar ei impun un medic care cere 50 de lei pentru o microcipare, la 1.000 de câini se ajunge la sume mari de bani.

Se discută despre  un cadru legislativ care să faciliteaze obligativitatea acestor lucruri.

Problema este că sunt și importuri din alte zone”.

Cetatea Șoimoș

”Cetatea  fost 10 ani în administrarea CJ.

Am primit o informare de la CJ prin care se spunea ”ne dați cetatea în proprietate pentru accesare de fonduri europene”, eu nu pot să inițiez un proiect de hotărâre prin care să cedez, în proprietatea cuiva indiferent că-i spune Consilul Județean, emblema orașului, nu am cum să fac așa ceva. Și atunci vom încerca pe toate căile, inclusiv pe ceea ce vrem să facem din punct de vedere al turismului, să încercăm să atragem fonduri pentru a o pune în valoare, chiar dacă nu o reconstrucție cum am visat noi.

Avem cetăți în țară de o valoare mult mai mare pentru Ministerul Culturii, cetatea Șoimoș are o valoare inestimabilă pentru noi, dar ministerul are în vedere o prioritizare, care să intre primele la reabilitare.

În prima fază vrem să o punem în valoare, apoi să găsim surse de finanțare, dar eu cu orice risc nu voi ceda emblema orașului”.

Dacă ați mai fi votat primar, într- un nou mandat, ați gestiona lucrurile altfel ?

”E greu de spus. Ai tot timpul de învățat și tot timpul trebuie să te perfecționezi. Poate că unele lucruri nu le-am mai face la fel. Poate că le-aș face mai bine. Dar sută la sută avem toți de învățat. Si dacă știi mai bine faci lucruile să funcționeze mai bine sau ai șanse mai mari să le faci să funcționeze mai bine”.

 Dacă ar veni un străin în oraș și v-ar ruga să îl duceți în locul dumneavoastră de suflet, care ar fi acela ?

”Basilica Maria Radna, unde chiar este un loc foarte important, nu numai pentru lipova ci și la nivel național. Numai că noi uităm să punem preț pe ceea ce înseamnă spiritualitatea. Mare parte din noi nu am fost educați în partea asta și de aici ni se trag consecințe destul de grave. Și asta puttem să vedem și pe stradă mai ales în orașele mari. Când dispare conștiința, dispare cam tot”.

Ca orice ales local, sunteți  lăudat dar și criticat. Cum comentați?

”Eu prefer să fiu criticat decât să fiu lăudat. Lucrurile pe care le fac bine le văd și eu.

Critica ar trebui să fie un imbold pentru a face lucrurile mai bine, pentru a te perfectiona, pentru a te ține viu, asta ar trebui să fie critica.

Și este un segment care mă ține viu”.

 

 

Recomandările redacției