Consiliul Județean Arad face publice detalii din proiectul drumului expres Arad-Oradea, aflat în acest moment la faza documentației pentru licitația atribuirii lucrărilor de construcții.

Se estimează că următoarele etape vor fi realizate până la finele anului 2023: adoptarea Hotărârii de Guvern privind exproprierea terenurilor și emiterea deciziei de expropriere;  realizarea Auditului de Siguranță Rutieră și  lansarea procedurilor de achiziție pentru atribuirea contractelor de execuție pe cele trei sectoare: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu-Criș și Chișineu-Criș – Arad.

„Desemnarea ofertelor câștigătoare și semnarea contractelor de execuție sunt estimate că se vor realiza în primăvara anului 2024. De această dată, Consiliul Județean Arad prezintă principalele noduri rutiere prin care arădenii din județ vor avea acces la drumul expres. De asemenea, sunt și detalii referitoare la spațiile tehnice care vor deservi zonele de parcare”, a declarat Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad.

Pe unde va trece drumul expres

Pe teritoriul județului Arad, dinspre Bihor, drumul expres începe în partea de vest a localităților Zerind și Iermata Neagră și se desfășoară spre sud printre localitățile Chișineu-Criș și Socodor. Traseul drumului expres continuă în lungul DN79, pe partea de vest a localităților Nădab, Șimand și Zimandu Nou. În continuare, drumul expres ocolește Municipiul Arad pe partea de nord-vest și face joncțiunea cu Varianta de Ocolire Arad la nivel de autostradă în nodul rutier proiectat la intersecția Variantei de Ocolire cu DN 7. Pe teritoriul județului Bihor, drumul expres Arad-Oradea începe din sud-estul localității Oradea, din drumul de legătura „Centura Oradea-Autostrada A3”, aflat în faza de execuție, și se desfășoară spre sud, ocolind localitatea Livada de Bihor pe partea de est. Traseul drumului expres continuă în lungul căii ferate Oradea-Arad, pe partea de vest a localităților Nojorid, Gepiu și pe partea de est a localității Inand. În continuare, drumul expres ocolește localitatea Salonta pe partea de est și revine pe partea de vest a căii ferate Oradea-Arad și a DN 79, la vest de localitățile Ciumeghiu și Avram Iancu. Lungimea traseului drumului expres Arad-Oradea este de 120,470 km.

Unde vom putea urca pe drumul expres

Ca noduri rutiere în județul Arad, drumul expres are prevăzute șase urcări-coborâri, pe cei aprox. 60 km ai traseului în județul nostru. Două dintre ele sunt în municipiu, celelalte în județ.

Aceste noduri rutiere sunt:

  1. Intersecția cu urcarea pe autostradă. Nodul rutier Varianta de Ocolire Arad – DN7 va fi situat la kilometrul 119+873 la intersecția cu drumul național DN 7. Drumul național DN 7 va fi relocat astfel încât supratraversează Drumul Expres Arad– Oradea la km 119+873. La minim 150 m de rampa pasajului vor fi amplasate sensuri giratorii pentru a permite accesul pe toate direcțiile de mers.
  2. Urcarea din zona industrială Arad Vest. Nodul rutier DJ 709C (Arad-Iratoș) și Drumul de legătură cu zona industriala Arad Vest (strada 2) va fi situat la kilometrul 114+436 la intersecția cu drumul județean DJ 709C. Nodul va fi de tip „trompetă” iar accesul spre și dinspre nodul rutier pe drumul expres se va realiza printr-un sens giratoriu amenajat pe drumul județean DJ 709C și viitorul drum Arad – Zona Industrială Vest.
  3. Nod rutier Șofronea-Curtici. Nodul rutier DJ 709B (Arad-Șofronea) va fi un nod rutier de tip B. Pe drumul județean DJ 709B se vor realiza doua sensuri giratorii. La această intersecție dintre drumul expres Arad-Oradea și drumul județean DJ 709B, drumul expres va supratraversa drumul județean în dreptul km 109+820.
  4. Nod rutier Varianta de Ocolire Arad Nord. Nodul rutier Varianta de Ocolire Arad-Nord va fi situat la kilometrul 106+736 la intersecția cu drumul național DN 79. Nodul va fi de tip „trompetă” iar accesul spre și dinspre nodul rutier pe drumul expres se va realiza printr-un sens giratoriu amenajat pe drumul național DN79 Arad-Oradea. Varianta de ocolire Arad-Nord va fi construită de Consiliul Județean Arad.
  5. Nod rutier Curtici-Șimand. Nodul rutier DJ 792C va fi situat la kilometrul 94+246 la intersecția cu drumul județean DJ 792C (Curtici-Sântana). Drumul județean DJ 792C va fi relocat astfel încât supratraversează Drumul Expres Arad – Oradea la km 94+246. La minim 150 m de rampa pasajului vor fi amplasate sensuri giratorii pentru a permite accesul pe toate direcțiile de mers.
  6. Nod rutier Chișineu-Criș. Nodul rutier Chișineu-Criș va fi situat la kilometrul 73+524 la intersecția cu drumul național DN 79A si DN 79. Nodul se va realiza denivelat, drumul expres supratraversând drumul național DN 79A. Accesul spre și dinspre nodul rutier pe drumul expres se va realiza printr-un sens giratoriu ovoidal amenajat pe drumul național DN 79A și un sens giratoriu amenajat la intersecția cu drumul național DN 79.

Dotările drumului expres

Dotările drumului expres pe raza județului Arad pot fi grupate în două tipuri, în funcție de caracteristicile funcționale ale spațiului:

* Parcări și spații pentru servicii (P și S) – vor fi trei pe raza județului Arad (în zona Chișineu-Criș, în zona Curtici și în zona municipiului Arad);

* Centre de Întreținere și Coordonare (CIC), centre de întreținere (CI) și puncte de sprijin pentru întreținere – vor fi două în județul Arad, la Șofronea-Curtici și Chișineu-Criș;

* De asemenea, la limita județului Arad va exista și un punct de sprijin pentru întreținerea mașinilor, adiacent nodului rutier cu drumul național Arad-Oradea.

Toate spațiile de servicii, centrele de întreținere și punctul de sprijin vor fi prevăzute cu sistem de iluminat public/ panouri fotovoltaice, cu spații de parcare, utilități, clădiri administrative, ateliere, depozite și stații de încărcare mașini electrice.

În parcări sunt prevăzute  toalete, utilități specifice, spații de parcare, de odihnă, platforme pentru amenajări comerciale, platforme de cântărire.

Date tehnice

Drumul Expres Arad-Oradea este un obiectiv de investiții  introdus ca o prioritate în POT 2023 – 2028 și în Master Planul General de Transport.

Proiectul este în concordanță cu Obiectivul Tematic 7 al Fondurilor Structurale Europene: „Promovarea sistemelor de transport durabile și eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor rețelelor majore”. Proiectul răspunde priorității de investiții din Cadrul Strategic Comun: „Sprijinirea unui coridor european unic al transporturilor multimodale prin investiții în rețeaua TEN-T”.

Proiectul este rezultatul unui parteneriat între C.N.A.I.R.-S.A și autoritățile locale Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Primăria Arad.

  • Profu spune:

    Mi se pare curios că drumul expres este mai lung decât drumul național, care trece prin localități.

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției