Ediția 2025 a unuia dintre cele mai îndrăgite proiecte ale Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad – Luna plină de teatru – se încheie la finalul acestei săptămâni cu două producții ale Teatrului de Nord Satu Mare (Trupa „Mihai Raicu”)
Astfel, sâmbătă, 15 februarie, de la ora 19.00, sala mare a TCISA găzduiește Metamorfoze – un spectacol pus la cale de trupa Fără Zahăr.
„Ideea spectacolului Metamorfoze are la bază transformarea lui Gregor Samsa în gândac. Decât să mă târăsc ca om / Mai bine-aşa, gândac de pom / De bălegar sau de pământ / Da’ chiar aşa, de care sunt? Căutându-și noua identitate, și o explicație pentru transformarea sa, Gregor nimerește într-un grup al metamorfozaţilor, unii deveniţi gândaci de mai de mult, alţii aflaţi încă într-o fază tranzitorie în ce priveşte acceptarea noii condiţii. Dar pentru asta există grupurile de suport. Mereu cu frica unei dezinsecţii inopinate, dar cu mare nevoie de socializare, gângăniile îşi prezintă, pe rând, povestea de viaţă. În final, Gregor nu reuşeşte să se identifice cu o specie de gândac anume, dar se identifică cu ceva mult mai important, cu un grup care îl acceptă şi în cadrul căruia îşi găseşte noua familie.”– spun creatorii spectacolului
„Plin de culoare și de ghidușie, deși cu un subtext nu întotdeauna ușurel, a fost Metamorfoze, „spectacol concert pus la cale de trupa Fără Zahăr”, pe versurile lui Bobi Dumitraș și în regia muzicală a lui Bobo Burlăcianu (Teatrul de Nord Satu Mare, trupa „Mihai Raicu”). Într-o filiație liberă după povestirea kafkiană omonimă, montarea prezintă, într-o succesiune de „micro-recitaluri”, povești de transformare ale unor gângănii cu evidente trăsături caracteriale antropomorfe. Tonul general este unul de ludic pur și dur, cu exhibiționisme și pusee de personalitate ale protagoniștilor, cu ironii reciproce și înțepături între diversele clase, categorii și grupe de insecte. Un insectar al regnului uman, se poate extrapola, dar în litotă. O poveste savuroasă, amuzantă, rafinată, vie, proaspătă și deloc facilă.” (scrie Claudiu Groza în revista Tribuna)
Montarea, a cărei regie muzicală îi aparține lui Bobi Burlăcianu, îi are în distribuție pe: Andrei Stan, Sergiu Tăbăcaru, Cristian But, Andreea Mocan, Roxana Fânață, Dana Moisuc, Vlad Mureșan, Andrei Gîjulete, Romul Moruțan, Raluca Mara, Ioana Cheregi și Cătălin Mareș. Versurile îi aparțin lui Bobi Dumitraș, în vreme ce de mișcarea scenică s-a ocupat Roxana Fânață.
O zi mai târziu, în 16 februarie, tot de la ora 19.00, sala mare găzduiește un spectacol semnat de maestrul Gigi Căciuleanu: La Vie En Rose. Un demers artistic care îi aduce pe aceeași scenă pe: Roxana Fânață, Andrei Gîjulete, Ioana Cheregi, Andrei Stan, Dorina Nemeș, Bianco Erdei, Raluca Mara, Vlad Mureșan, Anette Marka și Sergiu Tăbăcaru
„La Vie En Rose este un spectacol gândit ca un dans amoros prin excelență. Cuplul este văzut ca un singur personaj format din două entități. Chiar dacă de fapt, uneori, nu este vorba decât de solitudini, cuplate la voia hazardului. Duse de același val. Legate între ele de dinamica câte unui firicel de melodie. De câteva note pe care le-ar auzi doar trecând din întâmplare pe lângă o fereastră deschisă, interferând astfel, cu secretul vreunei alte intimități. Ca și în viață cuplurile se fac și se desfac necontenit. Pe un montaj muzical reunind teme din epoca de aur a șansonetei franceze, „La Vie En Rose” s-ar putea defini ca un dans al amanților. În răstimpul căruia „dansActorii” trăiesc din plin muzica unui vesel (sau trist) Paris. Cine are în vedere „viața în roz”, are în minte implicit și opusul acesteia: „griul cotidian”. Cu, bineînțeles, ca și în cazul culorii roz, nuanțele acestuia. O relație se formează. O alta se destramă. Partenerii se comportă ca fiind „în mâna” celuilalt, prinși cu toții în „pânza de păianjen” a unui permanent joc de întâlniri și/sau despărțiri amoroase.”(spune Gigi Căciuleanu)
Decorul spectacolului poartă semnătura lui Cristian Gătina, iar costumele – cea a Annei Szabó. Asistent de regie este Tudor Dreve.