A fost inaugurată cu surle şi trâmbiţe, s-au cheltuit milioane de bani europeni pentru modernizarea sa, traficul a fost paralizat pe mai multe străzi, iar circulaţia tramvaielor a fost îngreunată din cauza lucrărilor.

Lucrările au început exact acum nouă ani şi au durat aproximativ trei ani de zile, timp în care arădenii au avut răbdare pentru că ştiau că vor avea parte de un centru vechi complet reabilitat, cu străzi moderne, practicabile şi că mizeria în care au trăit până atunci va deveni istorie. A fost, într-adevăr, de vis atunci când lucrările s-au încheiat. Numai că, după doar şase ani, zona arată aproape cum a fost înainte, iar istoria se întoarce. Dalele sar în urma autovehicolelor, şoselele au gropi în care dacă intri cu maşina nu mai ai nici o şansă să poţi ieşi, străzile nu sunt întreţinute, ceea ce te duce cu gândul la întrebarea dacă nu cumva lucrările au fost făcute de mântuială?

Proiectul, care a prins contur în 2010, a cuprins trei obiective mari – reabilitarea muzeului Preparandiei, reabilitarea infrastructurii rutiere pe 12 străzi (refacerea reţelelor edilitare – apă şi canalizare, refacerea trotuarelor, a carosabilului şi a spaţiilor verzi) şi reabilitarea podului Traian.

Un număr record de 150 de muncitori au lucrat la întregul proiect de reabilitare a centrului vechi istoric al Aradului.

Pentru prima dată în istoria lucrărilor de infrastructură a Aradului, garanţia oferită de executant şi cuprinsă în proiect a fost de zece ani. Iată însă că realitatea este cu totul alta, iar după doar şase ani străzile au nevoie de o reabilitare rapidă. În patru ani, dacă nu se intervine, şoselele devin impracticabile.

Arădenii s-au putut bucura foarte puţin de investiţia de 58.782.037 lei care a constituit întregul proiect al „Reabilitării Centrului Istoric Vechi al Municipiului Arad”.

Proiectul a cuprins restaurarea clădirii Preparandiei, pentru realizarea muzeului tematic al Preparandiei române, reabilitarea sistemului rutier din zonă adiacentă şi a utilităţilor conexe: reţele canalizare, alimentare cu apă, iluminat public şi reabilitarea Podului Traian, monument istoric. Investiţia a fost finanţată în proporţie de 85% din fonduri europene nerambursabile.

Clădirea Preparandiei a beneficiat de lucrări majore. Intervenţiile au avut scopul protejării şi sprijinirii structurii, care era vizibil degradată. Valoarea lucrărilor pentru clădirea Preparandiei a atins suma de 880.000 lei, însă proiectul nu a fost dus până la capăt, muzeul fiind mai mult cu uşile închise. Prea puţine proiecte şi acelea lipsite de anvergură, au făcut ca muzeul Preparandiei să fie mai mult închis decât deschis.

Străzile cuprinse în proiectul „Reabilitarea Centrului Istoric Vechi al municipiului Arad”, Preparandiei, Mucius Sceavola, Malul Mureşului, Patria, Cuza Vodă, Florilor, Heim Domokos, Dornei, Paul Chinezul şi Cozia au beneficiat de importante lucrări edilitare: canalizări pluviale, menajere şi alimentare cu apă potabilă, modernizarea şi reabilitarea carosabilului, trotuarelor, inclusiv amenajare de spaţii verzi. Străzile Preparandiei, Dornei şi Mucius Scaevola s-au şi pavat.

Valoarea lucrărilor de reabilitare a străzilor cuprinse în proiectul Centrul istoric vechi a fost în valoare de 14 milioane lei.

Strada Dornei, la fel de afectată

 

Trotuarele sunt și ele distruse

 

Din unele gropi nu se mai poate ieși

 

Șoferii fac slalom printre gropi

 

Nici Cuza Vodă nu arată prea bine

 

Groapa de pe Cuza Vodă are o vechime de vreo doi ani

 

Strada Preparandiei parcă a fost bombardată

 

Șoferii sunt condamnați

Recomandările redacției