Autoturismele ecologice au ajuns, în România, la o cotă de piaţă de 20,4%, la finele primelor patru luni din 2023, în timp ce înmatriculările pe acest segment au crescut cu 29,4%, faţă de intervalul similar din 2022, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).Statistica oficială relevă faptul că autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au depăşit cu 7,1% cota de piaţă deţinută de motoarele diesel, la patru luni.În această marjă, autoturismele full electrice deţin o cotă de 8,7% din piaţă, în perioada analizată, faţă de anul 2022 când reprezentau 7,9%. Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2023, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+29,4%), comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, se remarcă majorare la autoturismele 100% electrice (+36,8%) şi la cele plug-in hybrid (+43,1%).De asemenea, autoturismele full electrice menţin trendul crescător al anului anterior, iar în luna aprilie a acestui an au ajuns la o creştere de 6,4% faţă de luna similară a anului trecut, în timp ce la nivelul celor patru luni din acest an, la un salt de 36,8%.În plus, maşinile plug-in se află pe un trend crescător, cu o creştere de 87,8%, de la un an la altul, respectiv de 43,1% faţă de primele patru luni din anul 2022.Totodată, înregistrările de autoturisme full hybrid au crescut cu 17,3%, la finele lunii aprilie 2023, faţă de primele patru luni ale anului anterior, însă au scăzut cu 2,3% în aprilie anul curent vs aprilie 2022.Potrivit sursei citate, în topul primelor cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice se află Dacia Spring – cu 1.865 de unităţi şi o creştere de 27,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Renault Megane (292 de unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022), Tesla Model Y (289 de unităţi, +542,2%), Volkswagen e-UP! (221 de unităţi, +132,6%) şi Tesla Model 3 (208 unităţi, -11,5%).În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, cel mai comercializat model este Ford Kuga – cu 290 de unităţi (+143,7% faţă de primele patru luni din 2022), după care urmează Mercedes Benz GLE (114 unităţi, +18,8%), Mazda CX 60 (110 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022), Renault Captur (109 unităţi, +55,7%) şi Mercedes Benz GLC (81 de unităţi, 2,5%).În plus, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din Top 3 Toyota Corolla (571 de unităţi, -7,5% faţă de 2022), Toyota Yaris (487 de unităţi, +68,5%) şi Toyota RAV4 (475 de unităţi, +18,8%).La nivel general, în România, înmatriculările de autoturisme noi au crescut, în primele patru luni ale acestui an, cu 25,1% faţă de 2022. Datele APIA evidenţiază faptul că autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna aprilie 2023, un volum de 9.736 de unităţi, cu 16,3% mai mult decât în luna similară din 2022.În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele patru luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 1,4% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 66,3%. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel raportează o scădere de 2% şi deţin o cotă de 13,3% din total. (sursa: Agerpres)

Recomandările redacției