Acum ultima găselniță a Uniunii Europene este Green Deal sau, dacă  vreți, Noua ordine climatică. România, ca de obicei, este prinsă cu …pantalonii în vine. Așa că de aici și până la zero emisii de carbon este cale lungă. Pentru că da, asta este ținta, iar Ursula Von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat că acest obiectiv „este similar primului pas făcut de om pe Lună”. Așadar energii regenerabile, agricultură ecologică, reducerea emisiilor de carbon. În România și  autovehiculele, mai ales cele vechi, fac parte, însumate, din categoria marilor poluatori. O soluție ar fi și introducerea autovehiculelor electrice și dezvoltarea transportului public. Dar una este dorința și alta este relitatea. Cum stăm? La acest moment avem în România mai bine  de opt milioane de autovehicule. Dintre acestea, imensa majoritate sunt, cum altfel, maşini la mâna a doua. Însă la o socoteală şi mai amănunţită, 2,3 milioane de  unităţi au vechimea cuprinsă între 11 şi 15 ani, iar 1, 87 milioane au vechimea între 16 şi 20 de ani, iar 790.000 de unităţi au vârsta mai mare de 20 de ani. Asta înseamnă că aproape trei sferturi din parcul auto din România este mult prea vechi. Adică, aproape trei din patru mașini dintre români. Pe lângă poluarea imensă, o maşină de 500 de euro implică şi alte pericole potenţiale: cum ar fi un sistem de direcţie sau de frânare nesigur, care ar putea ceda în orice clipă. Or, foarte multe dintre accidentele cu victime sau cu răniri foarte grave, care necesită îngrijiri medicale şi tratamente costisitoare, au la origine maşini care sunt destul de vechi. Ultima statistică arată că în județul Arad erau înmatriculate  208.000 de autovehicule, dintre care  165.000 erau autoturisme. Cam o mașină la trei locuitori. Anul trecut în primul semestru, s-au înmatriculat un număr de  9.510 autoturisme. La nivel național, în perioada de referință s-au înmatriculat aproape 280.000 de autoturisme, astfel că Aradul reprezintă circa 3,4% din totalul mașinilor nou înscrise în prima jumătate a anului curent. Numărul acestora, la nivel național, la data de 30 iunie 2019, a crescut cu 8.347 față de 30 iunie 2018, atunci când erau înmatriculate 147.577 de autoturisme. La nivel național, 2,3% din totalul mijloacelor de transport înmatriculate în prima jumătate a lui 2019, au fost cu motoare hibride și electrice, adică una din 41 de mașini. Asta în timp ce în județul Arad, procentul mașinilor hibride și electrice nou înmatriculate, în aceeași perioadă, reprezintă doar 0,56% din totalul înscrierilor. Adică una din 200 de unități. Oricum însă, în final va trebui  să schimbăm radical parcul auto.

Viitorul sună bine, dar prezentul e dezastruos

 Unde vom  arunca, cum vom neutraliza autovehiculele second hand de acum și cum vom rezolva toate celelalte chestiuni, mai mult sau mai puțin administrative, rămâne de văzut. Totuşi, trebuie să admitem că acum, o maşină electrică  este o investiţie peste posibilităţile unui om cu venit chiar mediu. Cert este că aproape jumătate dintre mașinile care circulă acum în România sunt mai vechi de 15 ani.  În schimb suntem poluatori de  primă clasă…  Ceea ce este un risc imens, nu doar pentru mediu, ci și  pentru siguranța circulației și integritatea fizică imediată a oamenilor.

Oricum viitorul transporturilor pare, cel puțin acum… electric. Totuși, până la Green Deal și primul pas pe Lună, se vede că Europa întreagă nu este în stare să gestioneze problema Coronavirus. Iar în altă ordine de idei, Europa „contribuie” la poluarea globală cam cu o zecime. Marii poluatori nu sunt pe continentul nostru. Așa că, chiar dacă să presupunem că va fi redusă drastic poluarea, oricum reducerea va fi dintr-o zecime, nu dintr-un întreg. Revenind la …vechiturile noastre, este evident că parcul auto, în general, este mult prea uzat. Oricum am suci însă lucrurile, în final va veni nota de plată. Care este de presupus că va fi foarte usturătoare.

Recomandările redacției