În data de 05.11.2024, la solicitarea unităților de învățământ, Direcția Generală Poliția Locală Arad a continuat activitatea de susținere demarată în 24.10.2024, în scopul prevenirii, respectiv reducerii abandonului școlar. În acest sens, după comunicarea listelor ce conțin 39 elevi care absentează frecvent, transmise de patru școli, polițiștii locali au vizitat la domiciliu elevii care nu frecventează cursurile.
Astfel, polițiștii locali din cadrul Serviciului Evidența Persoanelor au acționat alături de colegii din cadrul Serviciului Ordine Publică și Supraveghere Comunitară, notificând părinților elevilor aflați în risc de abandon școlar din cauza absențelor crescute la ore, obligația de a lua măsuri pentru școlarizarea copiilor minori, pe durata învățământului obligatoriu, conform prevederilor Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023.
În acest sens, se aduce la cunoștința acestora faptul că încălcarea dispozițiilor prevăzute de actul normativ menționat, din culpa părintelui sau a reprezentantului legal, în sensul interzicerii participării beneficiarului direct la programul școlar, constituie contravenție sancționabilă, informându-se, totodată, părinții, referitor la aplicarea prevederii și în cazul refuzului semnării contractului educațional prevăzut la art. 14 alin. (4) din același act normativ.
Prin aceste demersuri de conștientizare, Poliția Locală vine inclusiv în sprijinul părinților și a reprezentanților legali, familiarizați cu prezența polițiștilor locali de ordine publică, o dată cu începerea școlii, atât dimineața la începerea cursurilor, cât și la terminarea orelor, la unitățile școlare și în proximitatea acestora, pentru a contribui la buna desfășurare a deplasării elevilor către locațiile unde învață ori locuiesc.
Menționăm că privarea de educație aduce în mod cert mai târziu consecințe negative, obligând tinerii și adulții la “alegerea” de a munci la negru sau „cu ziua”, fără a mai avea posibilitatea de a se angaja cu carte de muncă ori pe termen lung. De asemenea generează excluziune socială și sărăcie.
Riscul părăsirii școlii crește în cazul copiilor ai căror părinți, cu un nivel redus de educație, nu pot să îi sprijine în efectuarea temelor, alte motive fiind dezinteresul părinților, conflicte familiale, mariajul timpuriu în cazul familiilor de etnie romă, modelul educațional greșit oferit de frați mai mari ce au renunțat la școală, anturajul de calitate îndoielnică și nu în ultimul rând, criza costului vieții care afectează semnificativ categoriile sociale vulnerabile.
Precizăm faptul că DGPL Arad va colabora în permanență cu unitățile școlare și vizitele la domiciliul copiilor vor continua pe tot parcursul anului școlar, în scopul depistării problemelor timpurii de alfabetizare, respectiv reducerii numărului elevilor care renunță la studii înainte de absolvirea învățământului secundar superior.