lift paginaPericol public: majoritatea lifturilor sunt ieşite din garanţie, iar locatarii nu au bani să le schimbe
Ziarul nostru a tras, de-a lungul timpului, mai multe semnale de alarmă cu privire la situaţia lifturilor din municipiu. Asta, în condiţiile în care reprezentanţii Uniunii Locale a Asociaţiilor Locative Arad (ULALA) susţin că majoritatea ascensoarelor sunt ieşite din garanţie, punând în pericol siguranţa celor care le folosesc. Potrivit lui Vasile Arion, prim-vicepreşedintele ULALA, în astfel de cazuri nu se mai acordă autorizaţie de funcţionare, dar cu toate acestea lifturile sunt folosite în continuare. „Majoritatea lifturilor sunt vechi. Blocurile din municipiu sunt construite în perioada anilor ´70 – ´80, astfel încât cele mai multe dintre lifturi au început să iasă din perioada de garanţie. În funcţie de firma care le-a făcut, ascensoarele aveau garanţie de 20-30-40 de ani. Din păcate, în ultimii ani, situaţia nu s-a schimbat în bine. Au fost asociaţii care au strâns bani şi şi-au înlocuit lifturile, dar acest proces decurge anevoios. În general, atunci când este vorba de lucrări de acest tip, oamenii vin la noi, la ULALA, să se informeze cu privire la agenţii economici care se ocupă cu aşa ceva. Nu au prea fost multe asociaţii dornice să-şi schimbe lifturile”, a declarat Arion.

Banii sunt puţini, iar costurile sunt mari
Prim-vicepreşedintele ULALA spune că principalul motiv îl reprezintă lipsa banilor, iar costurile sunt foarte mari. Asta cu atât mai mult cu cât, ultimele reglementări ale ISCIR sunt foarte stricte. Astfel, puţul ascensorului trebuie prevăzut cel puţin cu o instalaţie de iluminat electric permanent, iar pentru evitarea riscului de cădere a persoanelor, acestea trebuie dotate cel puţin cu un dispozitiv tip apărătoare, care poate fi fixă sau telescopică. Aceste prevederi se aplică începând cu data de 1 iulie 2013 pentru fiecare ascensor căruia îi vine rândul la verificarea tehnică periodică, urmând să se acorde o nouă scadenţă de funcţionare doar în cazul dotării conform normelor ISCIR.
„Asociaţiile de proprietari reuşesc cu greu să strângă bani pentru a cumpăra lifturi noi, după ce au ieşit din iarnă aşa cum au ieşit. Dacă la începutul iernii 400 de asociaţii aveau datorii, vă daţi seama care este situaţia acum. Or, un lift nou costă între un miliard şi un miliard şi jumătate de lei vechi. Astfel, se ajunge ca foarte multe lifturi să funcţioneze fără avize de la ISCIR, iar membrii Comitetului Director şi preşedintele riscă amenzi foarte mari, pentru că este pusă în pericol viaţa locatarilor. În mod normal, în astfel de situaţii trebuie să se facă o adunare generală, să se impună măsuri de constituire a fondului de reparaţii capitale la părţile comune, la care trebuie să participe toată lumea, indiferent dacă locatarii respectivi folosesc sau nu liftul, în funcţie de cota parte indiviză din proprietate”, a încheiat Arion.

Recomandările redacției