În această lună, polițiștii locali cu atribuții de evidența persoanelor din cadrul Direcției Generale Poliția Locală Arad au aplicat 168 de procese verbale persoanelor care locuiesc în municipiul Arad fără actualizarea în actul de identitate a domiciliului/reședinței.

Mai mult de jumătate din numărul persoanelor care locuiesc pe raza municipiului fără forme legale, identificate în cadrul acțiunilor de verificare a cărților de imobil, care se desfășoară continuu de la începutul anului, au domiciliul în actul de identitate în afara municipiului Arad. 

„Locatarii imobilelor au obligația să se adreseze Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor pentru actualizarea domiciliului/reședinței, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, în 15 zile de la data mutării în imobil.

În vederea clarificării interpretărilor referitoare la normele privind domiciliul/reședința, aduse de către locatarii condominiilor în atenția polițiștilor locali, precizăm că cetățenii români au dreptul să își stabilească sau să își schimbe în mod liber domiciliul ori reședința, dar nu pot avea în același timp decât un singur domiciliu și o singură reședință. În cazul în care aceștia dețin mai multe locuințe, își pot stabili domiciliul sau reședința în oricare dintre ele (în care locuiesc în fapt), ținând seama de următoarele aspecte:

     domiciliul persoanei fizice este acolo unde aceasta declară că are locuința principală;

     reședința este acolo unde persoana fizică declară că are locuința secundară, alta decât cea de domiciliu. Reședința, prin urmare se stabilește în situația în care persoana locuiește temporar la o altă adresă decât cea de domiciliu, indiferent dacă persoana este proprietar ori chiriaș. În situația în care un proprietar locuiește o perioadă de timp la altă adresă decât dea principală, de domiciliu, este obligat să solicite stabilirea mențiunii de reședință, pe perioada respectivă.

         De la obligația de a solicita înscrierea în actul de identitate a reședinței sunt exceptate:

     persoana care locuiește la o altă adresă decât cea de domiciliu, în interesul serviciului sau în scop turistic;

     persoana internată într-o unitate sanitară/medicală.

         Persoana care găzduiește o altă persoană (proprietarul), în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, are obligația de a anunța poliția sau serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.

         Persoanele care locuiesc în imobil sunt obligate să prezinte actul de identitate responsabilului cărții de imobil, la solicitarea acestuia, pentru actualizarea cărții de imobil.

         Persoanele care își schimbă domiciliul sau își stabilesc reședința sunt obligate să ceară înscrierea în cartea de imobil la noua locuință în termen de 15 zile de la mutare, iar pentru a evita situații confuze ulterioare, prezintă același grad de importanță solicitarea înscrierii datei plecării din imobil”, spun reprezentanții Poliției Locale.

Recomandările redacției