Comisia Europeană a aprobat 204 milioane de euro nerambursabili din Fondul de Modernizare pentru înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, a anunţat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). „Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunţă asigurarea finanţării nerambursabile europene din Fondul de Modernizare a propunerii de investiţie: Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţa energetică în sectorul transporturilor, material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs. Decizia, confirmată în conformitate cu prevederile art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC, de către Banca Europeană de Investiţii (BEI), prevede asigurarea finanţării în valoare de 204 milioane euro”, spune instituţia. Potrivit sursei citate, propunerea de investiţii vizează un proiect de anvergură pentru perioada 2024 – 2027 şi se referă la înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, respectiv nouă trenuri interregionale de lung parcurs şi 23 de locomotive electrice.Obiectivul principal al investiţiei îl reprezintă îmbunătăţirea eficienţei energetice în transportul feroviar din România şi este în concordanţă cu ţintele Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru România, ce prevede măsuri susţinute de modernizare a transportului public urban şi a căilor ferate şi care pot contribui semnificativ la reducerea consumului final de energie în transport.”Precizăm că un rol major în elaborarea documentaţiei aferente evaluării acestei propuneri de investiţii, de către experţii BEI, l-a avut echipa de specialişti ai Direcţiei Generale Programe Europene Transport, din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care în timp record a reuşit să promoveze această nouă achiziţie de material rulant nou al cărei beneficiar, în numele statului român, este ARF (în calitate de agenţie de implementare)”, adaugă reprezentanţii ARF.Suma de 204 milioane de euro se adaugă celor 470 milioane de euro atrase de MTI în octombrie 2023 pentru finanţarea proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienţei energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil”, care a vizat achiziţia a 62 de trenuri electrice, contract semnat la finele anului trecut cu producătorul polonez PESA. Proiectul a fost finanţat, de asemenea, din Fondul de Modernizare şi se va finaliza în 2027, urmând să contribuie la sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătăţirea transferului modal care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, în conformitate cu obiectivele Comisiei de reducere a impactului asupra mediului şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice.”Vorbim de aproximativ 700 de milioane de euro în total, 100% finanţare UE. Noi plătim de la buget doar TVA şi eventualele creşteri de costuri”, a precizat, pentru AGERPRES, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu. Fondul de Modernizare este unul din instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului ecologic European, prin sprijinirea unei tranziţii juste din punct de vedere social către o economie verde.(sursa: Agerpres)

Recomandările redacției