Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Arad a prezentat, zilele trecute, în cadrul Colegiului Prefectural, un raport cu privire la „evoluţia şi tendinţele fenomenului infracţional înregistrat în incinta unităţilor de învăţământ preuniversitar şi în zonele adiacente acestora, în anul şcolar 2015-2016, comparativ cu anul de învăţământ 2014-2015”. În ciuda titlului care sună cât se poate de plictisitor, raportul conţine unele informaţii interesante, de care ar trebui să ţină seama mai marii din Educaţie.

Potrivit reprezentanţilor IPJ, în anul şcolar care tocmai s-a încheiat au fost comise 30 de infracţiuni, dintre care 14 în incinta şcolilor, 14 în incinta liceelor, una în zona adiacentă şcolilor şi una în zona adiacentă liceelor. Asta, în condiţiile în care în anul şcolar precedent au fost comise 41 de infracţiuni, dintre care nouă în şcoli, 31 în licee şi una în zona de lângă un liceu. „Din totalul infracţiunilor comise în anul 2015-2016, 24 s-au comis în mediul urban şi şase în mediul rural, faţă de anul şcolar precedent, când s-au comis 40 de fapte în mediul urban şi o faptă în mediul rural. Înregistrăm o scădere cu 16 fapte comise în mediul urban şi o creştere cu cinci fapte comise în mediul rural. În ceea ce priveşte identificarea autorilor, 17 fapte sunt cu autori cunoscuţi, faţă de 15 fapte pentru anul şcolar precedent şi 13 cu autori necunoscuţi, faţă de 26 de fapte pentru anul precedent”, se arată în raport.

În ceea ce priveşte natura infracţiunilor comise, cele mai multe fapte au fost furturi şi loviri sau alte violenţe, 15 cazuri fiecare. Dacă numărul de furturi a scăzut faţă de anul şcolar 2014-2015, lovirile sau alte violenţe au fost mai multe. „Cu privire la cele 17 fapte cu autori cunoscuţi, 12 autori au fost elevi şi cinci autori s-au încadrat în altă categorie, iar în ceea ce priveşte victimele infracţiunilor săvârşite, 13 au fost elevi, trei, profesori şi una alte categorii”, se mai arată în document.

Politica de austeritate lasă încă urme

În continuare, poliţiştii vorbesc şi despre cauzele care au dus la săvârşirea acestor infracţiuni. Astfel, oamenii legii acuză lipsa de supraveghere sau supravegherea superficială a elevilor de către cadrele didactice; lipsa unei legături permanente între familie şi unităţile şcolare, cu toate că părinţii ocupă un rol important în educarea şi supravegherea elevilor sau faptul că elevilor li se permite să meargă cu telefoane mobile la cursuri, având în vedere că majoritatea furturilor comise au fost furturile de telefoane mobile. Mai mult, poliţiştii trag un semnal de alarmă cu privire la „lipsa unor măsuri eficiente de pază şi control acces la unităţile de învăţământ, precum şi pregătirea precară a agenţilor de pază; neasigurarea condiţiilor pentru păstrarea bunurilor ce aparţin elevilor pe timpul pauzelor sau pe timpul unor activităţi ce se desfăşoară în alte locaţii decât sala de curs; restrângerea posturilor de pază în unităţile şcolare, în special în mediul rural, motiv pentru care ordinea în şcoală este menţinută de alte persoane prin cumul de funcţii sau elevi de serviciu.”  Cu alte cuvinte, economiile care se fac în şcoli, prin desfiinţarea unor posturi sau prin neluarea unor măsuri de bun-simţ sunt făcute de fapt pe spatele elevilor şi favorizează infractorii. Acest lucru este încă o dovadă că măsurile de austeritate luate pe vremea Guvernului Boc au fost cum nu se poate mai neinspirate şi trebuie corectate cât mai repede cu putinţă.

Recomandările redacției