Se pare că plimbările nu-i fac prea mult bine managerului Filarmonicii de Stat din Arad, doctorul Corneliu Alin Văcean. După ce şi-a petrecut câteva zile în Insulele Mauriţius, de unde a transmis celor de acasă videoclipul care a făcut senzaţie în întreaga lume, toate televiziunile naţio­nale organizând dezbateri pe tema cum e posibil ca un asemenea perso­naj să ajungă în fruntea unei instituţii de cultură precum filarmonica, Văcean a încercat să drea­gă busuiocul şi s-a repezit spre Anglia, încercând cu disperare să îşi „schimbe ima­ginea“. Acolo s-a dus la concertele susţinute de către London Simphony şi s-a pozat alături de dirijorii prestigioasei orchestre, lucru care de altfel este accesibil absolut oricui îşi doreşte să imortalizeze clipa în care stă alături de cei mai mari dirijori ai lumii. Văcean şi-a postat toate aceste poze pe pagina sa de facebook, lăsând însă să se înţeleagă că este prieten „la cata­ramă“ cu toţi aceşti monştri sacri ai lumii muzicale. Numai că întors acasă, conducerea Primăriei îl aştepta cu evaluarea activităţii manageriale la uşă. Pura „întâmplare“ a făcut că pe Văcean, probabil surmenat de atâtea plimbări, să îl apuce tusea şi să intre în concediu medical. Tusea nu a fost însă una frivolă, pentru că doctorul în muzică a avut nevoie de nu mai puţin de 25 de zile de recuperare. Se pare că aerul rarefiat din fruntea Filarmonicii arădene nu îi prieşte managerului Văcean, aşa cum îi prieşte aerul din jungla africană, unde probabil notele muzicale îi sună mai… ca acasă.
Când tusea a lăsat-o mai moale, mana­gerul plimbăreţ, dar şi bolnăvicios, a ieşit din concediu medical şi s-a repezit pe platou­rile de filmare, la prietenii săi fideli din presa arădeană. În data de 5.04. 2016, managerul Filarmonicii Arad a acordat un interviu postului local de televiziune TV Arad, în emisiunea Pulsul zilei, emisiune moderată de un apro­piat al lui Văcean. „Aşa cum ne-a obişnuit, managerul nu s-a abţinut de la unele afirmaţii pe care le considerăm ofensatoare şi nocive ca­drului cultural din Arad“, susţin repre­zentanţii sindicatului din Filarmonică. Fă­când referire la sindicat, Văcean a men­ţionat în cadrul emisiunii că „nu putem ieşi de sub gân­direa sindicalistă, comunistă“. Sindicaliştii Filarmonicii îi răspund prin intermediul unui comunicat de presă: „Atragem atenţia pe această cale că sindicatele au luat fiinţă pentru prima dată în cadrul socie­tăţilor industriali­zate, fiind o caracteristică a capitalismului. Între gândirea sindicalistă și cea comunistă nu poate sta semnul de ega­litate. În toate ţările europene există sindicate şi chiar organizaţii mondiale la care sindicatul nostru este afiliat. Aceste organizaţii, F.I.M (Federaţia Internaţională a Muzicienilor), şi F.I.A. (Federaţia Internaţională a Actorilor), au şi trimis sesi­zări la autorităţile centrale şi locale pentru a sesiza situaţia din Filarmonica Arad. Oriunde sunt constituite, sindicatele apără dreptu­rile individuale și colective ale angaja­ţilor şi supraveghează aplicarea le­­- gis­laţiei muncii“.
În cadrul emisiunii s-a vorbit şi despre inutilitatea formaţiei co­rale. Corul Acade­mic al Filarmo­nicii este deţinătorul unui palma­res greu de egalat de către alte formaţii similare, având una din cele mai bogate activităţi din ţară. „Cu toate acestea observăm cu surprindere că cel care pro­pune dizolvarea lui este tocmai cel care ar trebui să se preocupe de dezvoltarea şi promovarea acestei formaţii. Este de neconceput ca persoana menţinută în fruntea instituţiei să militeze pentru decimarea acesteia sau chiar desfiinţarea. Referirile făcute la colaboratori ar avea efecte dezastruoase în timp. Este puţin probabil ca un tânăr să mai studieze muzica, ştiind că toată viaţa nu va avea o carie­ră profesională previzibilă. Un an­sam­blu se formează ca orice echipă, în timp. Oameni care apar şi dispar de la o zi la alta nu vor contribui prea mult la calitatea artistică atât de mult invocată, ci dimpotrivă. S-ar ajunge în timp ca muzica să fie făcută de artişti oca­zionali în situaţii ocazionale, ceea ce doar calitate nu se poate numi. Arădenii, prin sacrificiul lor, au creat şi susţinut filarmonica, în dorinţa de a beneficia de servicii culturale de calitate şi stabile şi nu de însăilări de ocazie. Ceea ce s-a construit în peste un secol, se doreşte a fi demolat în baza unor argumente nereale şi rău intenţio­nate. În ceea ce priveşte zona de confort menţionată în interviu, am solicitat soluţia instan­ţei, care a dat câştig de cauză sindicatului, atât refe­ritor la studiul individual, cât şi privitor la programul de lucru. Acest program în loc să se îndrepte înspre calitate şi profesionalism se îndreaptă mai degrabă înspre lipsa de calitate. Concerte fără numărul normal de repetiţii, care sunt pregătite de la o zi la alta, cu colaboratori care vin direct la repetiţia generală etc, sunt lucruri dău­nătoare actului artistic. A fost invocată doar necesitatea unui număr mai mare de concerte, fără să avem condiţiile altor instituţii nu din Europa ci nici măcar din România. Am putea lua de exemplu filarmonica din Timişoara, care are doar în componenţa orchestrei peste 80 de persoane. La Arad orchestra împreună cu corul sunt mai puţin de 70. La ora actuală se poate spune că Filarmonica din Arad este cea mai mică din ţară. Singurul lucru la care depăşim celelalte instituţii sunt procesele ge­nerate de abuzu­rile conducerii“, se arată în comunicatul  Sindicatului Artiştilor Interpreţi din Filarmonica Arad.

Recomandările redacției