Proiectul de modernizare a drumurilor transfrontaliere din județul Arad a fost primul de acest fel din România, remarcat și la Bruxelles, unde a fost dat ca exemplu de inițiativă transfrontalieră de coeziune socială. Deci, discutăm nu doar despre o investiție în drumuri, ci și despre un mecanism de solidaritate socială, cu efecte pe ambele părți ale graniței. În cadrul proiectului nu doar s-au modernizat 20,2 km de drum. Alți 12,1 km au fost construiți (sau sunt încă în construcție) de la zero!

În precedentul ciclu de finanțare prin Programul Interreg România-Ungaria, Județul Arad a câștigat, pentru modernizarea drumurilor județene transfrontaliere, întreaga sumă alocată pentru opt județe de graniță, prin programul România-Ungaria: Arad, Timiș, Satu Mare, Bihor, Csongrád, Békés, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg. Este vorba de 13,89 milioane de euro.

Lucrările au fost finalizate, iar astăzi se circulă pe drumurile județene din zona transfrontalieră în condiții de neimaginat cu câțiva ani în urmă! Proiectul strategic de cooperare al județului Arad cu județul Békés contribuie și la creșterea siguranței în trafic, prin crearea unui rute ocolitoare de bună calitate, care dublează DN 7 Arad-Nădlac și DN 79 Arad-Oradea, unele dintre cele mai tranzitate tronsoane de drum din vestul României. Asta înseamnă mai puțin timp petrecut în trafic, condiții mai sigure de călătorie și o soluție mai ecologică, prin reducerea timpilor și a distanței de deplasare.

Investiția este integrată cu alte proiecte, realizate din diverse surse de finanțare. Prin acest proiect populația localităților Curtici, Macea, Sânmartin și Socodor, drumul dintre aceste două localități fiind reabilitat de INTECO HOLDING, are acces la drumuri modernizate, dar investiția are și alte valențe.

Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Județean Arad, declară: „Investiția se încadrează în strategia Consiliului Județean Arad de a realiza o rețea de drumuri în zona de graniță prin care să fie potențat rolul de poluri de dezvoltare locală al orașelor Nădlac, Pecica, Curtici, Chișineu-Criș, să se degreveze punctul de frontieră Nădlac prin redistribuirea traficului transfrontalier către puncte de frontieră alternative și prin care să se asigure legătura dintre DN 79 și punctul de frontieră Vărșand cu ocolirea orașului Chișineu-Criș. De 40 de ani nu s-a mai realizat nicio lucrare atât de importantă între Curtici, Macea și Sânmartin, pe drumurile transfrontaliere. Pe același traseu transfrontalier au fost realizate lucrările la centura orașului Curtici, care are lungimea de 7,3 km (n.red. Lucrare realizată de INTECO HOLDING). Valoarea investiției la centură se ridică la 4,1 milioane de euro. Șoseaua de centură este realizată de Primăria orașului Curtici, care este parteneră cu Consiliul Județean în proiectul de modernizare a unor drumuri transfrontaliere. Ne-am propus această investiție ca urmare a dialogului pe care Consiliul Județean Arad îl are cu mediul de afaceri. Am înțeles nevoia companiilor arădene pentru atragerea forței de muncă, în condițiile în care șomajul în județ este de sub 1%, iar orașele Sebiș, Sântana și Chișineu Criș raportează șomaj zero. Pentru angajatorii din județul Arad este necesară accesarea unor rezervoare noi de resurse umane, iar cea mai la îndemână este piața forței de muncă din Ungaria. Avem astăzi peste o mie de cetățeni maghiari care fac naveta zilnic la companiile din zonele industriale arădene. Dar necesarul și potențialul sunt mult mai mari!

Consiliul Județean Arad a pregătit momentul aderării României la Spațiul Schengen prin proiectul  transfrontalier în domeniul infrastructurii rutiere, pornind de la ideea conceptualizării granițelor, deci a faptului că libera circulație peste frontieră va fi la îndemâna oricui, neîngrădit. Chiar dacă obiectivul Schengen nu este îndeplinit, odată cu modernizarea rețelei de drumuri transfrontaliere, care leagă vămile Nădlac, Turnu și Vărșand printr-o legătură rutieră înnoită, Consiliul Județean Arad facilitează mobilitatea forței de muncă dinspre estul Ungariei, regiunea cea mai puțin dezvoltată a țării vecine, spre vestul României, cu o dezvoltare accelerată. Asta înseamnă crearea unui mecanism de creștere a calității vieții pe cele două părți ale graniței, pe de o parte prin accesul la locuri de muncă a cetățenilor maghiari, pe de altă parte prin accesul la forța de muncă a angajatorilor arădeni”, a mai precizat Iustin Cionca.

Proiectul strategic al Consiliului Județean pe Programul Interreg România-Ungaria este prezentat, astăzi şi mâine, la Békéscsaba, în Ungaria, în cadrul ședinței Comitetului de Monitorizare al proiectului, la care participă reprezentanții celor opt județe, oficialii Ministerelor Dezvoltării din cele două state şi cele două autorități naţionale de management.

Vă reamintim: Consiliul Județean Arad modernizează peste 750 km de drumuri județene din rețeaua de 1180 km, prin cel mai amplu program la nivel naţional, demarat în anul 2016.

Recomandările redacției